Firmalar, serbest piyasa ekonomisinde belirli bir yere sahiptir veya yeni kurulmuştur. Pazarda belirli bir yere sahip olan firmalar genellikle, satış miktarını arttırmak, benzer ürün ve hizmet üreten firmalarla rekabet edebilmek veya markalaşma yolunda, reklama ihtiyaç duymaktadır. Yeni kurulan bir firma ise, kendini hedef kitleye tanıtmak, ürün veya hizmet özelliklerini tanıtmak amacıyla, reklama başvurur. Firmaların bu tür reklam ihtiyaçlarını ise, reklam ajansları karşılamaktadır. Günümüzde reklam ajanslarının veya reklam sektörünün gelişim açısından geldikleri nokta, oldukça genişlemiştir. Artık firmaların bütün reklam kampanyasını, tek başlarına, baştan sonra kadar tasarlayıp, yürütebilir hale gelmişlerdir. Bu alanda uzmanlaşmış reklam ajansları gittikçe de artmaktadır. Yukarıda bahsettiğimiz reklam ihtiyaçları doğrultusunda firmalar, reklam ajanslarını araştırmaya başlar veya zaten daha önce çalıştıkları bir reklam ajansı bulunmaktadır. Yapılacak reklamın tek kanal veya geniş kapsamlı bir reklam kampanyası olma durumuna göre, reklam ajansı seçimi yapılmaktadır. Reklam ajansı seçildikten sonra, firmalar ona başvurmaktadır. Reklam ajansının halkla ilişkiler birimi, reklam vermek isteyen firma ile görüşen birimdir. Bu birim reklam veren firmanın genel özelliklerini, isteklerini, hedeflerini öğrenerek kendi ajanslarıyla paylaşmaktadır. Eğer yapılması istenilen reklam, reklam ajansının baştan sona kadar yapabileceği niteliklere ve çalışma koşullarına sahipse, bütçe görüşmeleri başlatılır. Reklam ajansları bu noktada, planlama ekibini devreye sokarak, yapılması istenilen reklamın stratejik planlamasını ortaya çıkarır. Nerede, ne tür bir reklam yapılması gerekmekte, hangi reklam mecraları kullanılacak, bu kullanımlar esnasında, hangi araçlar, hangi firma veya kuruluşlardan yararlanacak, reklam filmi yapılacak mı? Hangi yapım firmasıyla görüşülecek v.b. gibi reklam kampanyasının gereksinim duyduğu bütün kalemler tek tek çıkarılmaktadır. Yani, reklam tasarımlarında kullanılan, oyuncu, malzeme, fotoğrafçı, tasarımcı v.b. hemen hepsinin maliyeti çıkarılmaktadır. Reklam ajansının ihtiyaç duyduğu bütçe, reklam veren firmaya teklif edilir. Günümüzde yapılan en doğru reklam bütçesi, ajans tarafından çıkarılmamaktadır. Reklam veren firma, reklama ne kadar yatırım yapmak istediğine karar vermektedir. Kendi ihtiyaçları doğrultusunda, ayrıca mali durumuna göre bütçe çıkaran reklam veren firma, bunu reklam ajansına bildirmektedir. Reklam ajansı bu noktada, yukarıda ki stratejik reklam kampanyasını, reklam veren firmanın yaptığı bütçe dâhilinde yapmaktadır. Hem reklam veren firma, hem de reklam ajansı, yapılacak olan reklam kampanyasının stratejik planlamasında ve bütçesinde ortak bir anlaşma sağladıklarında, reklam sözleşmesini imzalamaktadır. Reklam sözleşmesinde her iki tarafın, Reklam Uygulama Esaslarına ve Yönetmeliklerine sadık kalacaklarına dair maddeler yer alır. Her iki firmanın birbirine karşı yapmaları gereken veya yapmamaları gereken davranış veya faaliyetler belirtilir ve her iki taraf bunu taahhüt eder ve imzalar.

Arşiv

Etiketler