Bilindiği gibi günümüzde, Google, kendi platformu üzerinde yayın yapmakta olan web sitelerindeki kopya içerikleri bulabilmektedir. Bu yüzden pek çok site, bünyesinde özgün yazılara, haberlere v.b. her şeyin özgün olmasına gayret etmektedir. Hatta bazı sitelerin kendileri bile, kopya içerikleri tespit ederek, bunları yayınlamamaya gayret etmektedir. Bugün televizyon reklam sektöründe birbirine benzer pek çok tanıtm yayınlanabilmektedir. Televizyon reklamlarında farklı olan, yaratıcı, dikkat çekici, insanların yeni diyebilecekleri çok az  film yayınlanmaktadır. Kiminde, mesajlar, kiminde oyuncuların hal ve hareketleri, kiminde firmanın kurumsallığıyla ilgili iletilenler neredeyse aynıdır. Benzeyen mekânlar, tipler, sözcükler, müzikler, v.b. tüketici, bu tip tanıtım filmlerini izlerken, kendini farklılığıyla öne çıkaran filmi görene kadar, başka düşünceler, yoğunluklar içerisinde, hiçbir mesajı, hiçbir görüntüyü görmeden izlemeye devam etmektedirler. Yani boş bakmakta ve algılayamamaktadır. Eğer televizyon reklamlarında da Google gibi, tanıtımda kullanılan herhangi bir unsurun, başka birindeki unsurla aynı olduğunu tespit edip yayınlamayı reddetseydi, tanıtım kuşakları birbirinden harika içeriklere sahip olurdu.

O zaman ajanslar, yaratıcılıklarını ister istemez kullanmak durumunda kalacaktı. Televizyon reklamlarında, o zaman, hiçbir içerik birbirine benzemeyecek, her film benzersiz bir konuya, oyuncu hal ve hareketlerine, benzersiz bir fikre sahip olmak zorunda kalacaktı. Her birinin farklı bir öyküsü ve anlatım dili olacaktı. Belki de o zaman, televizyon reklamlarını insanlar heyecanla bekleyecekti. Daha renkli, canlı ve heyecan verici tasarımlar, kendini göstermeye başlayacaktı. Aslında şimdi de, benzersiz tanıtımlar gösterilmiyor veya yapılmıyor diye bir şey yok. Ama gene de, birçok tanıtım filmi diğeriyle ortak unsurlara sahip olmaktadır. Bugünün tanıtımlarında en rahatsız edici olan durum, kullanılan dil olmaktadır. Dil benzerliği çok fazladır. En başarılı tanıtımda bile, dil diğerlerine benzemektedir. Elbette bu dilin seçiminde, hedef kitlenin algılama durumu rol oynamaktadır. Ama cümlelerin bitmeyen tekrarları, uzun anlatımlar, pekiştirici cümlelerle dönüp dolaşıp aynı yere gelen mesajlar insanları rahatsız etmektedir. Reklam dünyası heyecan vericidir, sınırsız bir yaratıcılık, güzellik, canlılık, farklılık, yenilik içeren tek sektör konumundadır. Bu alanda sınırsız bir hayal gücü ve umulmadık başarılı ilişkilendirmeler yapılabilmektedir. Genel kanı da zaten, her tasarımın bu türden olması gerektiği yönündedir. Ama ne yazık ki, ajansların büyük bir bölümü, bunu başaramamakta ve öyle ya da böyle, başka bir tanıtıma benzeyen yönleri oluşabilmektedir. Televizyon kopya içerik yakalama ve yasaklama şansına sahip olsaydı, yaratıcılığın oraya çıkarılması için, ajansların göstereceği çaba görülmeye değer olabilecekti.

Arşiv

Etiketler