Reklam istatistikleri, reklamın hedef kitlesi üzerinde yapılan analiz raporlarının sonuçlarına göre elde edilmektedir. Bilindiği gibi, reklam veren firma ile reklam ajansı, yapılacak reklam kampanyası için, ilk etapta anlaşma yapıp, sözleşme imzalamaktadır. Yapılan bu sözleşmesinden sonra, reklam ajansı, reklam veren firmanın, bu iş için ayırdığı bütçe kapsamında, hedef kitle analizlerine başvurmaktadır. Bu analizler birbirinden farklı zamanda ve farklı amaçlarla yapılabilmektedir. Reklam kampanyası başlamadan önce, reklam tasarımlarının, nasıl, ne şekilde, neleri içererek, hangi reklam mecrasının kullanılacağının seçilebilmesi amacıyla yapılmaktadır. Buradan, bir hedefin, istatistiksel sonuçları elde edilmektedir. Reklam kampanyası sürerken, reklamın, hedef kitle üzerinde ki etkisi ve yansımaları ölçülmektedir. Reklam kampanyasının bitiminde de, reklamın başarısı için analizlere gidilmekte ve başarının istatistiksel sonucu alınmaktadır. Toplum analizlerinde halkın firmaya ve onun daha önce yapmış olduğu reklamlara yönelik tepkisini ölçmektedir. Bu analizler yapılırken, insanların kaçta kaçının reklamı beğendiği, kaçta kaçının beğenmediği ölçülmektedir. Ayrıca, reklam mesajının etkilerine yönelik sorular da yöneltilmektedir. Örneğin; reklam mesajı, markanın veya ürünün dayanıklılığına yönelik veriler içermektedir. Hedef kitlede kaç kişinin mesajı doğru anladığı, kaç kişinin farklı bir mesaj aldığı tespit edilmektedir. Sorulan soruların hedeflerine yönelik bu tür ölçümler de, reklamın istatistikleri olmaktadır. Reklam analizleri, reklamın hedef kitle üzerindeki bütün etkilerini araştıran çalışmalar yapmaktadır. Reklam istatistikleri toplanırken, reklam analizlerinin kullandığı metotlar, birbirinden farklı olabilmektedir. Yüz yüze anket sistemi, online anket sistemi v.s. gibi yöntemler kullanılmaktadır. Bunların dışında, piyasa da bulunan, farklı kuruluşlar tarafından yapılan analizler de bulunmaktadır. Bunlar da piyasa da hangi firma, ilgili yılda, yüzde kaç oranında reklam yatırımı yapmıştır gibi, reklam sektörünün ilerleyişini, gelişimini, firmaların reklamı kullanarak geldikleri noktaları, ölçmek için yapılmaktadır. Ülkede ki reklam yatırımlarını ölçmek için yapılan araştırmalardan elde edilen reklam istatistikleri, belirli sıralarda verilmekte ve reklam sektörünün içerisinde faaliyet gösteren kurum ve kuruluşların yapısal ve mali gelişimleri değerlendirilmektedir. Bu noktada ülkemizde faaliyet gösteren, reklamın istatistiklerini toplayan kuruluşlardan biri MTM yani medya takip merkezi olmaktadır. Bu merkez, hangi firma, hangi reklam mecrasını kullanarak, reklam yatırımı yaptığını ölçmektedir. Bütün bu ölçümler, reklam sektörünün gelişimini, büyüme hızını, içinde faaliyet gösteren kuruluşların, hem maliyet açısından hem de yapısal açısından geldikleri noktaları vermektedir. Ayrıca, reklam sektörünün sorunlarını da ortaya çıkarmaktadır. Firmaların reklama ayırdığı bütçenin, olması gerekenden az olması, reklam sektörünün gelişime zarar vermektedir. MTM’nin yaptığı çalışmalardan örnek vermek gerekirse aşağıdaki gibidir. “Medya takip merkezinin 12 televizyon kanalı çerçevesinde yaptığı ölçüm sonucuna göre; Vodafone reklam spotlarıyla en çok boy gösteren marka oldu. 2009’un ilk çeyreğine göre yüzde 173 artış oranı gösterdi. Vodafone 3 ay gibi bir sürede 15.285 reklam spotu ile kanallarda kaldığı süre açısından 101 saat ile hedef kitlesine ulaştı. Spot sayısına göre Türkiye’de en çok reklam veren firma olan Vodafone birinci marka olurken, genel reklam süresi bazında ise ikinci sıraya düştü.”

Arşiv

Etiketler