Son günlerin sıkça gündeme gelen konusu: 'Sosyal medya mı? Geleneksel medya mı?'

Bir tarafta geleneksel medya, diğer tarafta ise dijital çağın yeni medya sistemi sosyal medya. Özellikle işin reklam kısmına bakacak olursak, hangi medya sisteminin daha etkili olduğuna objektif bir şekilde yaklaşmaya çalıştım.

Geleneksel medya hepimizin bildiği gibi televizyon, radyo, gazete ve dergi gibi kitle iletişim araçlarından yapılan faaliyetleri kapsar. Hedef kitle tarafından herhangi bir katılımın olmadığı; monolog (tek taraflı) bir yayın sisteminin belirlendiği, yapılmak istenilen düzeltmelerin bile sonradan yapılamadığı sınırlı bir sistemdir. Geleneksel medya üzerinden yapılan reklam faaliyetleri oldukça maliyetli ve geri dönüşlerin hemen alınamadığı bir reklam sistemiyle çalışır. Durum böyle olunca, hem reklam verenler hem de reklam yapılmak istenen hedef kitle için sıkıntılı bir süreç başlar. Geleneksel medyada istediği randımanı alamayan reklam veren, çareyi sosyal medya üzerinden yapılan reklamlarda arar çünkü geleneksel medyanın yeni dönemdeki rakibi sosyal medya üzerinden yapılan reklamlar oldukça düşük maliyetli; hızlı geri dönüşler sağlayan ve herkese değil, hedef kitleye reklam yapan bir sisteme sahiptir. Televizyon ekranında ya da gazete sayfasında, ürünün en iyi özelliklerinin tanıtıldığı, kullanıcı yorum ya da fikirleri olmadan yapılan bu reklam yöntemi yerini internet üzerinden yapılan karşılıklı yorum ve fikirlerin yer aldığı reklamlara bırakmaya başladı. Tüm geleneksel medya reklamları, sosyal medyaya geçmeye başlıyor diyemeyiz ama geleneksel medya reklamlarının pahalı oluşu; statü sahibi markaların reklamlarına yer verişi gibi kriterlerinden dolayı bir çok reklam verene başka yolun olmadığını söyler gibi. Özellikle küçük esnaf olarak bilinen işletmelerin geleneksel medya üzerinden reklam yapma şansının, sosyal medyaya oranla çok az olması, sosyal medyanın hayatımıza hızlı bir giriş yapmasına neden oldu. En çok da yazılı ve görsel basında yasaklanan markaların; reklam gereksinimlerini karşılayan, bu markalara özgürce reklam yapma şansını veren sosyal medya, tüketicilerin diyalog ve paylaşımlarıyla beslenerek geleneksel medyanın sağlayamadığı şartları sunuyor. Marka olmuş firmalar için vazgeçilmez olan geleneksel medya, birçok dezavantajı olmasına rağmen tercih sebebi olduğu için bugün sosyal medyanın çok hızlı yükselişine rağmen ayakta durabiliyor. Tüm bunların dışında hem sosyal medyayı hem de geleneksel medyayı kullanarak reklam yayınlarına devam eden ve bu iki medya sisteminin de avantajlarından yararlanan şirketler var. Sosyal medyada istediği hedef kitleye en net şekilde ulaşan ve daha az maliyetle daha fazla reklam şansına sahip olan firma, sosyal medyanın bu avantajlarını kaçırmadığı gibi geleneksel medya üzerinden de reklam yayınlarına devam ederek her iki medyadan da faydalanıyor. Hangi medya sisteminin daha etkili olduğu konusunda herkesin kafasında bir cevap mutlaka vardır ama bu iki medya kanalının birbirini beslediği ve ikisinin de birbirinden farklı ama etkili yöntemlerinin olduğu ortada. Marka olma yolunda ilerleyen, reklam bütçesi kısıtlı olan ve geleneksel medyada reklam şansı yasaklanan markaların tercihi sosyal medya reklam olurken; statü sahibi, adını markalaştırmış ve reklam bütçesi konusunda sıkıntı yaşamayan şirketlerin tercihi ise geleneksel medya oluyor.

Arşiv

Etiketler