Normalde, bir reklamı tasarlayabilmek için, reklam ajansları belirli süreçlerden geçmektedir. Hedef kitle analiz süreci, reklam veren firma ile ilgili araştırma ve bilgi alışverişleri, halkla ilişkiler departmanlarının çalışmaları v.s. bütün bunlardan elde edilen bilgiler ışığında, hedef kitleye verilecek mesaj belirlenmektedir. Bundan sonra yapılan oyuncu, imaj, resim, fotoğraf, alet edevat seçimi gelmektedir. Yapılacak reklam, eğer televizyon reklamı ise, çekim alanları, uzman film ajansları v.b. seçimler yapılmakta ve reklam tasarımı veya çekimi gerçekleştirilmektedir. Burada en önemli noktalardan bir tanesi tabi ki, reklam tasarımıdır. Reklamı yapılacak ürünün, özelliklerini ne şekilde verebileceğiniz, hangi dikkat çekici, farklı yöntemleri belirlediğiniz, hedef kitle analizleriyle bütünleştirilerek tespit edilmektedir. Reklamın inandırıcı, güven verici olması, reklamın önemli kriterlerinden bir tanesidir. Oldukça kısıtlı zamanlarda gösterilen reklam için hatasız ve anlaşılır olabilmesi, bu noktada oldukça önem taşımaktadır. Birbirleriyle bağlantılı olan, yer, kişi, slogan, karşılıklı diyalog v.b. çok dikkatli, uzman reklamcılar tarafından, değerlendirilerek yapılmalıdır. Bu tip reklamda, en ufak bir hata, reklamın vermek istediği güveni, sağlamak istediği ciddiyeti yerle bir edebilmektedir. Hedef kitle, reklamın ciddiyetsiz bir kurgu olduğunu, güvenilmez olduğunu düşünmeye başladığı an, aynı hissedişleri ilgili ürüne karşı da yapmaktadır. Aynı şekilde, hatalı reklam, onun tasarımcısına, reklam ajansına ve reklam veren firmaya da ciddi zararlar vermektedir. Onlara karşı da bir güvensizlik söz konusu olabilmekte, uzmanlıkları, ciddiyetleri, yaratıcılıkları, farklılıkları, reklamda yapılan hatanın gölgesinde kalmaktadır. Hatalar, sadece reklam filmlerinde yapılmamaktadır. Günümüzde her tür reklam tasarımlarında, hata olabilmektedir. Genel anlamda yapılan ve yapılamaması gereken reklam hataları: yanıltıcı indirim ve teklifler, sözcüğün tamamının büyük harflerle yazılması, dilbilgisi ve yazım hataları, argo kullanımı, her sözcüğün büyük harfle başlaması, konu dışı veya uygunsuz görseller, yanlış bilgiler içeren metinler, bütün bunlara uygun olmayan hedef kitle, bağlantı adresi hatası, cümle yapısı, uygunsuz dil seçimi, yan anlamları olan cümlelerin kullanımı esnasında yan anlamlarını çağrıştıracak biçimlerde kullanımı, reklam filmlerinde arka görüntü hataları v.b şeklinde olmaktadır. Bunları daha farklı örneklerle, sürdürmek istersek epey devam ederler. Bütün bunlar, aslında basit bir hata olmaktan, çok öteye gitmektedir. Çünkü reklam, hedef kitleyi etkilemek, ürünü sattırmak, diğer firmalarla rekabet edebilmek v.b. reklam amaçları doğrultusunda yapılmaktadır. Bu durumda, aslında uzun araştırmalar, beyin fırtınaları, yaratıcılık arayışlarından geçmiş olması gereken reklam tasarımı, bütün altyapısını kaybetmektedir. Reklam hatalarında bir iki tane örnek vermek gerekirse; Beyaz’ın oynadığı, gizli kamera görüntüsüymüş gibi çekilen reklam filminde, normal bir yemek yiyeceklerini düşünen dört genç, aniden karşılarında beyazı görür ve şaşırırlar. Masalarına bakıldığında, dört meyve suyunun olması gerekirken, beş tane bulunmaktadır. Bir diğer örnekte; kirecin oluşumunu önleyen bir ürünün reklamlarında yapılmıştır. Ürünü kullandığını söyleyen oyuncu, şu cümleyi kuruyor ‘ben yıllardır kullanıyorum, makinem hala tıkır tıkır çalışıyor’ kadının arka tarafına yerleştirilen çamaşır makinesi ise, günümüzün son model çamaşır makinelerinden biri olmaktadır. Burada reklam, inandırıcılık özelliğini kaybetmektedir.

Arşiv

Etiketler