Reklam, firmaların ürün ve hizmet özellikleri ile ilgili bilgileri tüketicilere tanıtım yaparak iletmektedir. Reklam tanıtımlarını, reklam filmleriyle, cıngıllarla, radyo reklamlarıyla, sinema reklamlarıyla iletmektedir. Reklam filmlerinde oynayan oyuncular, yapım ajanslarının, halk arasından seçmiş olduğu oyuncular veya halk arasında belirli bir yer edinmiş, yani halk arasında sevilen, saygı duyulan, güvenilen dizi, sinema oyuncularından oluşmaktadır. Reklam veren firmanın, reklam yatırımının miktarına yani bütçesine bağlı olarak, filmde kullanılacak oyuncuya karar verilmektedir. Reklam filmi zaten, başlı başına yüksek bir maliyete neden olmaktadır. Bu maliyetin üzerine, filmde ünlü bir simanın kullanılması, filmin maliyetini daha çok arttırmaktadır. Reklam veren firmanın bütçesine göre kullanılacak oyuncuları, yapım firması seçmektedir. Reklam bazen baskılı reklamları tercih etmektedir. Yani gazete, dergi, katalog, el ilanı, veya açık hava reklam biçimleri, billboard, bina giydirme, araç giydirme v.s. reklam tasarımları kullanılmaktadır. Replik, bir filmde, oyuncuların karşılıklı diyaloglarıdır. Ya da bir oyuncunun, oyun sırasına kendisine söylenen söze karşılık verdiği cevap olmaktadır. Reklam replikleri de aynı şekilde kullanılmaktadır. Yalnız burada ki fark, reklam repliklerinin aslında, reklam sloganlarından oluşmasıdır. Yani, markanın reklam film tasarımında, ürün ve hizmetin özellikleri anlatılmak istenmektedir. Bu nedenle akılda kalıcı, etkileyici, ürünün özelliklerini vurgulayıcı sloganlar, bazen müzikalleştirilerek, bazen karşılıklı diyaloglara dönüştürülerek verilmektedir. Reklam sloganları zaten, uzun süren, yaratıcı çalışmaların sonucu olarak kullanılmaktadır. Sloganların özellikleri, kısa, verilmek istenileni en iyi şekilde veren, çarpıcı, hoş, sempatik olmaktadır. Bazı sloganların yapısı, belirli bir zekâ ürünü olduğunu hissettirir, işte bu sloganlar oldukça etki yapmaktadır. Bu tip firma sloganları, reklam filmlerinde, kısa bir hikayenin, olayın, karşılıklı anlatım biçiminin içerisinde gömülerek, hikaye ile sloganın, yerin, kullanılan malzemelerin, oyuncu davranışlarının, ifadelerinin hepsinin bir bütünlük içinde verildiği tanıtımlardır. Kimi reklam filmi, güven duygusunu işler, kimi dayanıklılığı, kimisi rahatlatıcı… Gibi aslında ürünün veya hizmetin sahip olduğu özellikleri verirler. Ülkemizde de bu anlamda başarılı reklam metinleri yapılmıştır. Hem oyuncularla, hem yaratıcı reklam metinleriyle, insanların zihinlerinde uzun süre yer etmiş, dillerden düşmeyen reklam sloganları veya replikleri kullanılmıştır. İşte ülkemizde dillerden düşmeyen, reklam replikleri; Billur tuz... Akar akar akar - çakar çakmaz çakan çakmak - on yüz bin baloncuk yuttum - asfalt ağladı beee - bir alışveriş, bir fiş - mintaxla canım mintaxla - bir bilmecem var çocuklar? Haydi, sor sor... Gibi tabi bir de yukarıda bahsettiğimiz, toplumda saygın, sevilen bir yer edinmiş oyuncuların reklam replikleri bulunmakta… Bunlar da; Cem Yılmaz'ın Doritos reklamı; - kime satıyorsunuz siz bu cipsleri? -vallahi komiserim biz satıcı diiliz yiyiciyiz, öyle değil mi ulan? – Ata Demirer’in vestel reklamında; - what is this! pencil olmadığı çok açık! Gibi reklam filmleri başarılı olmaktadır.

Arşiv

Etiketler