Belirli bir zümrenin tepkisini çeken reklamlar, genellikle, onlara karşı duran, onların amaçlarına ulaşmalarında sorun yaratan içeriklere sahip olanlardır. Kimilerinde ise, toplumun herhangi bir yapısına zarar veren içerikleri kullananlar olmaktadır. Markalar, ürün ve hizmetleriyle ilgili tüketicileri etkilemek, onların, ürün ve hizmetlerini tercih etmelerini sağlamak için reklam yapmaktadırlar. Bazı markaların ürün ve hizmetlerinin özelliklerinde, çok kullanıldığında veya uzun zaman boyunca tüketildiğinde, insan sağlığına zarar veren unsurlar bulunmaktadır. Markalar, tanıtımlarında bunlardan bahsetmemektedir. Çünkü bunlardan bahsedilmesi, tüketicilerin bu tip ürün ve hizmetlere karşı tedbirli olmalarına veya onları satın almama davranışını göstermelerine neden olmaktadır. Bu tip bir örnek, fast food yemek üreten firmaların reklamlarında bulunmaktadır. Bunlara karşı, tüketicileri uyarmak isteyen bazı kurum veya kuruluşlar, organizasyonlar, karşıt tanıtımlarla kendilerini göstermektedir. Yapılan tanıtımların içerikleri direkt markayı hedef almaktaysa kızgınlık yaratmaktadır.

Bunların dışında sosyal sorumluluk anlamında faaliyet gösteren kuruluşlar, çevreciler, sağlık kuruluşları da bazı markalara karşı reklam yapmaktadır. Firmaların çevreye zarar veren çalışmalarda bulunmaları, insan sağlığına zarar vermeleri halinde, bu tip tanıtımlar yaparak insanları aydınlatmaya çalışmaktadırlar. Bunun dışında, bir de bazı markaların reklamlarında kullanılan içeriklerin etkileri toplumda rahatsızlık uyandırmaktadır. Bu konuda kimi tanıtımlar, cinsellik, şiddet v.b. içerikleri kullanmakta veya toplumdaki kimi kesimlerin, kötü alışkanlıklar edinmesine neden olmaktadır. Bu tip durumlarda da toplumda rahatsızlık uyanmakta ve tepki göstermektedirler. Bunların dışında, marka tanıtımlarına yönelik bir tepki olmamaktadır. Zaten bu tip içeriklere sahip reklamların yapılmış veya yapılıyor olması gariptir. Çünkü rahatsızlık uyandıran unsurların, markalara bir faydası dokunmamakla birlikte, onlara zarar vermektedir.

Firmalar tüketicilerle iletişimi reklam yoluyla kurmaktadır. Bu yol üzerinden birbirlerine bir şeyler anlatmakta ve karşılıklı olarak birbirlerine karşı davranışları belirlemektedirler. Normalde reklamcılığın mantığında, tek taraflı faydacılık yoktur. Yani sadece markaların çıkarına yönelik üretim düşüncesi bulunmaz, tüketicilerin de faydalanabileceği, onların sağlıklı bir şekilde kullanabilecekleri üretimi yapmaktadırlar. Bu durum tanıtımlarda özellikle belirtilir. Tüketici odaklı üretim hem firmaları amaçlarına daha çabuk ulaştırır hem de tüketicilerin beğenisini kazandırır.  

Arşiv

Etiketler