Son 5-6 yıldır herkes aynı şeyi söylüyor: Bu yıl, "Mobil Cihazların Yılı" olacak! Bu yıl değil. Google gibi firmaların yaptığı atılımlar sayesinde bu yıl, "Çapraz Cihazların Yılı" olacak. Evet, mobil cihazlardaki büyüme baskın olacak ama 2015 yılında mobil cihazları tüketicilere ulaşmanın temel yolu olarak kullanacak olan firmalar, bunu çapraz cihaz çözümleri mobil cihazları kullanılabilir kıldığı için yapıyor olacak. Gittikçe artan bir şekilde, büyük firmalar çapraz cihazları mobilden daha fazla düşünür hale geldi ve akıllı telefonlar, tabletler, PC'ler, televizyonlar ve hatta akıllı saatler ve giyilebilir diğer akıllı cihazlar da dahil olmak üzere artık birbirine bağlı bütün cihazları hesaba katmaya başladı. Çapraz cihazlar 2015'te önemli bir konu olacağı için birkaç çapraz cihaz (cross device) terimini tanımlamakta fayda var. "Atıf" (attribution) bu bağlamda bir dijital reklam görüntülenmesini satın alma veya mağaza ziyareti gibi bir faaliyete bağlamak anlamında kullanılır. "Kimlik" (identity) kendini açıklayan bir ifade gibi görünse de, anonim bir kimliği belirtiyor da olabilir ve yalnızca bir tüketicinin şahsi bilgilerini belirtmek zorunda değildir. "Etki alanı" (reach) ve "ölçek" (scale) ifadeleri de ulaştığımız topluluğun boyutunu ifade eder. 2015 için esas beklentilerimse şunlar: 1- Google büyük bir çapraz cihaz atılımı yapacak: Google, çapraz cihaz çözümleri üretme konusunda şimdiye kadar nispeten atıl bir profil çizdi. Konumu gereği, etki alanından ziyade atıf konusunda çözümler sundu. Ama şimdi Google, tüketicilerin farklı cihazlarda ne yaptığını pazarlamacılara gösterebilir ve çapraz cihazlar üzerindeki davranışları tespit edebilir. Ancak firma şimdiye kadar pazarlamacıların, entegre pazarlama kampanyaları aracılığıyla aynı kullanıcılar tarafından kullanılan farklı cihazlar üzerinden tüketicilere ulaşması için belirli bir araç hizmete sunmuş değil. İşte bu, 2015'te değişecek. Facebook'un 2014'te Atlas'ı yeniden kullanıma sokması ve Çapraz Cihaz Raporları'nı piyasaya sürmesiyle birlikte, Google'ın artık çapraz cihaz oyununun dışında kalma gibi bir lüksü yok ve 2015 yılında pazara bir çapraz cihaz çözümü sunmak zorunda. Aynı şekilde, Twitter de bu alanda bir şeyler yapmak zorunda. Çapraz cihazların etki alanı ve atfı, Twitter'ın reklamcı müşterileri için standart teklifler haline gelecek. Bu büyük firmaların agresif bir biçimde çapraz cihaz çözümleri üretmeleri, diğer firmaları da çapraz cihaz mantalitesine sahip olmaya zorlayacak. 2- Mobil oyunlar reklam dünyasını silip süpürecek: Burada konsol oyunlardan bahsetmiyorum. Mobil oyun üreticileri televizyon üzerinden en büyük harcamaları yapan firmalar ve bu trend böyle devam edecek. Mesela Machine Zone firmasının "Savaş Oyunu" için televizyon, dijital ve sosyal medya üzerinden eşzamanlı yürüttüğü entegre pazarlama hamlesini düşünün. İki yıl önce, mobil oyunların herkesin bildiği tüketici firmalarıyla aynı derecede tanınır olacağını kim tahmin edebilirdi? Bunlar bir gecede alınmış yollar değil. Mobil oyunlar, tüketicilere yönelik bitmek tükenmek bilmeyen biçimde pazarlama yapılabilirliğini yeniden tanımlıyor. 2015'te mobil oyun firmaları en hızlı büyüyen medya alıcısı konumunda olacak. 3- Çapraz medya reklamcılığı ve pazarlama otomasyonu güçlerini birleştirecek: Reklam teknolojisi firmalarıyla pazarlama otomasyonu tedarikçileri arasındakiler başta olmak üzere, reklamcılık ve pazarlama firmaları arasında ortaklıklar ve entegrasyonlara şahit olduk. 2015'te çapraz cihaz teknolojisi daha yaygın hale geleceği için, bu sektörlerin evlilikleri de daha tutkulu hale gelecek. Hem reklam teknolojisi hem de pazarlama otomasyonu, daha akıllıca kararlar verilmesi için çok ciddi miktarda veriye ihtiyaç duyuyor ve çapraz cihazlar için tüketici kimliği de bu konudaki uğraşların zirve noktasını oluşturuyor. Bunun işaretleri şimdiden gelmeye başladı: Mesela Oracle 400 milyon dolara BlueKai'yi satın aldı ve bu, reklam teknolojisinin bulut pazarlama platformlarına doğru kaydığının göstergelerinden biri. Adobe, Salesforce ve Oracle gibi firmaların, müşterilerinin doğru tüketicilere, doğru zamanda, doğru cihazlar aracılığıyla ve doğru mesajlarla ulaşmasına yardımcı olmak için daha geniş kapsamlı bulut pazarlama çözümleri bulmaya yönelik daha ciddi çapraz cihaz stratejileri ürettiğini göreceğiz. 4- Televizyon "dijital olarak" ölçülebilir hale gelecek: Çapraz cihaz kimliği akıllı televizyonlara ulaştı bile ve kısa süre içinde normal televizyonlar da bu dalgaya kapılacak. Bir akıllı televizyonu bir tüketiciye bağladığımız zaman, pazarlamacılar o tüketicinin mobil ve diğer cihazlar üzerindeki dolaylı veya doğrudan davranışlarını içeren büyük resmi tamamlayabilecek. 2015 yılında, normal televizyonlar da denklemin bir parçası haline gelecek ve televizyon izlemekle online ve offline dönüşüm faaliyetleri arasında bağlantı kurulabilecek. 2015 yılında akıllı televizyonlar ve gerçek zamanlı veri akışı sağlayan cihazlar "yeni" bir pazar olmaktan çıkacak. ABD'deki internet kullanıcılarının yarısından fazlasının bir akıllı televizyonu veya gerçek zamanlı veri akışı sağlayan bir cihazı olacak ve hiçbir pazarlamacı bu trendi göz ardı edemeyecek. Bu cihazlar, karmaşık hedefleme ve atfetme çözümlerinde gittikçe artan oranda dikkate alınmaya başlayacak. 5- Giyilebilir cihazlar için pazarlama konusu, Apple'ın kol saatleri 10 milyondan fazla satana dek varsayım aşamasında kalacak: Apple Kol Saatleri baharda satışa çıkacak ve herkes, pazarlamacıların bu yeni cihaz kategorisine nasıl yaklaşacağını merak ediyor. Bileklerimizde reklamlar görecek miyiz? Akıllı saatler ve diğer giyilebilir cihazlar konusunda yenilikler olabilir ancak bu mecraları da, pazarlamacılar ve tüketiciler için sadece bir başka ekran olarak görmekte fayda var.    

Arşiv

Etiketler