Dijital yani internet çağına geçmeden önce pazarlamacılar kendi ürünlerini; dergi, gazete, televizyon ve billboardlardan tanıtıyordu. Bu geleneksel reklam şekli, tek yönlü ve geri dönüşüme kapalı bir halde reklam yapmaya neden olurdu. Hedef kitlenizi seçemediğiniz bu reklam yöntemlerinde pazarlama yapmak, çok geniş ve genel olmaktadır. Gazete, dergi ve televizyon gibi kitle iletişim araçlarını kullanarak yapılan pazarlama modeli, şirket kontrolünde gerçekleşip, karşılıklı iletişime kapalı olarak yapılmaktadır. Dijital çağın gelişmesiyle ortaya çıkan internet reklamları ve sosyal medya üzerinden yapılan pazarlama şekilleri de değişmiş oldu. Sosyal medyada yapılan pazarlama modeli, geleneksel pazarlama modelinden daha avantajlıdır. Peki sosyal medya pazarlaması neden daha avantajlıdır birlikte inceleyelim.
GELENEKSEL MEDYA |
SOSYAL MEDYA |
Sabit, değiştirilemez |
Anlık, güncellenebilir |
Sınırlı ve gerçek zamanlı olmayan yorum |
Sınırsız gerçek zamanlı yorum |
Sınırlı, gecikmeli ölçüm |
Anlık popülerlik ölçümü |
Kurulca yayımlanır |
Bireysel yayımcıları vardır |
Paylaşım desteklenmez |
Paylaşım desteklenir |
GELENEKSEL MEDYA SOSYAL MEDYA Sabit, değiştirilemez Anlık, güncellenebilir Sınırlı ve gerçek zamanlı olmayan yorum Sınırsız gerçek zamanlı yorum Sınırlı, gecikmeli ölçüm Anlık popülerlik ölçümü Kurulca yayımlanır Bireysel yayımcıları vardır Paylaşım desteklenmez Paylaşım desteklenir
Yukarıda verdiğimiz tabloya bakarak söyleyebiliriz ki; sosyal medya, geleneksel medyaya göre daha avantajlı ve kapsamlı bir pazarlama yöntemine sahiptir. Geleneksel medyada bilgi, sınırlı olarak verilir ve sonradan değiştirilemez, fakat sosyal medyada bilgi sınırsızdır. Ürünle ilgili geribildirim döngüsü çok fazla olduğu için, ürünle ilgili çok fazla kullanıcı yorumuna ulaşabilirsiniz.
Geleneksel medyada satın alma; fark etme, düşünme ve satın alma şeklinde gerçekleşirken, sosyal medyada satın alma ise; fark etme, düşünme, konuşma ve satın alma şeklinde gerçekleşir. Geleneksel medyadan kendini ayıran en büyük özelliği konuşma olan sosyal medyanın, kullanıcılarla konuşarak ya da kullanıcı deneyimlerinden oluşan konuşmaları takip ederek değişen satın alma süreci, sosyal medyanın alıcılara sağladığı en büyük avantajdır. Sosyal geribildirim döngüsü olarak adlandırılan bu durum, mevcut müşterilerin satın alma sonrası deneyimleriyle beslenir. Bu deneyimler; olumlu ya da olumsuz olabilir. Alıcı, sosyal medya sayesinde, bu kullanıcı deneyimlerini düşünerek daha sağlıklı kararlar verebilir. Geleneksel medya yönteminde; karşılıklı iletişim olmadığı için, tanıtımı yapılan ürün hakkında, sadece bize anlatıldığı kadarıyla bilgi sahibi olabiliyorduk.
Gördüğünüz gibi, değişen teknoloji artık pazarlama ve reklam modellerimizi de değiştirdi. Ve iyi ki de değiştirmiş ki, bizler artık daha güvenilir ve kullanışlı ürünlere, internetten araştırma yaparak sahip olabiliyoruz.