Radyo Televizyon Yayıncıları Meslek Birliği (RATEM) Başkanı Dursun Güleryüz, zaten çok az olan reklam gelirleriyle, ayakta kalmaya çalışan radyo ve televizyonların gelirlerinin ekonomik kriz yüzünden önemli ölçüde düşüş gösterdiğini ifade etti.
Türkiye'de radyo yayıncılığının 83. Yıldönümü ve altı Mayıs Radyo Günü dolayısıyla RATEM tarafından Beykent Üniversitesi Taksim Kampüsü'ünde düzenlenen “Radyo Yayıncılığımızın Ekonomik Görünümü” adlı sempozyum açılışında konuşan Dursun Güleryüz; ilk yayınların 1927 de İstanbul-Sirkeci'deki büyük postane binasından ilk yayınların yapıldığını belirtti. Güleryüz; Radyo Günü'nü RATEM olarak 2007 den beri kutlamaya başladıklarını söyledi.
Radyo ve televizyonların ekonomik sıkıntı içerisinde olduğunu belirten Güleryüz; bu sıkıntıdan bölgesel ve yerel yayıncıların daha çok etkilendiğini ifade etti. “Reklam Verilerine Göre ve Televizyon Yayıncılığı Sektörü” adlı raporu RATEM olarak ikinci kez sunduklarını söyledi.
Reklam verilerine göre radyo televizyon yayınları sektör raporu; Sempozyumda Doç.Dr. Can bilgili, 2009 reklam veri sonuçları, radyo ve televizyon yayın hizmetleri sektör raporunu açıkladı. Doç. Dr. Bilgili; 5-6 senedir, genel anlamda televizyon ve radyo reklam sektöründe küçülme yaşandığını, bu sebeple yerel radyo ve televizyon yayıncılığın büyük oranda zararlar gördüğünü. Reklamcılar derneğinin araştırma verilerince; 2009 reklam getirisi 2.767 milyon TL. Olmuştur. bu durumda pazarın %14.62 daralmıştır. Bunun nedenin reklam sayısından mı yoksa reklam veren firmaların ücret tarifelerinden mi olduğu anlaşılmıyor. Dedi.
reklam mecra dağılımına göre, en çok kazanç sağlayan alanın internet olduğunu, gazetelerin reklam getirilerinin, televizyonların ise önceki seneye göre bir puan arttığını söyleyen Bilgili, GSMH açısından ülkenin %16.77 daraldığını, 35.4 $ kişi başına düşen reklam harcamasının 17 dolara düştüğünü ifade etti.
Bilgili, %50 daralma var diye konuştu. Bunun nedeninin dolar kuru olduğunu, bir başka nedeninin ise kişilerin satın alma gücünün düşmesi olduğunu ifade etti. RTÜK verileri temel alındığında radyo reklam yatırımlarının 2009'da 73.983.345 TL olduğuna işaret etti. Bu noktada radyoların en çok reklam gelirlerine sahip olduğunu söyledi. Yerel yayın yapan radyolarda ise %17.45 oranında düşmüş olan reklam geliri, bölgesel radyolarda bu oranın %1 civarında yükseldiğini söyledi. Televizyona reklam verenlerin 2009 da, 1.273.57.591 TL. civarında yatırım yaptığını, yerel televizyonlarda ise bu durum %15-16, bölgesel yayın yapanlarda durumun %10.84 olduğunu bunların ortalamasında ise 10.48 daralma olduğunu kaydetti.
Sektörün Ekonomik Durumu Rapor değerlendirmelerinin ardından yapılan panelde, radyo televizyon yayıncılığının ekonomik görünümü konuşuldu. RATEM Yönetim Kurulu üyesi Yusuf Gürsoy, göstergelerin radyo televizyon yayıncılığının yerel kısmının yok olmaya doğru gittiğini göstermekte olduğunu söyleyerek, %17 önemli bir yüzdedir dedi.
(TVYD) Yönetim Kurulu üyesi Nuri Çolakoğlu da, teknolojinin bugünkü koşullarının radyo ve basın sektörüne yaramadığını, internetin her ikisine zarar verdiğini belirterek, radyonun görevinin ciddi olduğunu ama şimdi yaşam savaşı verdiğini ifade etti. Reklam daralmalarının olmadığını, fakat geriden geldiklerini, kaliteye dayalı rekabet yerine, daha ucuz reklam mantığının hakim olmasının buna sebep olduğunu ifade etti. Bir önceki seneye göre geçen sene %14 düşme gözlendiğini, en anlamlı azalmanın %31 ile dergilerde, % 16 ile televizyon, gazete ve radyolarda olduğunu söyledi. Çolakoğlu, ayrıca “ülkemizde 2010'un ilk çeyreğinde 2009'un aynı dönemine göre reklam yatırımı %36 arttı dedi. televizyonlarda % 55 düzelme görülmektedir. Radyolarda ise %11, Gazetede %13, dergi ve açık hava reklamlarında artış, internette de % 26'lık artık görünmektedir. 2009 krizi yok sayıldığında 2010'un ilk çeyreğinde 2008'in ilk 3 ayına oranla %7'lik artış görmekteyiz. Sağlam bir siyasi kriz olmazsa bu eğrinin birkaç çeyrek böyle gideceğini düşünüyorum dedi.
Yeni Taslağın Mali Gelirleri RTÜK üyesi Taha Yücel de IPTV, mobil televizyon ve web tv gibi yeni medya iletişim ortamlarının geleneksel reklam mecralarına zarar verdiğini, reklam yatırımlarının büyümesiyle bu tehdidin oluştuğunu, bunun ileride daha net görülebileceğini söyledi. 2010'un ilk 3 ayında ulusal televizyonlarının verilerine göre, 341 milyon TL'yi aşmıştır diyen Yücel, 2008 deki rakama ulaşılabilir dedi. Radyo televizyon yayıncılığı sektöründe mevzuat değişimine yönelik taslağın, ekonomik getirilerine de işaret etti; yeni düzenlemelerin yayın şirketlerine ortak olabilecek firmalarla ilgili sınırlamaların azaldığını, yabancı yatırımcı payının % 50'ye çıktığını ifade etti. Borsa içinde halka açılımın kolaylaştığını, tekelleşme olayının gelir ve sayısal yönden kontrol edileceğini söyledi.
Yücel ''Yeni mevzuatla RTÜK hissesinin % 3'e indirilmesi, lisans süresinin on seneye çıkarılması, siyasi reklamın ve ürün yerleştirmenin düzenlenmesi, reklamların yerleştirme sıklığının serbestleştirilmesi söz konusu. Bir saatlik yayına % 20 oranında reklam alınabiliyor. 12 dakikalık reklam süresi istenilen aralıkla yayınlanabilecek'' diye konuştu