Mobil uygulama reklamcılığı (veya appvertising), mobil cihazlara indirilebilir uygulamalar aracılığıyla yapılan bir marka veya reklam yerleştirme biçimidir. Bunun için video reklamlar ve bannerlar şimdilik en sık kullanılan yöntemler. Ama yazımızda bahsedeceğimiz gibi, bu konuda oldukça değişik ve yaratıcı reklam fikirlerini tüketicilere sunmak da mümkün. Mobil uygulama reklamcılığının gelişmeye yeni başladığını söyleyebiliriz. Dolayısıyla, neyin nasıl yapılması gerektiğine dair elimizde çok oturmuş veriler, yöntemler ve sonuçlar yok. Ama şimdiden bu alanda nelere dikkat edilmesi gerektiğine dair bazı noktalar yavaş yavaş ortaya çıkmaya başlıyor. ABD'li bir sosyal medya reklamcılığı firmasının yaptığı araştırmaya göre, mobil uygulamalar içinde yer alan reklamlar, standart banner reklamlarından 11.4 kat daha etkili oluyor. Bunun yanında, Facebook'takiler başta olmak üzere internet üzerindeki pek çok platformda banner reklamlar "can sıkıcı" olarak görülüyor ve tıklanmıyor. Çünkü insanlar, bu reklamların websitelerinde yapmak istedikleri faaliyeti kesintiye uğrattığını düşünüyor. Mobil uygulama reklamları tasarlarken ve reklamın yerleştirileceği uygulamayı seçerken, uygulamanın işlevini ve kimler tarafından kullanıldığını iyi bilmek gerekiyor. Uygulamayı önce kendinizin indirip ne içerdiğini, ne amaçla ve nasıl kullanıldığını öğrenmeniz en iyisi. Uygulamayı, markanızla, teklifinizle veya hedef kitlenizle uyumluysa kullanmalısınız. Mobil uygulama reklamını tasarlarken, kullanıcıların uygulamayı ne sıklıkta kullandığını; hangi yaşlardaki kullanıcıların, yılın/ayın/günün hangi bölümünde uygulamayı daha çok kullandığını ve hatta telefonun modelini ve markasını da hesaba katmak gerekiyor. Ayrıca, kullanıcı deneyimini kesintiye uğratmayacak reklamlar tasarlamak, reklamınızın can sıkmamasına ve hemen "Geç" tuşuna basılmamasına büyük katkıda bulunacaktır. 2013 sonunda Apple, App Store'da 1 milyondan fazla uygulama olduğunu belirtmişti. Mobil dünyadaki uygulamaların büyük bir kısmıysa oyun. Gördüğümüz son araştırmalara göre, mobil cihazlara oyun indirilirken genellikle Facebook veya iPhone kullanılıyor. Mobil pazarlama, özellikle ABD ve İngiltere'de başarıyla uygulanıyor. Chanel, Adidas, Levi's ve Burger King gibi çok sayıda ünlü markanın kendilerine ait mobil uygulamaları da var. Ancak reklamcılar şimdiye kadar buzdağının sadece görünen kısmına erişebilmiş durumdalar ve mobil reklamcılıkta neler yapılabileceğini daha yeni görmeye başladık. Belki ileride sırf mobil reklamcılık veya mobil uygulama reklamcılığı alanlarında uzmanlaşmış reklam ajansları göreceğiz. Şimdi mobil uygulama reklamlarında kullanılan bazı farklı fikirlere biraz bakalım: Oyun içine reklam yerleştirmek yeni bir şey değil ancak eski modelde, bildiğimiz klasik ürün yerleştirme tekniği kullanılırdı. Ancak televizyon veya sinema sektöründe bu teknik çok kullanıldı ve reklamcılar artık bir sahnede görünen bir içecek markasının o içeceğin satışını artırmadığını biliyor. Ama bir karakterin, çok etkileyici bir sahnede veya filmin gelişimi içindeki çok önemli bir anda o içeceği içmesi, insanları daha fazla etkiliyor. Mobil uygulama oyunlarında bu durumun karşılığının şu olduğunu düşünebiliriz: Oyunun içinde, oyun deneyimini geliştiren bir öğe olarak reklam kullanımı. Mesela, 2013 yılında Microsoft ve Appssavvy firmaları birlikte çalışarak GodFinger All-Stars adlı mobil oyun içinde Windows7'nin reklamını yaptı. Oyunda, oyuncuların kendilerine ait gezegenleri var ve bir sonraki aşamaya geçmek için oyuncuların gezegenlerini genişletip para kazanmaları gerekiyor. Appssavvy, McKann Universal reklam ajansıyla çalışarak, oyunun içine bir Windows bulutu yerleştirdi. Oyuncular, diğer gezegenleri ziyaret ettikleri gibi bu bulutu da ziyaret edebiliyorlardı ve bununla oyunda işlerine yarayacak biçimde para da kazanabiliyorlardı. İsterlerse, Windows7'nin websitesini de ziyaret edebiliyorlardı. Appssavvy'nin değerlendirmesine göre, oyuncuların büyük bir kısmı böyle bir reklamdan hiç rahatsız olmadı ve oyuncuların %10'u Windows bulutu aracılığıyla Windows7'nin sitesini toplam 6.1 milyon defa ziyaret etti. Buradaki püf noktası, reklamı, oyunda zaten yapılan veya yer alan şeylerden biriymiş gibi oyuna dahil etmek.   Bunun yanında, mobil uygulamalarla birlikte "katılımcı reklamcılık" alanında yeni bir sayfa açılıyor. Mesela, ABD'de Westin Otelleri için tasarlanan bir mobil uygulama reklamında, "ısınmak için buraya dokunun" yazıyordu. Bundan sonra iPhone ekranı sanal bir buharla kaplanıyordu ve kullanıcı parmaklarıyla dokunarak bu sanal buharı silebiliyordu. Buharı sildikten sonra görülen şeyse, Westin Otelleri'nin sıcak iklime sahip yerlerde bulunan 8 oteliydi.     2009'da iPhone uygulamaları için tasarlanan bir Dockers reklamındaysa, kullanıcı telefonu salladığında reklamdaki model dans ediyordu. Reklama dikkatli bakarsanız, yerden kazanmak ve daha fazla dikkat çekmek için kelimeler harflerle değil rakamlarla yazılmış.       Bir başka başarılı fikirse, Audi'nin, reklamın tasarlandığı dönem yeni üretilmeye başlayan A4 modelini pazarlamak için piyasaya sürdüğü ve ücretsiz indirilebilen A4 Driving Challenge adlı araba yarışı oyunu. Daha önce, en çok indirilen uygulamaların oyunlar olduğunu yazmıştık ve Audi de bu veriyi çok akıllıca kullanmış. Burada, araba özellikleri ve parkurlar seçlip bir yarış oyunu oynanabiliyor. Tabi ki oyun aracılığyla Audi A4 tanıtım sitesi de ziyaret edilebiliyor. Ancak, kullanıcılar aslında bir oyun indiriyor ve bu reklam hiçbir şekilde göze batıcı bir havada sunulmuyor.     Benzer şekilde, yılbaşı alışverişi için tasarlanan bir Best Buy mobil uygulama reklamında, kullanıcılar aile üyeleri için hediye alma oyunu oynuyordu. Yani, mobil uygulama reklamları da birer bilgisayar oyunu gibi olduğunda daha ilgi çekici olabiliyor. Genel olarak mobil reklamcılık ve özelde mobil uygulama reklamcılığı henüz çok gelişmiş alanlar değil. Ama örneklerde de gördüğümüz gibi, bu alanda yaratıcı reklamlar tasarlamak imkansız değil. Hatta küçücük bir ekranda dikkat çekici reklamlar hazırlamak için, reklam ajanslarının ve yaratıcı reklamcıların şaşırtıcı fikirlerle ve tasarımlarla karşımıza çıkma ihtimali bizce epey yüksek.  

Arşiv

Etiketler