Küçük ya da büyük bütün firmaların pazarlama önerilerine ihtiyaçları vardır. Pazarlamaya dair birçok küçük işletme sahibinin yanlış bildiği en önemli şey ise, pazarlamanın her saat başı binlerce müşterinin ilgisini çeken, global ya da ulusal pazarda söz sahibi olan büyük firmalar tarafından sürekli olarak yürütülebileceği bir süreç olduğudur. Bu düşünce özünde yanlış değil, ancak görece küçük firmaların da başarılı olmak için ulaşmak istedikleri pazarlar vardır ve bunun için de bir pazarlama faaliyeti yürütülmesi gerekir. Burada önemli olan unsur şu ki, eğer hedeflenen pazarın her noktasına ulaşmak amacı yoksa, pazarlama faaliyetinin maliyeti firmaların altından kalkmasının mümkün olacağı bir rakamda da tutulabilecektir. Yani, ulusal bir gıda firması yıllık pazarlama ve reklam bütçesini 15 milyon dolar olarak belirlediyse, sadece İç Anadolu Bölgesi’ndeki marketlere ulaşmayı hedefleyen bir gıda firmasının kendisini bu firma ile kıyaslaması son derece yanlıştır. Üstelik bu kıyaslamayı yapıp, nihayetinde pazarlama çalışması yapamayacağına karar vermesi daha da yanlıştır. Küçük işletmeler için yerel bazda marka olmak için, yerel pazarlama faaliyetleri yürütmek son derece etkili bir çalışma biçimidir. Üstelik bu yöntem talebin belirlenmesinde de faydalıdır. Yerel pazarlama aynı zamanda daha az maliyet ve daha sonra da işletmeler için fayda sağlayacak müşteri memnuniyeti demektir. Yerel bazda pazarlama faaliyetleri pek çok şekilde başlatılabilir. Broşürler, küçük el ilanları, yerel gazete ve dergilere verilecek ilanlar hesaplı maliyetleri olan, etkili çalışmalardır. Bu çalışmaların tasarımı da dahil olmak üzere hizmet veren bir çok reklam ajansı da gerek yerel gerek ulusal ölçekte çalışmalarını yürütürler. Yerel radyo ve televizyonlarda da pazarlama faaliyetinin bir parçası olarak reklam çalışması yapmak, sponsorluklar, küçük çaplı kampanyalar da faaliyetlere eklenebilir. Yerel bazda yürütülen pazarlama faaliyetlerinin etkileri de daha hızlı ortaya çıkar. Ankara’da hizmet verebilen bir pastanenin, Edirne’den alacağı siparişi yerine getirme olanağı yoksa, ya da orada bir şube açmayı hedeflemiyorsa ulusal ölçekte bir pazarlama faaliyeti yürütmesinin de ona tek getirisi yüksek bir maliyet olacaktır. İnternet de yine büyük firmalar kadar küçük firmaların da kendini var edebileceği bir alandır. Birkaç basit uygulama ile internette etkin hale gelmek mümkündür. Profesyonelce hazırlanan bir web sitesi yoluyla, tüketicilere ulaşmak kolaydır. Mümkün olduğu kadar çok kişiye en kısa zamanda ulaşabilmek için bir web sitesinin sahip olması gereken çeşitli özellikler vardır. Öncelikli olarak mesajın ve hedefin iyi belirlenmiş ve ifade edilmiş olması gerekir. Site içinde kullanıcıların taleplerine cevap verebilecek kullanışlı bilgiler, örneğin sık sorulan sorular gibi bölümler olmalıdır. İşlevsel kullanıma yönelik olarak tasarlanan bir internet sitesi ziyaretçileri yormaz. Yerel firmalara da ait olsa, internet sitelerinde mutlaka kaliteli görseller kullanılması gerekir. Üstelik iyi tasarlanmış bir web sitesi sadece başlangıçta değil, pazarlamanın sonraki büyüyen aşamalarında da firmaların sahip olduğu önemli değerlerden biridir. Bir web sitesi sahibi olmanın yanında, internette uygun bütçelerle reklam yapmak da mümkündür. İnternet reklamlarının avantajlı yanı, bütçelerin sınırlanabilmesi ve sonuçların ölçümlenebilmesidir. Yerel bazda yürütülen başarılı bir pazarlama faaliyeti, firmalara ileriye dönük hedefler koyabilme şansı da verir. Yerel ölçekte marka olma başarısını gösteren şirketler uzun vadede ulusal pazarlarda da etkin olma, giderek büyüyen bir pazarda yer alabilme başarısını gösterebilir. Pazarlama süreçleri piyasaya yeni giren marka – ürünler için daha yüksek maliyetler gerektirir ancak, kendisini belli bir ölçekte kanıtlayan firmalar için pazarlamanın maliyet unsuru artan değil, azalan bir eğri ile ilerler.

Arşiv

Etiketler