Radyo reklamları, bilindiği üzere işitsel olarak tasarlanmaktadır. Burada, ne yazık ki görsel herhangi bir etki sağlanamamaktadır. Fakat radyo mecralarının etkileri araştırıldığında, en çok marka bilinirliğine katkı sağladığı söylenebilir. Bu ise, firmaların bütün Pazar süreçleri için önemli olmaktadır. Televizyonlarda, görselliğin kullanılması halinde bile, cıngılların en büyük etkisinin katkı sağladığı söylenebilmektedir. Bilindiği gibi cıngıllar sözlü ya da sözsüz tasarlanabilmektedir. Bu bakımdan, radyo reklamlarına özgü tasarlanan cıngılların, müziklerinin, ürün ve hizmetlere uygun olarak seçilmesi halinde, tüketicilerin dikkatini çekmektedir. Cıngıllar, melodilerin herhangi bir duyguyu ifade eder nitelikte tasarlanmasıyla yapılmaktadır. Müziğin insanlara olan etkisi bilinmektedir. Doğru bir melodi, doğru sloganlarla birlikte kullanıldığında, insanları etkilemekte ve ister istemez akıllarında kalmaktadır. Tanıtımda kullanılmak üzere hazırlanan müziğin, kulağa hoş gelmesi veya insana dair herhangi bir duyguyu verebileceği şekilde, aynı zamanda ürün ve hizmet sloganlarının gene aynı hoşlukta kullanılması insanların diline dolanmasına neden olmaktadır.

İnsanların diline dolanan tanıtım cıngılları, viral olarak yayılmaktadır. Bu durum marka bilinirliğini arttırmaktadır. Hizmet veya ürünle ilgili doğru ve etkin sloganların kişiden kişiye yayılarak, bilinmesini sağlamaktadır. Sloganlar firmanın vizyonu veya misyonunu anlatmaktadır. Ürün veya hizmetin en faydalı olan yönünü öne çıkarmaktadır. Her iki durumda da, insanların bu sloganları tekrar etmesi, iletilenle ilgili fikirlerinin olmasını, ürün, hizmetleriyle ilgili bilgi sahibi olmalarını sağlamaktadır. Radyolar kendi çalışmalarını yaparken, en çok bu yönteme başvurmaktadır. Tek bir cıngılla yapanlar, cıngılların iyi tasarlanmış olması halinde, pek çok insanın dinlemesini sağlamaktadırlar. Cıngıl ister sözlü, ister sözsüz olsun, insanlar onu duyar duymaz hangi radyoya ait olduğunu bilmektedir. Günümüzde Türkiye'de, birkaç radyonun cıngılı, bu özelliklere sahiptir ve pek çok kişi tarafından bilinmektedir. Geçmiş senelerde, Garanti Bankası, tanıtımında sadece cıngıl kullanmıştı, bugün bile hala, bu çalışma bilinmekte ve melodi söylendiğinde insanların hoşuna gitmektedir.

Radyolar, hem ulusal hem de yerel olarak yayın yapabilmektedir. Radyo reklamları için hazırlanan, firmaların amaçlarına uygun, iyi tasarlanmış, insanların sık sık dinlemekten sıkıntı duyacakları, gürültülü, insanların kulaklarını tırmalayan bir müzik yapılmadığında etkili olabilmektedir. İnsanların sık sık duymaktan mutlu olabilecekleri bir melodiyle, firma sloganlarının yapılması ve bu cıngılların hem ulusal, hem de yerel radyo istasyonlarına verilmesi halinde, firmaların marka bilinirliğine hız katması kaçınılmazdır. Üstelik günümüzde televizyonlar, radyolarla birlikte kullanılmaktadır. Yani insanların televizyon karşısında geçirdikleri saatleri dışında kalan, bütün zamanlarında radyoları dinleme şansına sahip olabilmektedirler. Zaten radyoları çekici kılan özellikleri de budur. İnsanlar normal gündelik işlerini yaparlarken, radyolarını dinleyebilmektedirler. Yolda, araçta, parkta, tarlada bahçede, ofiste yaşamın akışını bozmadan dinlemede kalabilmektedirler. Ayrıca radyolar, insanlarla birebir etkileşim halinde olduklarından, insanların güvenini kazanmaktadır.

Televizyon için tasarlanmış, görselliği olan bir tanıtım cıngılı, bir süre televizyonlara verildikten sonra, görselliği olmasa da, radyo reklamlarında yayınlanabilmektedir. Bu da insanlar üzerinde etkili olmaktadır. İnsanlar, televizyonlardan izledikleri cıngılı, radyolarından dinlediklerinde, görüntüleri hatırlamaktadır. Bu da, işin kendini zihinlere kazımasını sağlamaktadır. Yerel ve ulusal radyolarda çalan cıngıllarının, kulağa yanlış duygu ve hisleri verir şekilde tasarlanmaması çok önemli olmaktadır. Öfke, dram, aşırı coşku veren veya herhangi bir şey hissettirmeyen melodiler, sloganlara ters düşen müzikler, cıngılların hatırlanma ve tekrarlanma olayını yok etmektedir. Bu tip cıngılları, insanlara pozitif duygu ve hisleri vermelidir. Cıngıl kendini hatırlatmalıdır. Bu noktada, uzunluğu veya ne kadar kısa olduğunun önemi, melodisiyle ilgili olmaktadır. Bazen çok kısa bir melodi, tasarımına bağlı olarak çok iyi etki yapabilmektedir.

Radyoların her alandan dinlenebiliyor olması, insanların bu tip cıngılları sık sık dinlemelerini sağlamaktadır. Bilindiği gibi radyo tanıtımları, işitsel olmaları dolayısıyla, ancak tekrarlarla insanların akıllarında kalmaya çalışmaktadır. Radyoya ilişkin tasarımların, cıngıl dışında olanları, ne kadar tekrar edilirse edilsin unutulabilmektedir. Fakat radyolarda çalınan, iyi tasarlanmış bir cıngıl için tekrarların yapılması yararlı olmaktadır. Hem insanları rahatsız etmemekte hem de zihinlerinde yer etmektedir. Bütün bu durumların, sadece marka bilinirliğine katkı yaptığı söylense de, marka içinde, onunla ilgili, başka bilinirliklerde gizli olarak bilinmektedir. Bir kere ismin biliniyor olması, onunla ilgili merakı da beraberinde getirmektedir. İnsanlar, bildikleri ismin özelliklerini, ne işle uğraştığını, kalitesini bilmek isterler. Dolayısıyla bildikleri ürün isimleriyle ilgili, her hangi bir yerde, herhangi bir bilgiye rastladıklarında dikkat etmekte ve bilgi sahibi olmaktadırlar.

Radyo reklamlarının bir diğer gizli etkisi de, insanların radyolarını dinlerken, kafalarının genellikle başka şeylerle meşgul olmasından gelen etkidir. İnsanların kafası, başka şeylerle dolu olsa dahi, arka planda çalan müziğin veya cıngılın müziklerini duymaktadırlar. Burada müzik, zihinlere gereken mesajları iletmektedir. Sadece o anda, insanlar bunun farkında değildir. Kimi zaman farkında olmadan dinledikleri müzikleri söyleyebilmekte veya onlara oldukça tanıdık gelmektedir. İnsanların cıngılları tanıdık bulmaları, onları hatırlamaları, sevmeleri, kendilerini ona yakın hissetmelerini sağlamaktadır. Tüketicilerin kendilerini, bir firma ürün isminin müziğine yakın hissetmeleri, markaya da yakın hissetmelerini sağlamaktadır. Tabi biz burada, bütün bunları söylerken, sadece cıngıldan bahsetmekteyiz, bu noktada cıngılın sözlü veya sözsüz olması önemli bir noktadır. Cıngıl sözlü olarak kullanılmaktaysa, burada kullanılan sözlerin de çok dikkatli seçilmesi, markayı tam olarak, kısa ve en anlaşılır şekilde ifade etmesi gerekmektedir. Bu marka bilinirliğini arttırmaktadır.

Cıngılda kullanılan sloganların veya sözcüklerin birbirleriyle uyumu, müziğin ahengine de uyum sağlaması oldukça etkili olmaktadır. Yani sözcüklerin birbirleriyle ve aynı zamanda müzikle birlikte olan uyumu, daha çabuk kabul edilmesini ve söylenmesini sağlamaktadır. Uyum insanların sevdiği bir konudur. Uyumu sever ve kendilerini uyumlu olan şeye yakın hissederler.  

Arşiv

Etiketler