Görüntüde televizyon reklamları, mesajlarını, oyuncuların birbirlerine karşı kurdukları cümlelerle, ürün veya hizmetin, logosunun gösterilmesiyle, ürünün veya hizmetin kullanım biçimini göstermesiyle v.b. yani görünenlerle verdiği düşünülmektedir. Aslına durum hiç te öyle değildir. Televizyon reklamları, hem görsel, işitsel hem de algısal olduğu için, kurulan cümlelerde yan mesajlar, görüntülerdeki ufak şeyler bile, tüketicilerin farklı özelliklerine, toplumsal yapılarına vurgu yapmaktadır. Hissettirilerek verilen mesajlar, bilinçaltı mesajları, çok fazla planlanmaktadır. Televizyon reklamlarının kimi, ürünün veya hizmetin gücünü, saygınlığını, güvenilebilir olduğunu bir çizgi kahramanı kullanarak vermektedir. Kimisi, firmanın belli bir coğrafya çapında hizmet verdiğini, farklı bölgelerdeki veya yerlerdeki oyuncuları kullanarak vermektedir. Yani Pazar payını göstermektedir. Kimisi de ürün veya hizmet bileşenlerini kullananların, elde ettikleri güzelliği vurgulamak için, güzel simaları, fiziksel çekiciliği olan oyuncuları kullanmaktadır.

Kaç kullanımda saçlar dolgun görünmeye başlar? Sıcak havanın boğucu etkisini, hangi meşrubat giderir? Gibi soruların cevaplarını, firmalar, ifade ederek belirtmektedir. Yani anlatmakta veya göstermektedir. Hangi araba markası bize, evdeki konforu kullanırken yaşatır veya hangi markaya sahip olmak, insanın sosyal çevresini arttırır gibi, anlaşılması istenilen mesajlar da, oyuncuların hal ve hareketleriyle anlatılmaktadır. Bunlar anlatılmayan, görmeyle algılananlardır.

Örneğin, bir otomobil markası, reklamında caz müziğinin, o günlerde en popüler parçasını kullanmıştı. Otomobil kaygan bir zeminde kayıyormuş gibi gidiyordu. Yollarda ağaç yaprakları bulunmakta ve araç yeşilliklerin arasından geçmekteydi. Şoför veya araç sahibi, kaliteli giyinmiş, yüzünde rahatlığın ifadesi ve çekici bir tebessümle direksiyonu kullanırken görüntülenmekteydi. Aynı kişi, otomobilden inerken, çevresi tarafından ilgi görmekte ve izlenmektedir. Bu tip bir reklamın olası mesajlarını inceleyelim.

* Otomobil aksamı, kullanıcısına sorun çıkarmıyor, kaliteli ve kullanım kolaylığı var. Sürüşü rahat veya yormuyor. * Bu markanın otomobilini kullanmak insana zevk veriyor. Müziğin ritmine yoğunlaşabilecek kadar güvenli. * Otomobilin iç dizaynı o kadar rahat ki sürerken, çevre insana çok güzel geliyor. * Otomobil sahibi, bu araca sahip olduğu için, kendini çok çekici hissediyor ve bu hissi diğer insanlara da yansıtarak, onların da, onu çekici bulmalarını sağlıyor. * Araç fiyatı, biraz yüksek standartlara hitap ediyor ama buna sahip olanlar, çevresinde daha çok dikkat çekiyor ve ilgi görüyor.

Bu reklamdan çıkarılabilecek daha birçok mesaj olabilir. İşte, televizyon reklamları bu ve buna benzer pek çok mesajı, görüntü, ifade, işaret, mimik v.s. kullanarak ta verebiliyor.

Arşiv

Etiketler