Reklamın temel amaçlarından biri, firmaların ürettiği ürün ve hizmetin özellikleriyle ilgili bilgileri tüketicilere tanıtmaktır. Böylece tüketiciler, ürün veya hizmetin, kim tarafından, hangi koşullarda, nasıl üretildiğini bilmektedir. Ayrıca ürün ve hizmetin kullanılma biçimini, nereden alınabileceğini, maliyetini öğrenmekte ve ona göre ihtiyaçlarını karşılamaktadır. Fakat reklamın amaçlarından sadece biridir bu bahsettiğimiz. Reklam, tanıtım yaparken aynı zamanda belirlenmiş hedeflere ulaşmaya da çalışmaktadır. Reklamın ulaşması beklenen hedefler şunlardan oluşmaktadır; a) firmanın, dünya çapında tanınmış bir marka haline gelmesini sağlamak. b) firmanın, satış miktarının belirlenenden az olması halinde, bu miktarın arttırılmasını sağlamak c) firmayla beraber, pazarda bulunan ve aynı ürün ve hizmetleri üreten firmalarla rekabet edebilmesini sağlamak olmaktadır. Reklam, tüketicilerin ilgisini çekerek, yukarıdaki hedefleri tutturmaya çalışmaktadır. Tüketicilerin, etkilendikleri ayrıntıları, özlemlerini, gelecek beklentilerini, yaşamlarında eksik olduğunu düşündükleri özellikleri, pazarlamaya çalıştığı ürün ve hizmetlerle özdeşleştirerek, tüketicilerin bunları alması halinde, istediklerini elde edebilecekleri hissini vermektedir. Reklam bu amaçla, binlerce malzeme kullanmaktadır. Güzel bir kadın, yakışıklı bir erkek, çekici bir görsel, ilgi çekici bir diyalog, dikkat çekici spot v.s. kullandığı malzemeler saymakla bitmeyen türdendir. Özellikle rekabet ortamlarında veya satış miktarının arttırılması amaçlandığında, ilgili ürün veya hizmetin tercih edilmesini, satın alınmasını sağlamak amacıyla, bazen üründe olmayan özellikleri, varmış gibi göstermek için, hilelere başvurabilmektedir. Reklamda kullanılacak malzemelerin görüntüleriyle oynanabilmektedir. Örneğin, domatesin rengi yeterince kırmızı değilse, rengini koyulaştırmak için, boya kullanılabilmektedir. Ya da günümüzde Ace reklamında olan durum; Sette çamaşır gerçekten yıkanıyor. Ama tanıtılmak için, oyun için kullanılan çarşaflara ufak tefek müdahaleler oluyor tabi ki" gibi açıklamalar, reklamda hilelere başvurulduğunu göstermektedir. Reklam filmlerinde, oyuncuların karşılaştıkları durumlar da aslında bir tür reklam hilesi olmaktadır. Soğuk havalarda ağızdan çıkan dumanı önlemek için, oyuncularına ağızlarına buz alması örneğinde olduğu gibi. Ya da mangal dumanının, sürekli tüttüğünü göstermek için, altına duman çıkaran bir aletin konması gibi. Turizm veya seyahat acentelerinin, bilet satışlarını arttırmak için, reklamda kullandıkları oyunlar da reklam hilelerine girmektedir. Örneğin; bilet fiyatlarına vergiler ve diğer ücretler dâhildir ibareleri veya kampanya düzenlediklerini belirtmekte ve düzenledikleri kampanyanın sınırlı koltuklar için geçerli olduğu gibi, kapalı ifadelerle, reklam mesajı yayınlamaktadırlar. Fakat bunların hepsi, tercih edilmeleri için tüketicilere oynanan oyun niteliğinde olmakta ve birçok noktaya zarar vermektedir. Buna benzer bir oyun da; içki markalarının birinde yaşanmıştı. Marka “30 yıllık tecrübeyle” ifadesini, resmi kurumların gerekli izinlerini veya bu ifadeye uygunluğunu kanıtlamadan reklam yapmaya başlamıştır.

Arşiv

Etiketler