Kanaat önderini kısaca görece belli bir sıklıkla, diğer bireylerin tutum ve / veya davranışlarını etkileyebilen kişi olarak tanımlamak mümkündür. Günlük yaşamda çevresinde kabul gören, herhangi bir konuda uzman olduğu kabul edilen kişiler de kanaat önderi olarak değerlendirilebilir. Araştırmalar ortaya koymuştur ki, kanaat önderleri, etki altında bıraktıkları kişilere göre birçok bakımdan farklı özellikler taşır. Bu özelliklerden bazıları kanaat önderlerinin etkiledikleri kişi ya da kitlelere oranla daha biçimsel bir eğitim almış olmaları, toplum içinde daha yüksek bir sosyal statüye sahip olmaları, kitle iletişim araçlarını daha fazla kullandıkları ve görece daha fazla maddi güç sahibi olmalarıdır. Araştırmaların ortaya koyduğu bu özellikler, kanaat önderlerinin hemen hepsinde ortak özellikler olsa da, bir kişinin sadece bu özelliklere sahip olması onu kanaat önderi yapmaya yetmez. Kanaat önderi kavramı genelde ideolojik anlamlarda kullanılıyor ancak, biz buradaki örneğimizde bu ideolojik anlama yer vermeyeceğiz.

Günümüzde hala en fazla tercih edilen reklam mecrası olan televizyon reklam sektöründe da kanaat önderleri sık sık kullanılıyor. Bu kanaat önderleri ya toplumda belli bir kabul görmüş, fikirleri önemsenen ve benimsenen kişiler ya da alanında uzmanlık sahibi kişiler oluyor. Bir mal ve hizmetin pazarlanması sürecinde kanaat önderlerinin en fazla güvenilirliğinden yararlanılıyor. Doğrudan tüketicileri satın alma davranışına yöneltmemekle birlikte, teklifsiz olarak onları etkileyebilme becerisine sahipler. Bir yıl kadar önce Vodafone reklamlarında yer alan Hakkı Devrim, markanın 3G hizmetini günlük aktiviteleri esnasında çekilmiş kareler eşliğinde anlatırken, hem 3G hakkında kişileri bilgilendiriyor, hem de bir kanaat önderi olarak kendisinin de bu hizmeti kullandığının altını çiziyordu. Hakkı Devrim'in yer aldığı bu reklam filmi bilgilendiriciliğinin yanında aynı zamanda inandırıcı ve ikna edici özelliklere de sahipti.

Burada altının çizilmesi gereken önemli nokta şudur ki, reklamlarda karşımıza çıkan her ünlü kişi kanaat önderi değildir. Popüler kültür içerisinde yer alan şarkıcı, oyuncu, sunucu, sporcu gibi ünlü kişiler de reklamlarda sıkça karşımıza çıkarlar. Nitekim, Hakkı Devrim'li Vodafone 3G reklamının hemen ardındanyine aynı firmanın,numara taşıma ile ilgili bilgi veren ikinci reklam filmi yayına girdi.Bu filmde ünlü komedi oyuncusu Şafak Sezer Hakkı Devrim'i taklit ediyordu. Reklam filmi oldukça eğlendiriciydi. Markanın reklam filmlerinde yer almaya hala devam eden Şafak Sezer de toplumca tanınan bir kişi ancak bu reklamlarda bir kanaat önderi olarak değil, Selim karakteri ile rakip Gsm firmalarının yüzü olarak izleyiciye takdim edilmeye devam ediyor.  

Arşiv

Etiketler