Yiyecek içecek reklamlarının ortak özelliğidir iştah açıcı görüntüleri mutlaka içermeleri. Zaten aksi bir durumda hiçbir şekilde başarılı olmayacakları garantidir. Bu reklamların satın alma davranışı oluşturmaktan çok, satın alma davranışı esnasında marka ya da ürün tercihleri konusunda akılda kalmak, tüketiciyle bağ kurmak için yapılırlar çünkü gıda sektöründe de bütün sektörler gibi ciddi bir rekabet vardır. Tüketiciler birçok şeyi almaktan çeşitli sebeplerle vazgeçebilirler ama yiyecek içecek her zaman tüketilmesi sorunlu malzemelerdendir. Atıştırmalıklardan, temel gıda maddelerine kadar hemen her türlü gıdanın dolaylı ya da dolaysız olarak devamlı reklamı yapılır. Gıda ürünlerindeki rekabette bir unsur vardır ki, raflarda çok zaman en yakın rakibinizle yan yana durursunuz. Bu önemli bir nokta çünkü tercihleri devreye sokar.Tüketici tercihini yaparken neredeyse aynı olan fiyatların da fazla bir yardımı olmaz. Marketler reyonlarında henüz çikolata dolgulu kakaolu bisküviler gibi dar sınıflandırmalara gitmemiş olsalar da, tüketici bir atıştırmak ya da ikram için bir şeyler satın alacaksa karşısında tek bir marka yoktur ve bir seçim yapmak zorundadır. Böyle söyleyince çok basit geliyor evet, ama bu kadar basit görünmesi, çocukların illa da şu bisküviyi istiyorum diye ağlamalarının önüne geçemiyor. Sadece çocuklar da değil üstelik raflara uzun uzun bakan onca tüketici sadece bir tercih yapmaya çalışıyor. Özellikle son birkaç yıldır iki rakip gıda firması olan Eti ve Ülker arasında yukarıda değindiğimiz ama henüz gerçekleşmemiş olan raf ayrımına uygun bir rekabet var. Eti Tutku ve Ülker Biskrem. Önce benzerliklerini sıralayalım, ardından iki markanın da son günlerde yayına giren reklamlarına bakalım. Her iki ürün de içi kakao / çikolata kreması dolgulu bisküvi olarak tanımlanıyor. Her ikisinin de farklı çeşitleri var. Her ikisi de benzer ambalajlar ile raflarda yer alıyor. İkisi de gramaj olarak yakın ve hem küçük, hem de poşet olarak tabir edilen daha büyük paketlerde satılıyor. Sadece bisküvi diyebileceğimiz bu iki ürün arasında ciddi de bir rekabet var. “Bir Biskrem versem” sloganı ile piyasada yer alan Biskrem’in aynı sloganla birçok reklamı medyada yer aldı. Bunlara son olarak eklenen, boğa güreşi konseptli reklam. Arkadaşının ona verdiği bir Biskrem karşılığında, tepeden tırnağa kırmızılar giyinerek çıkan Biskrem sevdalısı, bununla da yetinmeyerek, boğaya karşı Flamenko dansı yapıyor. Matador şaşkın, arenada seyirciler şaşkın, biz şaşkın… Reklam, kızgın boğanın ayağını yere vurması ve hem matador hem de kırmızılı Biskrem severin kaçış sahnesiyle bitiyor. Asla yapmam demememiz gerek, bir Biskrem karşılığında, asla kazanamayacağımız iddialara girebilir, asla yapmayacağımız şeyleri yapabiliriz. Reklam Videosunu İzleyin Eti’nin Tutkusu da reklamlarından ürün adına gönderme yaparak, bu bisküvinin bağımlılık yarattığına vurgu yapıyor. Reklamlarda akışkan kremasının ağızda daha iyi dağılması için söylenecek kelimeden, Tutku’yu yemek isteyen diğer kişilerden korumak için Tutkuluk yapma önerisi gibi tüketicilere yardımcı olan bir “Eti Tutku Müşteri Hizmetleri” birimi görüyoruz. Tutku rakibinden farklı olarak, aynı isimle çikolata olarak da piyasaya sunuldu. Ve Eti’nin son ürünü, Tutku sütlü çikolata da raflarda yerini aldı, tabii renkli bir reklam filmiyle. Diğer ürünler gibi, yeni ürünün de deseni mozaik. İlk anda dikkat çeken şey ise, bu çikolatanın farklı bir kalıpla kesilmiş olması. Tadından önce farkını görüntüsüyle ortaya koyan bir çikolata. Reklamı izlerken bu kalıbı gördüğümde önce şunu düşündüm: “Biraz garip görünüyor, kolay kırılır mı ki acaba?” Ve birkaç saniye içinde aklımdan geçeni okumuş gibi Tutku Müşteri Hizmetleri bu endişemi duydu ve cevap verdi: “Üstelik çok da usturuplu kırılıyor.” Birisi sloganı, diğeri de müşterinin aklından geçen sorulara dahi cevap verebilen müşteri hizmetleri birimi ile iki reklam da hedef kitleye ulaşmak konusunda başarılı. Bu reklamların yapılış amacı zaten başta söylediğimiz gibi tüketicilerin aklında kalmak, satın alma davranışlarında tercihleri etkilemek.İki ürünün de reklamları temsil ettikleri markalarla bütünleşti ve tüketicilerin hafızasında yer edindi. Hangisinin daha etkili olduğuna gelince; ya Tutku yemek için, tüketiciler ya elindeki Biskrem’i verecek, ya da bir Biskrem için Tutku bile yemeyi göze alacak. Bu sert rekabet sürdükçe, hem reklamlarda, hem ürünlerde tercih yapmak da zor olacak gibi görünüyor.

Arşiv

Etiketler