İçinde yaşadığımız dünyada hemen her şey reklam olabilse ve aklımıza gelebilecek olan hemen her alan bir reklam mecrası olarak kullanılabilecek olsa da, genel anlamda reklamın klasik sınıflandırmaları hala devam ediyor. Tüketicilere çeşitli kitle iletişim araçlarını kullanarak, üretilen mal ve hizmetler hakkında yeterli ve doğru bilgileri aktarmak üzere gerçekleştirilen faaliyetler olan reklamlar, birçok farklı şekilde sınıflandırılabilir. Amacına göre, yapanlara göre, hedef kitlesine göre, taşıdığı mesaja göre, zaman ve coğrafi kriterlere göre sınıflandırılan reklam çalışmaları bu sınıflandırma kategorileri içinde de farklı şekilde kategorilere ayrılır. Reklamlar amacına göre ikiye ayrılır; birincil talep yaratmayı amaçlayan ve seçici talep yaratmayı amaçlayan reklamlar. Yapanlara göre ise; üretici reklamı, aracı reklamı ve hizmet işletmesi reklamı olarak üç bölüm içerir. Hedef kitleye göre yapılan sınıflandırmada üç kategori vardır; Tüketiciler, dağıtım kanalları ve endüstriyel reklamlar. Reklam mal ya da hizmeti satın alması, ya da hakkında bilgi sahibi olması istenen bu üç kitleye göre şekillendirilir. Amacına göre reklamlar, mal reklamı ve kurumsal reklamlar olarak ayrılır. Zaman kriteri, satın almanın kısa vadede gerçekleşmesi için yapılan doğrudan reklamlar ve marka bağlılığını da sağlamaya yönelik olarak satın almayı uzun vadeye yayan dolaylı reklamlar olarak ikiye ayrılır. Her ne kadar günümüz iletişim anlayışı içerisinde giderek sınırlar ortadan kalksa da, reklamların coğrafi kriterlere göre, bölgesel, ulusal, uluslararası ve global reklamlar olarak da sınıflandırılması mümkündür. Reklam mecraları ise hedef kitleye ulaşmak noktasında oldukça önemli bir konumdadır. İnternet kullanıcısı olmayan bir hedef kitleye sosyal medya ile ulaşmak mümkün değildir. Mecralar basılı reklam ortamları (gazete,dergi, katalog, broşür, el ilanları), yayın yapan ortamlar (radyo, televizyon), dijital ortamlar, açıkhava, sinema gibi ayrılabilse de, reklam yapmak için kullanılabilecek pek çok yöntem ve ortam vardır. Satış noktalarına yönelik olarak hazırlanan reklam malzemeleri, doğrudan postalama, fuarlar da reklam ortamı olarak kullanılabilir. Ortamlar, hedef kitle ile mesajın buluştuğu yerler olarak önem taşır. Mesajı doğru iletmek ve istenilen etkiyi almak konusunda ortam ya da ortamların seçimi büyük önem taşır. Hedef kitlenin eğilimleri, istekler, beklentiler, kullanım pratikleri, faaliyette bulunulan pazarın büyüklüğü, reklam ile hedeflenen sonuç gibi unsurlar reklam mecrasının seçimini etkiler. Mecraların en efektif şekilde kullanılabilmesi için de reklamın doğru olarak sınıflandırılması, mal ve hizmet üreticisi açısından da beklenti ve hedeflerin doğru şekilde ortaya konulması açısından gereklidir.

Arşiv

Etiketler