Eskiden ürün ambalajı, ürün üretildiği andan itibaren, tüketiciye ulaşana kadar ki süreçte, ürünü koruması amacıyla yapılan kap niteliğindeydi. Ürün ambalajının ilk üretim amacı buydu. Daha sonra ekonomik sistemlerin gelişmesiyle birlikte, insanların refah düzeyi de yükselmeye başlamıştır. Pazarlarda birbirinden farklı veya benzer ürünler kendini göstermeye başlamış, Pazarlama anlayışı da buna uygun hareket ederek, tüketici odaklı olarak, yeni bir anlayışı benimsemiştir. Pazarlamanın yeni anlayışı, tüketicinin isteklerine, arzularına, ihtiyaçlarına, beklentilerine göre üretim yapmayı gerekli kılmaktaydı. Bu noktada, bundan ilk nasibini alan da ürün ambalajı olmaktaydı. Hipermarketlerde, alışveriş mağazalarının raflarında birbirinden cazip renklere, tasarıma, farklı özelliklere sahip ambalajlar dikkat çekmeye başlamıştı. Çünkü hakikaten, tüketicinin plansız alışverişlerinde ambalaj, oldukça etkili bir rol üstlenmekteydi. Raflardaki ürün ambalajları, satış elemanı konumuna girip kendini pazarlama noktasına gelmişti. Tüketici, ambalajın tasarımına, biçimine, renklerine, kullanım kolaylıklarına, sağlık koşullarına ilgi göstermeye başlamış ve beğendiği ambalajlı ürünü satın almaktaydı. Günümüzde bunun en çok bilinen örneklerinden birini, zeytinyağı üretimi yapan firmaların ambalajları vermektedir. Zeytinyağı üretimi yapan markalar, ürünlerini temsil edecek ambalajı oldukça dikkat çekici ve başarılı bir şekilde tasarlamakta ve tüketiciye sunmaktadır. Üstelik bilindiği gibi zeytinyağı çok ta ucuz bir ürün değildir. Birbirinden farklı tasarıma, taşıma kolaylığına sahip olarak üretilen cam şişelerden dolayı, ürün kendini tüketiciye beğendirmektedir. Hatta bazı zamanlarda, sırf ambalajından dolayı satın alınan ürünler bulunmaktadır. Pazarlama anlayışı, bunu keşfettiğinden bu yana, ürün ambalajını öğelerinden biri konumuna getirerek, henüz üretim aşamasındayken belirlenmekte olan pazarlama stratejisinde, ambalaj üzerine çalışmalar yapmakta ve en uygun olanın üretilmesini sağlamaktadır. Ürün ambalajı, pazarlama aşamasında, reklamlarda, tüketicinin beğenisine hitap edecek şekilde tasarlanmaya başlamıştır. Ambalaj, hem firmanın ismini hem de markasını tüketiciye taşımaktadır. Yani bir tür reklam yapma görevi de üstlenmektedir. Bu yüzden markalar veya firmalar, ürettikleri ürünlerin ambalajlarına, henüz tasarım aşamasındayken kimlik kazandırmaya çalışmaktadır. Markalar ambalajları üretirken, ona kimlik kazandırabilmek için, ürüne ne katacağı sorunu sormakta ve verilen cevap, tasarımının ortaya çıkması için, ana fikri oluşturmaktadır. Ondan sonra, ambalajın üzerinde yer alacak, logo, tanımlama ve bilgileri yer almaktadır. Genellikle firmaların kurumsal renklerini taşmasıyla ünlenen ambalajların, kendi başlarına marka olmaları halinde, kendine has renklerinden oluşmaktadır.

Arşiv

Etiketler