Günümüzde reklam veren firmalar açısından, oldukça cazip, yeni bir reklam mecrası, gündemleri işgal etmektedir. Firmaların, reklam mesajlarını iletebilmek için, yıllardır kullandığı reklam mecralarının ulaşabildiği hedef kitle, aşağı yukarı bilinmektedir. Bugün, teknolojinin gelişimiyle beraber, ortaya çıkan internet, reklamcıların arayıp bulamadıkları pek çok avantajı sunmaktadır. Hem görsel, hem işitsel, hem de algısal reklam tasarımlarını yayınlayabilmektedir. İnternet, aynı anda binlerce kişinin, aynı bilgiye veya siteye ulaşabildiği sanal ortam olmaktadır. Normalde, bilgiyi saklama ve ona en kısa sürede, birden fazla kişinin ulaşabilmesi için tasarlanan teknolojik gelişim internet, son zamanlarda reklam sektörünün ilgi odağı haline gelmiş bulunmaktadır. Hem bu kadar fazla kişinin aynı alana ulaşabilmesi, hem de firmaların, gereksinim duydukları her türlü reklam tasarımlarını yayınlayabilmeleri, bunun en önemli nedenlerinden olmaktadır. İnternet alanında, birden fazla reklam çeşidi tasarlanmış ve günümüzde yaygın olarak markalar tarafından kullanılmaktadır. İnternet üzerinde yapılan reklamlar, hem tüketiciyle iletişimi kurmakta hem de reklam ajanslarının veya reklam verenlerin çeşitli konulardaki analizlerini yapabilmelerini sağlamaktadır.

Son zamanlarda, geniş bir kullanıcı kitlesine sahip siteler, internet alanında kendini göstermeye başlamıştır. Bu tip siteler, insanlara belirli bir alan sunmaktadır. Bu alan, tamamen kişilere uygun olarak kişiselleştirilmiştir. Kişiler burada, kendi fotoğraflarını, ilgi alanlarını, çalıştıkları alanları, etkinliklerini yayınlayabilmektedir. Aynı alana arkadaş çevrelerini yani sosyal ilişkilerini ekleyebilmektedir. Her kişinin bir alanı yani profili bulunmaktadır. Bu profiller, birbirlerine linklerle bağlanmışlardır. Normal yaşamdaki bütün paylaşımlarını burada, çevreleriyle paylaşabilmektedirler. Site üzerinde yaptıkları en ufak bir değişiklik, profillerinde olan, bütün çevrelerine aynı anda duyurulmaktadır. Birbirinden farklı alanlarda çalışan, yaşayan insanların, gündelik hayatta yapamadıklarını, bu alanı kullanarak yapabilmeleri, bu tip sitelerin milyonlarca kullanıcıya sahip olmalarını sağladı.

Bu sitelerin, bu derece geniş bir kullanıcı alt yapısına sahip olmaları, kişilerin etkinliklerinin, beğenilerinin, tercihlerinin, paylaşımlarının aynı anda duyurulabilmesi, insanların, doğal olarak, sık sık bu alana girmelerini sağlamaya başlamıştır. Kullanıcılar günde bir kez, bu alanlara girerek, belirli zamanlarını oralarda geçirmeye başlamışlardır. Zaten, sürekli olarak reklam mecrası arayan reklam sektörü, kısa bir süre sonra, bu alanları fark ederek kullanmaya başladı. Bu sosyal sitelerin yöneticileri de, reklamın getirilerini görmeye başladı. Milyar doları aşan reklam getirileri, bu tip sosyal sitelerin, reklam mecraları için, daha farklı alanlar da üretmeye başlamasını sağladı. Bunlardan en yakın örneği Facebook sosyal sitesi oluşturmaktadır. Bugün, bu sitenin kullanıcı sayısı milyonları bulmaktadır. Kişilerin profillerinin sağ tarafına reklam almaya başlayan sosyal sitenin, reklam yayınlama biçimi şöyledir;

Bu sitenin reklamı, 24 başlık karakterlik alan sağlamaktadır. Marka isimleri ve sloganları rahatlıkla yazılabilecek bir alan olmaktadır bu. Ayrıca 110-80px ebatlarında görüntü alanı vermektedir. Bu da ürün, marka, hizmet ile ilgili reklam tasarımının rahatlıkla konulabileceği bir alan olmaktadır. Bunların yanı sıra, uzun bir text alanı sağlamaktadır. Bu da bilgi metinleri için, yeterli bir alan sağlanmaktadır. Kişiler reklamı tasarlarken, hedef kitlelerini seçmelerine izin vermektedir. Örneğin, hangi ilgi alanlarına sahip kullanıcıların profiline gönderilmesini istersiniz, gibi bir soru sormaktadır. Siz sinema seçeneğini işaretlediğinizde, profil bilgilerine, ilgi alanları arasında, sinemayı yazan, kaç bin insan bulunmaktaysa bunun sayısını size göstermektedir. Seçtirmeye devam etmektedir. Her seçtiğiniz ilgi alanı, ulaşabileceğiniz kişi sayısını arttırmakta, binleri hatta milyonları bulabilmektedir. Bu tip sosyal siteler aynı zamanda, reklamı tasarlamanıza da izin vermektedir. Yukarıdaki ebat standartlarına uygun olması halinde.

Sosyal siteler, buradaki reklamlarınızı hedeflediğiniz veya ilgi alanlarına göre seçtiğiniz kişilerin, profillerinin sağ tarafında, sizin reklam tasarımınızı yayınlamaya başlamaktadır. Sosyal siteler, tıklama başına ücret almaktadır. Reklam ne kadar çok tıklanırsa o kadar ücret ödenmektedir. Bu tip sosyal sitelerin kullanıcıları, kendi sayfalarında, daha önce de dediğimiz gibi, belirli bir süre vakit geçirmektedir. İster istemez, profillerinin sağ tarafında bulunan reklamı görmektedirler. Sayfaları ile etkin bir etkileşim içinde olan kullanıcı, reklamı tıklamakta ve reklamın mesajını almaktadır. Bu oldukça başarılı bir reklam mecrası olmaktadır. Dolayısıyla reklam sektörü ve bu tip sosyal sitelerin yöneticileri, ilgi alanlarını ve çalışmalarını bu uygulamaların geliştirilmesine doğru kaydırmış durumdadırlar.

Bunun gibi, bir diğer sosyal paylaşım sitesi olan YouTube reklamları da çok önemli noktalarda durmaktadır. Burada görülen reklamları insanlar konuşmakta ve onlarla ilgili değerlendirmeler yapmaktadırlar. Tüketiciler, burada yayınlanan reklamlarda gördüklerini, ürün ile ilişkilendirmektedir ve bunu diğer reklam mecralarından, hatta televizyon reklamlarından daha çok yapmaktadırlar. Bu sosyal paylaşım sitesinde yapılan reklamlar, insanların gözünde, marka algılarında, dinamik, yenilikçi yaklaşım sergilemektedir. İnsanlar burada beğendikleri reklamları, sadece kendileri görmemekte, onları, kendi çevrelerine de göndermektedirler. Böylece burada da reklamlar, kartopu misali bir yol çizmekte ve yüksek bir başarı elde edebilmektedir. Bu tip sosyal sitelerden biri daha Twitter olmaktadır. Son zamanlarda, Facebook ve YouTube sosyal sitelerinin, reklamlardan elde ettikleri kazancı gördükten sonra, bu site de reklama ağırlık vermeye başlamıştır. Son zamanlarda Google arama motoru ile birlikte bu alanda çalışacakları söylenmektedir.

Görüldüğü gibi, reklam sektörü, bu şekilde, kendine inanılmaz derecede çok sayıdaki tüketiciye, aynı anda ulaşabilecekleri ve etkileşim sağlayabilecekleri bir alanı yakalamış durumda. Artık, yerel bazda çalışan firmalar bile, eğer isterse, çok fazla para ödemeden, milyonlarca potansiyel tüketiciye kendini, ürün ve hizmetlerini anlatabilecek, Pazar payını büyütme şansına sahip olabilecektir. Gerçi bu tip gelişmeler veya reklam sektörünün yeni mecra arayışları, bununla sınırlı kalmamaktadır. Her geçen gün, yeni bir gelişim ortaya çıkmakta ve yenilik reklam mecralarında kullanılmaktadır. Örneğin, bu tip sosyal siteler, son zamanlarda, mobil cihazlar vasıtasıyla, kişilerin, profillerine erişim sağlamalarına olanak tanımaya başlamıştır. Bu konu, bu günlerde konuşulan ve reklam mecrası olarak kullanılması düşünülen, teknolojik yeniliklerin başında gelmektedir.  

Arşiv

Etiketler