Reklam, firmaların ürettikleri ürün ve hizmet özelliklerinin, geniş halk kitlelerine tanıtıldıkları bir süreçtir. Yani tanıtım yapmaktadırlar. Bu noktada firmalar, reklam ajansları vasıtasıyla ürettikleri ürün ve hizmetlerinin satışı için, kitle iletişim araçlarını kullanarak reklam kampanyaları düzenlemektedirler. Firmalar, insanları etkileyebilecek unsurları tanıtımlarına ekleyerek, hedef kitleleri çekmeye çalışmakta ve onları yönlendirmekteler. Firmalar, kendi ürün ve hizmetlerinin reklam kampanyalarını düzenlerken, reklamın yayınlanmasını sağlayan medya kuruluşlarına, reklam yayımı için, belirli bir bedel ödemektedirler. Yani aslında medya kuruluşları, reklam veren firmaya reklam satmaktadır. Reklam veren firmalar veya ilgili reklam ajansı, reklam tanıtımlarını yapabilmek için, televizyon, gazete, dergi gibi medya kuruluşlarından, reklam yeri veya yayın süresini satın almaktadırlar. Televizyon kanalları, reklam yayınları için, program akışlarının, belirlenmiş yerlerinde, reklam yayınlamaktadırlar. Reklam veren firmalar veya reklam ajanslarında ki medya planlama bölümünün yetkilileri, hangi kanalda reklam yayınlamak istiyorlarsa, bu televizyon kanallarından yayın süresini satın almaktadırlar. Televizyon reklamları, en fazla maliyet gerektiren reklam filmleridir. Reklam veren firma veya reklam ajansı, tanıtım mesajlarını saniyelerle vermek zorundadırlar. Çünkü reklam tanıtımının yayınlanma süresi, saniye saniye satılmaktadır. Kaç saniye süren bir reklam filmi hazırlanmışsa, o süreyi medya planlama, ilgili kanaldan satın almaktadır. Aynı şekilde gazeteler de, reklam alanı satmaktadır. Burada yapılan reklam tasarımları, görsel-algısal duyulara hitap eden cinsten olup, baskılı reklamlardır. Burada da tam sayfa, yarım sayfa, çeyrek sayfa reklam alanları gazeteler tarafından, reklam verenlere satılmaktadır. Ayrıca maktu kutu reklamları veya tanıtım ilanları bulunmaktadır. Bunların dışında gazeteler, seri ilan vermektedirler. Burada da kullanılan sözcük başına ücret almaktadırlar. Burada, gazetelerin reklam satışları veya reklam için alan satışları belirlenmiş özelliklere sahip olarak satılmaktadır. Yani, sözcük sayısına, renk sayısına v.b. göre fiyat belirlemektedir. Radyo reklamları da, gene televizyonlar gibi yayın akışlarının arasına reklam girmektedirler. Burada görsel reklam biçimleri kullanılmamaktadır. Genellikle, sesler ve müzikler eşliğinde, reklam tasarlanmakta veya reklam spotları şeklinde tanıtım yapılmaktadır. Burada da, saniyelerle reklam süresi satılmaktadır. Fakat televizyonlara nazaran, radyo reklamlarının maliyetleri oldukça düşük olabilmektedir. Bunların dışında bir de internet arama motorlarında yapılan, son zamanlarda oldukça popüler olan, Adwords reklamları bulunmaktadır. Arama motorları da, reklam veren firmalara, internet üzerinde alan kiralamakta veya alanı verip, kullanıcıların tıkladıkları kadar ücretlendirmektedir. Tıklama başına ücret ödeyen firmalar bu şekilde daha çok insana tanıtım yapmaktadırlar.

Arşiv

Etiketler