Deloitte tarafından yayınlanan “Global Tüketici Araştırması 2011: Mobil İletişimde Fırsatlar” raporuna göre, günlük hayatın içinde kullanılan mobil cihazlar her geçen gün artıyor ve sayıları çeşitleniyor. Genel olarak kullanıcı talepleri uygun fiyatlandırma üzerine yoğunlaşıyor. Rapora göre Türkiye mobil reklamlar açısından ürün ve hizmet satın almasında ilk sırada yer alıyor ve bu açıdan mobil pazarlama önemli fırsatlar barındırıyor. Rapora göre mobil iletişim sektörü için sürekli gelişen ve yaygınlaşan yeni teknolojiler birçok fırsat içeriyor. Habertürk'ün haberine göre Türkiye mobil pazarlama potansiyelinin en yüksek olduğu pazarlar arasında yer alıyor.

Deloitte Türkiye TMT Danışmanlık Ortağı Tolga Yaveroğlu, rapora dair yaptığı değerlendirmede, mobil iletişimin karmaşıklaşan yaşam koşulları içinde önemi giderek artıyor. Mobil iletişim ağı 5 milyarın üzerindeki kullanıcı sayısıyla dünyanın en güçlü global ağı konumunda.

15 ülkede gerçekleştirilen araştırmaya göre, kullanıcıların mobil ağlara bağlanmasını sağlayan cihazların sayısı giderek artıyor. Kişi başına düşen mobil cihaz sayısı ise 5. Kullanıcılar sürekli olarak farklı hizmetlere ihtiyaç duyuyorlar bu da mobil operatörler açısından gelir kaynaklarını çeşitlendirmek için yatırım yapma fırsatı doğuruyor. Mobil geniş bant kullanımının artmasıyla birlikte operatörler açısından doğru fiyatlandırma önem kazanıyor. Türkiye, uygun tarife beklentisi açısından yüzde 66'lık bir oranla diğer ülkelerin ortalaması olan yüzde 54'ün oldukça üzerinde. Türkiye'de operatör değişikliği yapan kullanıcıların yüzde 59'unun nedeni uygun tarife isteği.

Mobil iletişimin önemli bir parçasını oluşturan kısa mesajlarda Çin ve Hindistan ilk sırada yer alıyor. Her iki ülkede de kullanıcıların yüzde 80'i günde en az bir SMS alıyor ya da gönderiyor. Türkiye'de yüzde 56 ile daha düşük bir seviyede seyreden SMS oranı, İngiltere'de yüzde 70. Mobil iletişimde SMS hala en sık kullanılan iletişim yöntemi. Çeşitlenen iletişim kanallarının ve mobil internet kullanımının yaygınlaşmasının SMS'in popülaritesini etkilemediği belirtilen raporda, Türkiye yurtdışında SMS kullanımı açısından dünya ortalamasının üzerinde yer alıyor. Yurt dışında cep telefonu kullanan kişilerin yüzde 70'i kısa mesaj servisini günde en az bir kez kullanıyor.

İnternete bağlanmak için en çok tercih edilen yöntemler genişbant ya da çevirmeli bağlantı. Wi-Fi etkin noktaları ikinci, cep telefonları ve akıllı telefonlar üçüncü, mobil modemler ise dördüncü sırada yer alıyor. Veri transferi açısından Wi-Fi kullanımı yükselişte. Yeni mobil cihazlar tercih edilirken Wi-Fi bağlantısının tercih edilme oranı diğer ülkelerde ortalama yüzde 55 iken, Türkiye'de bu oran yüzde 67'ye çıkıyor.

Mobil pazarlamanın ise, raporda henüz potansiyeline ulaşmadığı görülüyor. Cep telefonlarına gelen reklamlara verdikleri tepkiler sorulduğunda en az tepki veren grubun İngiltere'deki kullanıcılar olduğu görülüyor. Brezilya ve Türkiye, mobil reklamlar açısından satın almada ilk sırada yer alıyor. Türkiye'de kullanıcıların yüzde 31'i her gün ortalama bir adet reklam mesajı alıyor. ABD'de 13 olan bu oran, İngiltere'de yüzde 5'lere düşüyor. Raporda, Türkiye'deki mobil pazarların ileriye dönük önemli fırsatlar içerdiği vurgulanıyor.  

Arşiv

Etiketler