Reklam, firmaların ürün ve hizmetlerinin sahip olduğu özellikleri, hedef kitlelere tanıtan bir mecradır. Temel anlamda, reklamın edindiği bu misyon, zaman içerisinde ekonomik sistemlerin gelişmesi, yerel, bölgesel pazarların, küresel pazarla aynı ürün ve hizmete sahip olması, yani firmaların artık küresel çalışır hale gelmesiyle yapısını değiştirdi. Pazarda binlerce tür ürün ve hizmet bulunur hale gelmiştir. Birbirleriyle aynı ürün ve hizmeti üreten firmalar da, bir o kadar artmış bulunmaktadır. Pazarın bu derece gelişmesi, reklamın işini zorlaştırmış, hedef kitlelere ulaşma noktasında, birbirinden farklı, yöntem ve reklam mecralarını kullanır hale gelmesine neden olmuştur. Böylesi bir pazarda, hedef kitleye ulaşmak için, bütün yaratıcı gücünü kullanmak durumunda kalan reklam, ayrıca yaratıcılık alanında kendi gelişimine de hız katmaya çalışmaktadır. Birbirinden farklı veya aynı malı üreten firmaların, gün geçtikçe çoğalması ve hepsinin tanıtıma ihtiyaç duyması, reklamların, insanın bulunduğu her alanda, her tanıtım fırsatını değerlendirmesine yol açmıştır. Böylece reklamın tanıtım yaptığı alanlar fazlalaşmış ve çeşitlenmiştir. Reklam sektörü, artık ürün ve hizmetlerin tanıtımını yapmakla kalmamakta, hedef kitlesinin ihtiyaçlarını, satın alma eğilimlerini yönlendirmeye başlamıştır. Reklam ilk etapta, kitle iletişim araçlarını kullanarak, tanıtımlarını yapmaktadır. Yani televizyon, sinema, radyo, internet gibi hem görsel hem işitsel hem de algısal duyulara hitap eden kısmını, yoğunlukla ve etkin olarak kullanmaktadır. Bunun dışında baskılı kitle iletişim araçlarını da kullanmaktadır. Yani gazete, dergi, insert, broşür, el ilanı gibi, görsel ve algısal duyulara hitap ederek tanıtım yapmaktadır. Bunların dışında açık hava reklam araçlarını kullanarak, insanın dışarıdaki yaşamında da kendine yer bulmaktadır. Reklamın kullandığı açık hava reklam araçları; billboard, tabela, megalight, silindir kule, bina giydirme, durak tasarımları, duvar reklamları, afişler, reklam levhaları, reklam aynaları v.b. gene görsel ve algısal duyulara hitap ederek tanıtım yapmakta ve hedef kitleleri yönlendirmeye çalışmaktadır. Reklam firmaların, dükkânların, mağazaların iç mekânlarını da ayrıca kullanmakta ve ona uygun reklam tasarımı yaparak, insanları etkilemeye çalışmaktadır. Organizasyonlar, insanların toplu halde, sosyal aktivite yaptıkları yerlerdir, bunlar, seminer, panel, sempozyum, doğum günü, düğün v.s.lerdir. Burada da insanların kullandıkları, sandalyelere, masa örtülerine, meşrubat dolaplarına, davetiyelerine, afişlerine uygun tasarımlarla tanıtım yapmaktadır. Promosyon ürünleri de, reklamın kullandığı mecralardan en uzun soluklu olanıdır. Reklam, insanların günlük yaşamlarında kullandığı, küçük ama kullanışlı ve en çok ihtiyaç duyduğu malzemelerin üretimini yapar, üzerine kendi reklamını yerleştirerek, ücretsiz dağıtır. Bunlarda; masa takvimleri, duvar takvimleri, masa takımları, kalem, ajanda, defter, anahtarlık, v.b. olmakta, ayrıca bunlarla beraber, insanların giyimleri üzerine de baskı yaparak promosyon ürün olarak dağıtmaktadır. Tişört baskıları, şapka baskıları en yaygın olanlarıdır. Reklam şapka üzerine reklam tasarımını yerleştirerek, şapkaların toplum içerisinde dağılmasını sağlar. Şapka uzun süreler boyunca, kullanılan bir malzeme olduğu için, reklam uzun süre, tanıtımlarına insanların kafaları üzerinden devam eder.

Arşiv

Etiketler