12 Haziran tarihinde gerçekleşen genel seçimlerin Adalet ve Kalkınma Partisi’nin (AKP) zaferiyle sonuçlanmasının ardından en azından muhalefet partilerinin seçim kampanyaları sona erdi. AKP ise özellikle birçok kişi tarafından beğeni ile karşılanan “Haydi bir daha” şarkısını kullandığı reklamı ile seçmenlerine ulaşmaya devam etti. Bu genel seçim döneminde pek çok siyasi parti televizyon reklamları ile ekrana geldi. Cumhuriyet Halk Partisi’nin (CHP), Genel Başkan Kemal Kılıçdaroğlu’nun başrolde oynadığı reklamları ve Milliyetçi Hareket Partisi’nin özellikle genç seçmenleri hedeflediği reklamlarına Demokratik Sol Parti (DSP) ve Saadet Partisi (SP) gibi partiler de katılmış olsa da, bu reklamlar içinde kuşkusuz ki en akılda kalıcı olan reklam, AKP’nin “Haydi bir daha” reklamı oldu. Gerek ezgisi, gerekse de sözleriyle akılda kalan reklam, profesyonel oyuncular yanında yer verdiği sıradan vatandaşların da katkısıyla etkisini arttırdı. Diğer siyasi reklamların aksine, birlik ve beraberliğe vurgu yapan, vaatlerden, yapılanlardan, yapılacaklardan, siyasi kavgalardan uzakta olan bu reklam siyasi anlamda da başarılı bir mesaj taşıyordu. Şarkının sözlerine uygun olarak kullanılan mozaik deseni reklamda yer alan pek çok yüz ile de uyumlu olması açısından önemliydi. Saz ve gitar çalan yaşlı ve gençler, başı örtülü bir genç kız, yaşlı bir kadın, halaylar, horonlar ile birleşen mozaik deseni reklamın etkisini arttırdı. Genel siyasi reklamlar içinde reklam kuşaklarında görsel açıdan da ciddi şekilde ayrışmayı başardı. Akılda kalıcılık açısından baktığımızda da araştırmalarda seçmenin aklında en fazla kalan reklam “Haydi bir daha” oldu. AKP, seçim kampanyasında kullandığı reklamlar genellikle daha yumuşak bir söyleme sahipti. Muhalefet partilerinin kampanyalarında son dönemde daha agresif bir söylem hakim olsa da, Kemal Kılıçdaroğlu’nun “baba”lığını anlattığı “Çocuk Bütçesi” filmi duygusallık açısından oldukça yoğundu. IPSOS KMG’ye bağlı Sosyal Araştırmalar Enstitüsü’nün seçim günü SKYTürk Televizyonu için gerçekleştirdiği araştırma seçmenlerin yüzde 80’inin seçimin iki ay öncesinde oy vereceği partiyi belirlediği sonucunu vermiş olsa da, bu yoğun bir kampanya dönemi geçirmemizi engellemedi. Yüzde 20’lik seçmen kitlesi üzerinde reklamların etkisinin ne kadar olduğuna dair kesin bir sonuç vermek elbette mümkün değil ancak “Haydi Bir Daha”nın görsel ve işitsel anlamda, reklam kuşağı içinde birçok kişiyi kendisine eşlik ettirdiği ve ettireceği muhakkak.

Arşiv

Etiketler