Radyo tanıtımlarını yapan ajanslar, diğer mecralarda faaliyet gösteren ajanslarla aynıdır. Yani televizyon tanıtım filmi hazırlayan ile radyo reklamını hazırlayan kuruluşlar aynı olmakta fakat bazıları, sadece radyoya tasarım hazırlayabilmektedir. Firmalar, radyolara genellikle kampanya duyurularını, indirimlerini, promosyonel çalışmalarını veya kendi bünyelerinde, tüketicilerin faydalanabileceği herhangi bir fırsat çalışması yaptıklarında, bunlarla ilgili bilgileri radyolara çalışma yapan ajanslara vermektedir. Radyo tasarımlarının biçimi diğerlerinden farklı olmaktadır. Radyoların sadece işitsel olması, tasarımların da buna göre yapılmasını gerekli kılmaktadır. Bu ölçüte göre hazırlandığında ise; genellikle tekrarlardan oluşan, spotlar, sözlü veya sözsüz cıngıl olarak hazırlanmaktadır. Tüketicilerin zihinlerinde yer edinebilmek, unutulmamasını sağlamak için, metinler sıkça tekrar edilerek radyolarda yayınlanmaktadır. Bu durum spotlar ve cıngıllar için de geçerlidir.

Radyo reklamın metni, firmadan hazır olarak ta gelebilmekte veya ajans tarafından tasarlanmaktadır. Bu mecrada en önemli durum, seslendirme ve efekt kullanımı olmaktadır. Ajans, verilmek istenen duygu ve oluşturulmak istenilen düşünceye göre, sesleri bulmakta ve kullanmaktadır. Seslerin burada, verilmek istenilen duygu ve düşünceyi etkili bir şekilde, ustaca vermesi gerekmektedir. Seslerin doğru vurguları yapması, belirlenen duygu ve istenilen düşünceleri çağrıştıracak ünlemleri yapabilmeleri, radyo reklamının temelini oluşturmaktadır. Tüketiciler, radyolarını genellikle, normal gündelik iş yaşamları sürerken dinlemektedirler. Yani, zihinleri başka şeylerle meşgul durumda olmaktadır. Bu durumda, radyo reklamının kendini duyurması ya tekrarlarla veya uygun bir sesin yaptığı vurgu, ünlemle dikkat çekmesi gerekmektedir.

Ajanslar, uygun sesi bulduktan sonra, sloganları ve bilgi metinlerini firmadan almakta veya kendi bünyesinde bulunan, tanıtım metin yazarları tarafından üretilmektedir. Bunlar üretildikten sonra, uygun bir arka fon müziği ile kullanmaktadır. Burada da ünlü bir seslendirmen kullanılmaktadır. Ünlü sesler, insanların yakınlık ve güven duymalarını sağlamaktadır. Bu yüzden radyo reklamının önemli noktalarından biri de bu konu olmaktadır. Bazen müzik ve sesle birlikte, bazı düşüncelerin oluşturulması için, radyo efektleri kullanılmaktadır. Bunlar genellikle doğa sesleri, insan kahkahası, hüzün sesleri, alkış sesleri, sevinç sesleri v.s. olabilmektedir.

Radyo reklamı, çok kısa bir sürede hazırlanabilmektedir. Hazırlandıktan sonra, firmanın değişiklik istemesi halinde, en kısa sürede, en uygun değişikliklerin yapılabildiği mecralardan biri radyodur. Diğer tüm mecralarda bu işin yapılabilmesi zaman alırken, radyo tanıtımında bu saniyeler içerisinde değiştirilebilmektedir. Ayrıca, en düşük maliyet bu mecrada bulunmaktadır.

Arşiv

Etiketler