Pazarlama iletişimi üzerinde en çok üzerinde durulan konular reklam ve reklamcılıktır. Reklam çağımızda hem üreticiler hem de tüketiciler için önemli bir öğedir.

Bir işin, bir fikrin, bir ürün veya hizmetin tüm kitle iletişim araçlarının kullanımıyla belirlenen hedef kitleler üzerinde arzu edilen sonuçların elde edilmesi için yapılan reklamın tarihinin M.Ö. 3000'lere dayandığı bilinmektedir.

Geçmişe baktığımızda reklamcılığın ilk ve orta çağlarda genellikle çığırtkanlar ve tellallar aracılığıyla sözlü reklam şeklinde kendini gösterdiğini, matbaanın icadından sonra çağ atladığını, gazetelerin yaygınlaşmasıyla gerçek anlamda ilk ticari reklamcılığın başladığını, televizyon ve radyonun icadıyla reklamcılığın gelişiminin hız kazandığını ve en son olarak bilişim dünyasındaki son gelişmeler ile reklamcılığın bambaşka bir boyuta geçtiğini söyleyebiliriz.

Giderek önemi artan bir bilim dalı ve başlı başına dev bir sektör olan reklamcılık artık ülke ekonomisinde çok büyük bir öneme sahiptir. Bunu sadece kendi konu alanı ile değil yan kurum ve kuruluşlara sağladığı imkanlar, reklam ve reklamcılık malzemelerinin üretim ve kullanımıyla da sağlamaktadır.

Reklam farklı araçlar vasıtasıyla yapılan bir pazarlama iletişimi faaliyetidir. Tarih boyunca, sosyal, kültürel ve teknik açıdan gelişmelere paralel olarak reklam araçları ve bundan dolayı da reklam ve reklamcılık malzemeleri de gelişmiş ve faklılaşmıştır.

Reklam araçlarını; basılı (el ilanı, gazete, dergi vs.), görsel ve işitsel (radyo, televizyon, sinema), internet, fuar ve açık hava reklam mecraları şeklinde sınıflandırabiliriz. Her reklam aracının kendi alanında, hazırladığı reklamlar için kullandığı malzemeler de farklılık göstermektedir. Aslında tüm reklam mecralarında, reklamın hazırlanmasından sunulmasına kadar yapılan çalışmalarda kullanılan her şey reklam malzemesi olarak değerlendirilebilir.

Basılı reklam ürünleri, maliyetinin az olması, hedef kitleye somut ve hızlı mesaj vermesi nedeniyle değerini hiç kaybetmemektedir. İster gazete ister dergi isterse el ilanı tarzında bir reklam mecrası olsun basılı reklam ürünlerinde diğer reklam mecralarında da şart olan hayal gücü, yaratıcılık ve estetiğin bir arada olduğu profesyonel bir tasarım, buna uygun kağıt malzeme ve baskı kalitesi yüksek matbaa makineleri gereklidir. Basılı reklam araçları arasında şunları sayabiliriz; kartvizit, etiket, renkli el ilanı, broşür, insört, katalog, cepli dosya, magnet – mıknatıs, tek renkli el ilanı, afişler, zarf, antetli kâğıt, makbuz bloknot, bayrak, flama, oto kokuları vs. olarak bunları daha çok çeşitlendirebiliriz.

Günümüz Türkiye'sinde özellikle büyük şehirler başta olmak üzere büyük çoğunluğun cep telefonu sahibi olduğu, internet kullandığı ve giderek büyüyen bir kesimin mobil televizyon kullandığı düşünüldüğünde interaktif reklamcılığın önemi daha çok fark edilmektedir. Şirketlerin müşterilerine mümkün olduğunca yaklaşma isteği sonucu pazarlamada etkili ve ekonomik olan interaktif iletişim yöntemleri daha çok kullanılmaya başlanmıştır. İster interaktif reklamcılık olsun isterse radyo, televizyon ve sinema reklamcılığı olsun bu sektörler için hazırlanan reklam malzemelerinin başında özellikle son teknoloji ürünü dijital makineler gelmektedir.

İç mekan ve fuar alanlarında kullanılan reklam malzemeleri arasında; market ve teşhir standları, tadım standları, raf süsü ve giydirmeleri, broşürlük, banner ve ayaklı panolar, PVC ve P.P. ambalaj çeşitleri, promosyon ürünleri ve kabartma panoları vs. sayabiliriz. Bu örneklere gün geçtikçe yenileri eklenmektedir. Örnek bir malzemeden bahsedecek olursak;

Drop Paperler 60, 88 ve 180 gr olarak bulunan dokusuz veya ağ şeklinde malzemelerdir. Bu malzemeler ile inkjet makinede illüstrasyon, logo veya komple renk baskısı olacak şekilde her türlü görsel baskı yapılabilir. Işık geçirgenliği yüksek olan malzemeler, ışığın kaynağını yok ederek homojen bir görüntü almasını sağlar ya da ışığı alış yönüne göre transparanlığını ayarlayarak ışıklı kutu veya duvarların yapımında kullanılırlar. Kendinden her iki yüzü de 15 çeşide kadar renkli bir malzeme olan Colored Drop Paper ve kendinden ışıklı Lighted Drop Paperlar da mevcuttur.

Reklam ve reklamcılık malzemeleri, reklamın kendisi gibi teknolojik gelişimleri yakından takip etmektedir. Reklam sektöründe reklamcılık malzemeleri dendiğinde özellikle açık hava reklam mecrasına ait malzemeler anlaşılmaktadır. Bunlar, cephe resimleri, ışıklı - ışıksız reklam panoları, bayrak - flama, bez afiş, serigraf baskılı ürünler, yönlendirme panoları, megaboard, megalight, billboard, highrise, dev poster, ürün standları gibi malzemelerdir.

Tüm bu reklam malzemelerinin hazırlandığı işletmelerde, tasarım ve montaj ekibi, depolama alanları, demir ve ahşap atölyeleri, cilahane, dijital baskı atölyesi gibi birimler genelde yer almaktadır.

Malzemelerin imalatında, dekotalar, fotoblok levhalar, pleksiglaslar, polikarbonat levhalar, polistren levhalar, pet-G levhalar, alüminyum ve ahşap levha ve profiller, paneller, montaj bantları akrilik levha, dökme akrilik, çekme akrilik, oluklu polikarbonat levha, solid polikarbonat levha, pet levha, pet-g levha, baskı malzemeleri, solvent baskı folyoları, iç mekan baskı folyoları, vinil, mesh, laminasyon, baskı kağıtları, one way vision, folyolar, kompozit paneller, led, alüminyum levhalar, reklam profilleri, elektrik malzemeleri, çift taraflı bantlar, hırdavat, display ürünler vs. kullanılmaktadır.

Özellikle açık hava reklam mecralarında alüminyum çok kullanılmaktadır. Buna sebep olarak alüminyumun çevreci, geri dönüşüm özelliği olan, dekoratif, her şekle girebilen ve tasarım esnekliği bulunan, paslanmaz, sararmaz, rutubet tutmaz ve her renge boyanabilir olması gibi özelliklerini gösterebiliriz.

Gofrajlı çeşitleri, reklam profilleri, pano çerçeve profilleri, U ve T profiller, soğutucu profilleri, dekorasyon profilleri, yönlendirme profilleri, raf profilleri, doğrama ve bağlantı profilleri, germe profilleri, kutu ve boru profiller, fırça profilleri, lama profilleri, aydınlatma profilleri, LED profilleri alüminyumdan yapılan; oval, L, eloksallı ve pres köşebent çeşitleri, rondo köşeler, üç ayak rondolar, plastik köşeler, metal cam binici, cam altı plastik, yaylar-klipsler, lamba tutacakları, yönlendirme kapakları ve diğer kapak çeşitleri farklı materyallerden imal edilen açık hava reklam malzemeleridir.

Bunların yanı sıra promosyon amaçlı kullanılan her şey bardak, araba kokusu, balon, defter, her ebatta ajanda ve fihrist, her boyut ve tipte özel duvar ve masa takvimleri- saatleri, porselen plastik aksesuarlar, baskılı okul çantaları, mont ve yelekler, t-shirt'ler, şapkalar, anahtarlık, kalem, çakmak, rozet, kartpostal/çıkartma vb. firmaya özel ürünler de reklam malzemeleri sınıfına dahil edilebilirler.

Kısacası reklam malzemeleri, bir reklam ajansının reklam veren bir firma ile çalışmaya başlamasından sonra gerçekleştirdiği her türlü eylem için kullandığı malzemelerin tamamıdır diyebiliriz. Reklam tasarımını yapan ajans tarafından bu malzemelerin satışı yapılabileceği gibi sadece reklam malzemeleri üretip satan firmalar da vardır. Her geçen gün teknolojinin gelişmesi ve insanoğlunun hayal gücünün bunu değerlendirmesi ile yeni bir reklam malzemesi bu sektöre eklenmektedir.

Arşiv

Etiketler