“Sosyal Medya gitgide daha yaygın hale gelecek ve her türlü işin başarılı ya da başarısız olmasında temel öğe olacak” Bu cümle Brian Solis’e ait olan Sosyal Medya Manifestosu’ndan bir bölüm. Sürece baktığımızda Solis’in öngörüsü gerçekleşecek gibi görünüyor. Üzerinde bunca yazılıp çizilen sosyal medyayı kısaca internet üzerinden kurulan karşılıklı iletişim olarak tanımlayabiliriz. Karşılıklı iletişim dendiğinde, bu karşılıklılığın nesnesinin sadece bireyler olmadığını da vurgulamamız gerek. Sosyal medyada iletişim sadece kişiler arasında değil, şirketler ile kullanıcıları arasında da kurulabiliyor. Kişiler sosyal medyada hem kendilerini ifade edebiliyor, hem de farklı kullanıcılarla iletişime geçebiliyor. Sosyal medyayı anlayabilmek için öncelikle bilinmesi gereken bazı kavramlar var: Web 2.0: Bu terim aslında sosyal medyanın özel adı. İnternet sitelerinin kullanıcılara içerik oluşturabilecekleri ortamlar sağlamasına imkan veren bir teknoloji. Facebook, Youtube, Flickr gibi sitelerin var olabilmesini sağlayan teknoloji Web 2.0. Kullanıcılar artık sadece içerik sağlayıcıların belirlediği içeriklerle yetinmiyorlar. Kendilerine ait içerikleri sadece oluşturmakla kalmıyor, aynı zamanda bunları birçok farklı sanal platformda diğer kullanıcılar ile de paylaşabiliyorlar. Blog: Web günlüğü olarak da tanımlanabilen bloglar, kişiler ya da kurumlar tarafından hazırlanabilir. Özgün içeriğin birçok kişiyle paylaşılabildiği blogların içeriğine ve yazarına bağlı olarak pek çok takipçisi olabiliyor ve bu bloglar takipçilerini etkiyelebiliyor. Mikro Blog: En kısa anlatımıyla Twitter. 140 karakter ile cebinizdeki bir mobil araçla dahi içeriğinizi birçok kişiye anında ulaştırmanız mümkün. Basın toplantıları bitmeden dışarıya haber sızmasına Twitter ile alıştık ya da ünlülerin fotoğraflarını magazincilerden önce kendilerinin yayınlamasına. Sosyal Ağlar: Başta Facebook olmak üzere, kullanıcıların birçok farklı özellik sebebiyle, ya da sadece tanışmak için bir araya gelebildiği siteler. Haritada yerini bilmediğiniz bir ülkede yaşayan herhangi bir kişiyle aynı telefon uygulamasını kullanıyor olabilir ya da oynadığınız sanal çiftlik oyununda komşu olabilirsiniz. Linkedin gibi sadece profesyonel iş ilişkisi kurulabilecek siteler olsa da, sosyal ağ dendiğinde ilk akla gelen Facebook. Sosyal İmleme: Kullanıcılar internette ulaştıkları herhangi bir içeriği diğer kullanıcılarla da paylaşabilirler. Var olan sayısız içerik arasında da böylece milyonlarca kişinin tıkladığı içerikler öne çıkar. Bu öne çıkan içerikler klasik medyada da haber ya da program içeriği olarak yer alarak ulaştığı kişi sayısı daha da artabilir. Ve Sosyal Medya: Yukarıda saydığımız unsurları kullananların bütün iletişim ve paylaşımlarından sosyal medya oluşur. Sosyal medyada sadece blog, mikro blog ve sosyal ağlar değil, anlık mesajlaşma programları, forum siteleri, sohbet siteleri gibi siteler de yer alır. Bir yandan şirketinizin Facebook sayfasında duyurduğunuz yeni reklam kampanyasına gelen yorumları okurken, diğer yanda bebeğinizin fotoğraflarını kişisel sayfanıza yükleyebilirsiniz. Satın almış olduğunuz yeni buzdolabı ile ilgili görüşlerinizden, akşam canınızın ne yemek istediğine kadar türlü konuyu diğer kullanıcılar ile paylaşabilirsiniz. Sosyal medya hızlı bir iletişim aracıdır. Dünyanın herhangi bir yerinde olan bir olayı akışa bağlı olmadan verebilen bir medya türüdür. Sosyal medya içeriğine kısıtlamalar getirilmesi en azından henüz mümkün olmayan bir alan olarak, bazen rahatsız edici olabilecek kadar görece özgür bir alandır. Şirketler açısından bakıldığında ise, sosyal medya sayesinde şirketler kullanıcılar ile daha kolay etkileşime geçebilir ve iletişim sağlayabilir. Sosyal medya ile kazanılan müşteriler daha sadıktır. Şirketlerin farklı birimlerinin de müşteriler ile iletişime girme olanağı vardır. Üstelik tıpkı kişiler arası iletişim gibi, birebir ilişki kurmak, kullanıcılara istek ve ihtiyaçlarına göre cevap verebilmek sosyal medyada mümkündür. Şirketler sosyal medyadan sürekli geri dönüş alabilir ve aynı zamanda da müşterilerine sosyal medya yoluyla geri dönüş yapabilirler. Sosyal medyanın giderek daha popüler hale gelmesinin en önemli nedenleri iletişimin anında kurulabilmesi, daha doğru içerik aktarılabilmesi, geleneksel medya kanallarına göre içeriğin sınırlarının geniş olması ve kullanım açısından kolaylık getirmesidir. Bir televizyon kanalı sahibi olmak, bir gazete ya da dergi yayınlamak, radyo yayıncılığı yapmak önemli bir maddi güç, ekipman ve teknik bilgi gerektirir. Ancak kendi özgün içeriğinizle binlerce kişinin sizi takip ettiği bir blog ya da şehrinizden haberleri aktaran bir hesap oluşturabilirsiniz çünkü birileri sizin için teknik sorunları zaten halletmiş durumdadır. Son günlerde ortaya çıkan bir özelliğini de burada belirtmeden geçemeyeceğim ki o da; sosyal medya güçlüdür ve bu gücünü kitlelerden alır. Her ne kadar şu an Mısır’da kaldırılmış olsa da, yaşanan olaylarla bağlantılı olarak Mısır ve Suriye’nin internet bağlantısını tamamen kesmesinin nedeni de budur. Sosyal medya, diğer medyaların aksine seçilmiş bir içeriği değil, ham içeriği de kullanıcılara anında ulaştırabilir.

Arşiv

Etiketler