Reklam dünyasındaki hızlı gelişmeler baş döndürmeye devam ederken araştırma şirketi Millward Brown, reklamlarla ilgili yeni Türkiye gerçeğini ortaya koydu. Şirket, baz aldığı son on yılın ilk ve son 300 reklamını masaya yatırarak değişimleri saptadı. Araştırmada öne çıkanlar ise daha müziği bol, bilgi veren reklam sevdiğimiz ve biraz da mizahtan uzaklaştığımız. Müzikli Reklamlar Ön Planda Yapılan incelemeler müzik kullanımının zamanla arttığını ortaya koydu. Millward Brown’ın verilerinde, “İlk 300 reklamda yüzde 75 müzik varken ve yüzde 31’i belirginken, son 300 reklamda yüzde 88 müzik var ve belirginlik ise yüzde 50” bilgisine yer verildi. Şirket bu sonucu yorumlarken “belirgin ve beğenilen bir müziğin genel beğeniyi de artırdığına” dikkat çekti. Müzik birçok reklam, program hatta haber programlarında bile etkiyi artıran unsur olarak sıkça karşımıza çıkıyor. Müzikli reklamlara baktığımızda yakın zamanda yayınlanan Arçelik’in “Çelik ve Çeliknaz’ın Evlilik Törenleri” dikkat çekiyor. Pop sanatçısı Yaşar’ın seslendirdiği duygulu şarkı reklamın can alıcı öğesi olarak kullanılmıştı. Arçelik, zarafetin teknolojiye olan aşkını, müziği ön plana çıkan bir evlilik töreni ile duyurmuştu. Yine müzikli reklam denince akla gelen ekranlarda yeni yayınlanmaya başlayan Bülent Ersoy ve dünya eski güzeli Azra Akın’ın birlikte rol aldığı Pepsi reklamları. Bilgi Veriyor, Eğlendirmiyor Millward Brown’un verilerindeki bir başka çarpıcı sonuç ise reklamların son zamanlarda bilgi vermeyi amaç edindiği yönündeki bulgusu oldu. Yine araştırma sonuçlarında, reklamlarda kullanılan mizah duygusunun aza indirgendiği saptandı. Rakamsal veriler, mizah öğesinin yüzde 45'ten yüzde 41'e gerilediğini gösteriyor. Halbuki mizah duygusu içeren tanıtımlar daha çok akılda kalıyor. Bilgi veren reklamlar sadece belli bir kitleyi hedef alıyor. Banka, gıda ve sağlık alanlarında tanıtımı yapılan pek çok üründe doğrudan bilgiye yer veriliyor. Mizah unsuru içeren iletişim ve gsm operatörü reklamları ise bu iki unsuru harmanlamış durumda. Ünlüysen Reklamda Oynarsın Yine yıllarla birlikte değişen başka bir gerçek ise reklamlarda oyuncu olarak artık ünlülerin tercih ediliyor olması. Tanınmamış oyuncuların reklamlarda oynayıp önemli miktarlarda para kazanması istatistiklere bakırsa gün geçtikçe zorlaşıyor. Verilerde, ilk 300 reklamda yüzde 8 oranında ünlüye rastlanırken, son 300 reklamda bu oranın yüzde 11'e çıktığı belirtilmiş. Yine ünlülerin meslek gruplarına baktığımızda her 10 reklamın 4'ünde film yıldızı, 3'ünde şarkıcı, 2'sinde sporcu, 1'inde ise TV yıldızı kullanıldığını görüyoruz. Müziği ve ünlüsü bol bir reklam dönemine giren Türkiye, reklam dünyasında hızlı adımlarla ilerlemeye devam ediyor. Dev bir ekonominin döndüğü reklam dünyasında artık uluslar arası yıldızlara bile yer verilebiliyor.

Arşiv

Etiketler