Eskiden firmalar sadece insanların ihtiyaçları kadar ürün üretmekteydi. Bu ürünlerin üretildiğini ve belirli bir para karşılığında satıldığını, insanların bilmesi gerekiyordu. Eskiden bunları duyurmak için, tellallar, çığırtkanlar kullanılırdı. Günümüzde bu işin adı pazarlama iletişimi olmuştur. Zamanla toplumlar, gelişim açısından ve nüfus açısından büyümeye başladı. Bununla beraber toplumsal ekonomi de onunla beraber büyümeye başlayarak, firmaların ürettiği ürünler artmaya başladı. Onun yanında hizmet sektörü gelişim göstermeye başladı. Toplumsal yapılar geliştikçe ekonomi de gelişip, çeşitlendi. Bu tip büyümelerle eş zamanlı giden mal ve hizmetlerin duyurulması, yani pazarlama iletişimi de çeşitlenmeye, içerdiği yol ve yöntemler artmaya başlamıştır. Firmaların ürettiği fazla mal ve hizmetlerin de satılması, tüketilmesi için, pazarlama iletişiminin bir öğesi, yani bir yöntemi olan reklamın daha faydalı olduğu tespit edildi. Bu alanda ki çalışmalar çeşitlenmeye başladı. Firmalar reklam yoluyla daha fazla satış yaptıklarını görmeye başladılar. Bu noktada üretilen, ürün ve hizmetin topluma duyurulma şekilleri çeşitlendikçe, insanlar üzerinde etkili olabildiklerini görmüşlerdir. Topluma duyurulan ürün ve hizmetlerle ilgili, daha çok bilgi akmaya başlamıştır. Bilgiler iletildikçe, firmaların satış oranları artmış, daha farklı ürün ve hizmet geliştirmeye başlamışlardır. Bunlara koşut olarak ta, reklam da kullanılan iletim araç ve gereç alanları, artmaya başlamıştır. Yani kitle ile iletişim araçları. Her ürün veya hizmetin alıcı bulabilmesi için, geniş halk yığınlarının, bu ürün veya hizmeti tanımaları, yönlendirilmeleri gerekiyordu. Toplumun, ürünün ne işe yaradığını, nasıl kullanıldığını, nereden temin edeceğini bilmediği, bir ürün veya hizmeti alması beklenemez. Bu noktada reklam, çok büyük bir önem taşımaktadır. Geniş halk yığınları, reklam yoluyla, ülkelerinde üretilen ürün veya hizmetlerin neler olduğunu, ürünlerin hangi özelliklere sahip olduğunu, ne kadara mal edebileceklerini, nereden alıp, nasıl kullanabileceklerini bilebilmekte ve kendi ihtiyaçları ile karşılaştırarak kullanıp kullanamaya karar verebilmektedir. İnsanların kararlarını da etkileyen reklam, hep daha sağlıklı, kaliteli, kullanışlı ürün özellikleri sunarak, onları eğitme, bakış açılarını değiştirme yoluyla da başarı elde etmiştir. Reklam hem satışı arttırmakta, hem de toplumun her anlamdaki bilgi ve algılarını geliştirmektedir. Reklam mesajlarının iletimi, ürün veya hizmetlerin alıcı bulabilmesine yönelik olsa da, iletimlerin gittikçe gelişen içerikleri, toplumun farklı konularla ilgili, bilgi ve görgüsünü arttırmakta ve değiştirmektedir. Reklam sadece toplumun değil, aynı zamanda firmaların da büyümesine, daha geniş halk kitlelerine hitap edebilmesine olanak tanımaktadır. Firmaların dünya çapında, ürün veya hizmet sunmalarına, zemin oluşturmaktadır. Yani marka olmasına katkı sağlamaktadır. Bu nedenle reklam, hem toplumun yapısını geliştirmekte hem de firmaların büyümesine, ürettiği mal ve hizmetlerin çoğalmasına olanak tanımaktadır.

Arşiv

Etiketler