APDK başkanı Mehmet Küçük, Avrupa Birliğinin spor, alkol, gençlik ve reklam bir arada kullanılmaması gerektiği noktasında duyarlı davrandığını, bizim de gençlerin korunması anlamında hassasiyetimiz var dedi. Avrupa Birliği komisyonunun, konuyla ilgili tavsiye ve bildirgelerinin bulunduğunu ve bu yüzden ülkelerin de duyarlılık göstereceğini söyleyen Küçük, biz de bu duyarlılıktan yola çıktık diye konuştu.
Bu düzenlemenin, Efes Pilsen basketbol kulübünü yakından ilgilendirdiğini, hem kulübe isim verilmesini hem de sponsorluk olayının yasaklanmasının, bu kulüp için önemli olduğunu söyledi. Avrupa'da her ülkenin bu konuyla ilgili farklı düzenlemelerin yapıldığını, ancak genelde bu düzenlemenin Türkiye'deki taslakta olduğu kadar önemli olmadığını görüyoruz dedi. Belki isim olarak verilmiyor ama sponsorluk yaygın dedi.
Yapılan araştırmaya göre, sponsoru olan kişi veya kurumların, %33.8'i bira, %12.3'ü şarap , %13.8'i de alkol oranı yüksek içki firmalarıyla reklam ve tanıtım için finansal bağ kurduklarını ifade etti. Buna benzeyen bir istatistiğin kültür sanat faaliyetlerine uygulanması sonucunda ise; bu rakamların %19 ve %13.7 olarak görünmektedir. Yani alkol firmalarının spor ve kültür sanat alanlarına, bu anlamdaki yatırımları azımsanamaz. Bu tablo Avrupa Birliğinin rakamlarıyla karşılaştırılması sonucu, aynı şekilde benzer bir tablonun ortaya çıktığını söyledi. Ülkemizde beş yılda üç kez ihlal yapıldığı halde, savunma yapılmasına izin verilmeden lisansların iptal edilmesini sağlayan reklam düzenlemesinin öbür ülkelerde ki uygulanma biçimi şöyledir;
İtalya: TV ile radyoda saat 20.30'dan itibaren tanıtım ve reklam serbest, televizyonun dışında her ortamda sponsorluk yapılabilir. Gazete, sinema ve dergilerde bazı istekli kısıtlamalar yapılmaktadır.
Belçika: devlet kanallarında ticari amaçlı reklam yasaklanmış, radyolar içinde bu durum geçerli, özel TV'lerde ise %20 ve üzerinde yasaklanmıştır.
İrlanda: alkol oranı yüksek içki reklam ve tanıtımları TV'ler yasaklanmış, ancak düşük alkol oranları için bu reklam kısıtlamaları geçerli değil
İspanya: TV'lerde %20 nin üzerinde alkol oranı olanların reklamı yasaklanmış ama diğerleri serbest bırakılmış. Sinemada 18 yaş altı için yasak var.
Küçük, hazırlanmış olan taslağın Anayasa'nın 58'inci maddesine dayanılarak hazırlandığını, bu maddede devletin, gençleri alkol ve uyuşturucudan koruma görevinin olduğunu, ayrıca devletin bu yetkiyi Anayasa'dan aldığını, sonra kanunlardan aldığını söyledi. Fakat Anayasanın ilgili bu maddesinde Devletin, alkol düşkünlüğünden, uyuşturucu maddeden, suçluluk, kumar ve benzeri kötü alışkanlıklardan korumak için tedbir alabileceği gibi ifadenin yer aldığını söyledi.
Alkol düzenlemelerinin en özgür bırakıldığı ülkelerden biri Almanya'dır. Bu ülkenin en bilinen futbol kulübü Hamburg SV'nin sponsorunun Carlsberg olduğunu, ayrıca sponsorlukla kalmayıp turnuvalara bile isimlerini veren markaların olduğunu söyledi. Örneğin, bir bira markası olan Veltins biatlon turnuvaya ismini vermiş, İskoçya'nın ünlü Johnnie Walker Golf'u desteklemektedir. Hele Amerika'da sponsorlukla ilgili kısıtlama çok azdır.
NBA'da New York Knicks kendi sahası için Polonya kökenli Sobieski ile anlaşarak, votka reklamları yerleştirecek. TV'lerde sert alkol içeren içki tanıtımlarındave reklam faaliyetlerinde istekli sınırlamalar var ama radyo, dergi, gazetelerde, sinemalarda serbesttir. İngiltere'de ise gene sponsorlukla ilgili sınırlama yoktur. Bu yüzden birinci ligin yarısından fazla takımı bira şirketlerinin sponsorluğunda çalışıyor. Mesela Liverpol, Carlsberg sponsorluğunda, web sitesinin bile sponsoru Budweiser. Bunun yanı sıra rugby liginin ismi Guinness, bu lignin birçok takımının sponsoru içki firması, TV'lerde içki reklamları gönüllü kurallar gözetilmesi şartıyla serbest, sinema, gazete ve dergilerde özdenetimleri yapıldıktan sonra serbest bırakılıyor.
Fransa diğer ülkelere nazaran daha sıkıdır. En son yapılan düzenlemelerle Avrupa rugby şampiyonası Heineken Cup'ın ismi H Cup olarak değişti. Bu örnekten de orada sponsorluğun yasak olmadığını ancak sınırlandırıldığı anlaşılıyor. TV'ler de tümden yasak, radyolarda beş ve sekiz arası reklam serbest, sinemada reklamyasaklanmış, gazetelerde de belirli yasa şartlarına uyulmasıyla reklamlar serbest.