Reklam ve pazarlama genellikle aynı kavramlarmış gibi düşünülmektedir. Aslında reklam pazarlama tekniklerinden biridir sadece, müşteri yaratma olarak değerlendirilmektedir.  Reklam ise, Müşteri yaratmak için kullandığımız çekim metotlarıdır. Bilindiği gibi, her yerde yer alan yazıların, büyük bir kısmında tanıtım tanımları; çekici, farklı, çarpıcı, yaratıcı sözcükleri kullanılmaktadır. Müşterinin ilgisini çekecek tasarım, müşterinin algılarını değiştirecek farklılık yaratma v.b. İşte bu tip durumlar, müşteri oluşturmak için kullandığımız biçimleridir. Firmaların ürün ve hizmetlerinin pazarda yer bulması veya zaten pazarda yer alan fakat daha fazla tüketilmesi, talep bulması istendiğinde reklam kullanılır. Bilinmeyen veya kendisinden daha farklı, ürünleri tercih eden tüketicilerin, düşünme biçimini, tercihlerini, algılarını değiştirir. Ürün ve hizmetlerin kullanımına teşvik eder. İhtiyaç yaratır ve ihtiyaçların karşılanması gereksinimi oluşturup, ilgili ürün ve hizmetlerle ilgili bilgi verir, müşteriyi yönlendirir. Pazarda alan açar, müşteri veya tüketici yaratır, onları yarattığı alana çekebilir ve istenilen davranışı göstermelerini sağlayabilir. Pazarlama ise müşterilerin veya tüketicilerin nerede, kim olduklarını, neler aldıklarını, neden sizi tercih ettiğini, nasıl düşündüklerini tespit etmek için kullandığımız bir zaman dilimidir. İkisinin arasında oldukça fark vardır. Biri bir bütünü diğeri ise sadece bir yönünü kullanır. Gerçek anlamda ilgili süreçlerden geçmiş bir ürün ile ilgili yukarıda saydığımız bilgiler zaten mevcuttur. Elde bu bilgiler olduktan sonra, müşteri veya tüketici oluşturmak çok daha kolaydır. Şu durumda eldeki verilerin doğrultusunda, farklı, çarpıcı tanıtım mesajı oluşturmak ta daha kolay olmaktadır. Etkili tanıtım mesajı, ciddi anlamda yapılmış veya yapılmakta olan yöntemler ile birleştiğinde istenilen hedefe ulaşması çok ta zor değildir. Reklam ve pazarlama konusunda örnek vermek gerekirse;  giysi satan bir mağazaya giren bir müşterinin, mağazadaki kampanya formlarından birini doldurduğunu düşünelim. Bu kampanyayı hazırlayan konusunda uzmanlaşmış ekibin yürüttüğünü varsayarsak, müşteri formu doldururken davranışlarını, düşüncelerini, beklentilerini, adreslerini, mali durumunu v.b. pek çok konuyu aydınlatacaktır. Ekip, müşterisini takip ediyor ve algısal yönelimini, görüşünü, çevreye bakış açısını değerlendirebileceği metotları kullanıyorsa, bu tip bir müşteriyi etkileyebilecek tanıtım mesajının bulunması çok daha kolay ve yapılabilir olmaktadır. Piyasada yapılan tanımlarının pazarlama tanımlarıyla aynı olmasının nedeni, ikisinin de satış, müşteri çekme, etkileme gibi görülmesinden kaynaklanmaktadır. Halbuki ikisi yukarıda anlatıldığı gibi, çok önemli bir ayrıma sahiptir.

Arşiv

Etiketler