1800’lü yılların sonlarında illüstrasyonlarla başlayan resmin reklam yolculuğu, 1839’da fotoğrafın bulunması ve 19. Yüzyıl sonlarında da giderek yaygınlaşmasıyla birlikte reklamların vazgeçilmezi haline geldi. Görüntünün/görselliğin özellikle reklamın etkisi üzerinde önemini anlayan reklamcılar, günümüzün reklam fotoğrafçılığı mesleğinin de temellerini attılar. Görüntünün yazıya ya da sese olan üstünlüğü günümüzde de bu özelliğini devam ettiriyor ve gelişen teknoloji, arttırılmış gerçeklik de kullanılmasına olanak vererek, birçok alanda olduğu gibi reklamlarda da giderek daha etken bir hale geliyor. Günümüzün teknolojik olanakları da göz önünde bulundurularak reklam fotoğrafları incelendiğinde neredeyse her birinin bir sanat eseri olduğu ürünlerle karşılaşıyoruz. Bu fotoğraflar hedef kitleleri doğru noktada yakalamak adına çok ince detaylar göz önünde bulundurularak çekiliyor ve seçiliyor. Görüntüler insanların deneyimler dışında onların öğrenme ve algılamasını kolaylaştıran en önemli etken. Reklam açısından bakıldığında ise reklam fotoğrafları kişiler üzerinde inandırıcılık da sağlamayı hedefleyen önemli unsurlardan. Reklamlardaki fotoğraflar sadece inandırıcılık için değil birçok farklı hedefe ulaşmak için kullanılıyor. Bir reklam fotoğrafının ana görevlerinden birisi ya da birkaçı başta reklama dikkat çekmek olmak üzere, konu ettiği mal-hizmete dair istek uyandırmak, mesajı hedef kitleye hızlı ve etki oluşturacak şekilde aktarmak, ürünleri tanıtmak, sözel ifadelerle anlatılması mümkün olmayan ya da zor olan bir düşünceyi aktarmaktır. Reklam fotoğrafında konu edilen ürün çok farklı şekillerde gösterilebilir. Ürünler tek başına ya da bir parçası ile kullanım ya da deneme esnasında ya da kullanıma hazır haliyle, farklı özelliklerine vurgu yapılacak şekilde, iç yapısı, teknik özellikleri ile duygusal, mizahi ya da sosyal bir yaklaşımla gösterilebileceği gibi, bir seri halinde de gösterilebilirler. Bunun yanında üretim aşamalarını gösteren, tüketicilere sağladığı faydalara gönderme yapan, memnuniyeti belirten ya da rakip ürünlerle karşılaştıran reklam fotoğrafları da mevcuttur. Markaların yürütmekte olduklar kampanyalar çerçevesinde, benzer çalışma biçimleri, çekim teknikleri kullanılabileceği gibi, bir seri fotoğraf çekimi de gerçekleştirilebilir. Cinsel göndermeler, toplumsal roller, çocuklar, ünlü yüzler reklam fotoğrafçılığında sıkça kullanılan öğelerdir ve bu açıdan da belirli kriterler göz önünde bulundurularak kullanılırlar. Teknik açıdan en yüksek görüntü kalitesine ulaşmayı hedefleyen bu fotoğraflar özellikle sosyal sorumluluk kapsamında bu açıdan son derece önem taşırlar. Reklamın kendisi gibi fotoğraflar bunların bakış açıları da her zaman eleştirilen unsurlar oldu ve olacak. Dünyaca ünlü moda ve reklam fotoğrafçısı olan ve Benetton için çektiği fotoğraflarla tanınan Oliviero Toscani dünyanın en çok tartışılan fotoğrafçılarından birisi. 1982’den 2000 yılına kadarki 18 yıllık iş ortaklığı boyunca Toscani marka adına zaman zaman çok tartışılan çalışmalara da imza atarak reklamı bir anlamda kitle iletişim aracı olarak kullandı. Sosyal sorumluluk ile çerçevelenmiş reklamcılık anlayışı pek çok kişiye ilham verdi. Aids, uyuşturucu, ırkçılık, açlık, yoksulluk ve savaş gibi birçok konuda sıradan insanları bazen şoka uğratacak çalışmalar gerçekleştirdi.

Arşiv

Etiketler