Gündemde şu sıralar, alkol ve sigara reklamlarına getirilen yasaklar konuşuluyor. Bildiğiniz gibi Türkiye'de sigara reklamları her mecrada yasaklanırken, alkol reklamlarının sadece televizyon, kablolu yayın, radyo ve kamu yayın araçlarında yapılması yasaklandı. Yani gazete, dergi ve internet yoluyla reklam yapılmasının yasağı bulunmuyor. Tabi ki yapılacak olan bu reklamların bazı kurallara uyması gerekiyor: Gençleri ve çocukları özendirecek reklam filmleri ya da sloganların olmaması gerekirken sadece marka seçimini kolaylaştıracak reklamların yapılması şartı koyuldu.
Rusya'da alınan son karara göre: artık internet üzerinden bile içki reklamı yapmak yasaklandı. İşte buradan yola çıkarak akıllara şu soru gelmeye başladı: “sigara ve içki ile ilgili yasaklar, bu markaların ajanslarının yaratıcılığını engeller mi besler mi?”. MediaCat tarafından başlatılan bu ankete göre: katılımcıların %55'inden besler, %45'inden ise engeller cevabı geldi. Bana sorarsanız, her türlü reklam kanalı kapatılan Rusya için yaratıcılık engellenmiş oldu ama Türkiye için durum farklı diye düşünüyorum. Evet, bazı kitle iletişim kanallarından reklam yapılması yasaklandı fakat internet gibi çok büyük bir kesime hitap edilen en önemli reklam kanalı hala devrede. Bu durum marka ajanslarının yaratıcılığını daha da kamçılayabilir. Zaten Türkiye'de yapılan birkaç alkollü içki reklamına bakarsak, internet kanalının en güzel şekilde kullanıldığını görebiliriz. Sosyal medya üzerinden yayına verilen birçok alkollü içki reklamı, istenilen hedef kitleye ulaştı ve beklenilen rağbeti gördü.
Çocuk ve gençlerin özenmesini engellemek açısından, “susuzluğunuzu giderin” tarzında sloganların yasaklanması, slogansız, daha kendi halinde ama daha etkili reklamların oluşmasını sağladı. Artık yapılan tanıtımlarda anlatılmak istenilenler; sözsüz, slogansız fakat daha hayatın içinden hikâyelerle zenginleştirildi.
Binboa markasının reklamı, bunlara verilebilecek en güzel örneklerden biridir. Kendini ‘Türk mucizesi' olarak tanımlayan bir başka alkollü içki markası Yeni Rakı'da, sosyal medya üzerinden gayet yaratıcı ve başarılı işlere imza atıyor. Efes Pilsen'de yasakların, yaratıcı yaptığı bir diğer alkollü içki markasıdır. Televizyonda göremeyeceğiniz bu reklam filmi, sadece internet kanalıyla hayatımıza girebildi. Kısacası, içki reklamlarına getirilen bu yasakların, ajansların yaratıcılığını daha da arttırdığına inanıyorum. Yasak olan her şeyin daha cazip gelmesi nedeniyle de, bu yol üzerinden yapılan reklamların daha fazla merak uyandırdığı kabul edilmesi gereken bir gerçektir.