İnteraktif Reklamcılık Bürosu (IAB) Avrupa kullanıcıların internette yaptıkları gezintileri takip eden ve bilgi toplayan, toplanılan bu bilgilere yönelik olarak da kullanıcılara reklam gösterilmesine olanak sağlayan uygulamalar hakkındaki özdenetim çerçevesini açıkladı. Söz konusu uygulamalar “Çevrimiçi Davranışsal Reklam” (Online Behaviroural Advertising - OBA) olarak adlandırılıyor. Bu reklamların prensibi internette ilgi alanları, ihtiyaçları doğrultusunda dolaşan kullanıcıların ziyaret ettikleri siteleri de kaydederek bilgi toplamak ve de kullanıcılara bu bilgiler doğrultusunda reklam göstermek. Yani kullanıcı bir makyaj ürünü satın aldıysa ona bir güzellik salonunun reklamının gösterilmesi mümkün oluyor.
Özdenetim çerçevesi IAB Avrupa tarafından hazırlandı ve Google, Microsoft, Yahoo, BBC ve Financial Times gibi kuruluşlar tarafından da benimsendi. Çerçeve kullanıcılar hakkında bilgi toplayan bu uygulamalara şeffaflık getirilmesini amaçlıyor. Uygulamalara yönelik denetimin, çerçeveye uygun olan OBA uygulamalarının yanında bulunacak olan bir ikon vasıtasıyla yapılmasını öngörülüyor. Bu ikonu tıklayan kullanıcılar elde edilen kişisel bilgilerinin nasıl kullanıldığı hakkında daha detaylı bilgi sahibi olabilecek.
IAB Avrupa tarafından hazırlanan OBA Özdenetim Çerçevesi 20'ye yakın Avrupa ülkesi tarafından benimsenmiş olsa da IAB Türkiye tarafından benimsenmedi. Konu ile ilgili olarak IAB Türkiye Koordinatörü Aygen Tezcan da, Radikal Gazetesi Reklam Alemi'ne yazılı bir açıklama yaptı.
Aygen açıklamasında diğer mecralar gibi internetin d kendi öz denetim mekanizmalarını ve kurallarını geliştirmesinin doğal bir süreç olduğunu ve IAB Türkiye'nin zaten Reklam Özdenetim Kurulu (RÖK) tarafından bu alanda yürütülen çalışmaları desteklediğini açıkladı. IAB'ın temel felsefesinin uluslararası standartların gelişmesine katkıda bulunmak olduğunu söyleyen Aygen, bu alanda bir standart oluştururken uygulamaların bütününe odaklanılması gerektiğinin altını çizdi. Aygen, bu anlayış doğrultusunda IAB Türkiye'nin internetin özgür ve bilinçli kullanılmasını geliştirecek çalışmalar yapacağını, faaliyetlerini dünyadaki popüler eğilimler takip ederek, bunların Türkiye'ye de doğru şekilde aktarılması yolunda yürüteceğini de belirtti.