Günümüzde reklamcılık, teknolojinin de gelişimiyle beraber, insanın bulunduğu her alanda yapılabilmektedir. Kitle iletişim araçlarından sonra, açık hava reklam araçları, promosyonel reklamlar, organizasyonel reklamlar, piyasa araştırmaları vasıtasıyla reklamlar gibi, genel konularda ve bunların alt başlıklarında reklam yapılabilmektedir. İnternet, son zamanların teknolojik gelişim ürünlerinden birisidir. Pek çok bilgisayar sisteminin, küresel çapta, uydu üzerinden veya kendilerine özel yapıda tasarlanmış kablolar vasıtasıyla birbirine bağlı olarak yapılan, ayrıca gün geçtikçe büyüyen bir iletişim ağı olmaktadır. İnternet; gittikçe artan, bilgiyi saklama, paylaşma ve ona kolayca her yerden ulaşabilme ihtiyacı noktasında üretilmiş teknolojik gelişimdir. İnsanlar bunun yardımıyla, kolay, güvenli, hızlı bir şekilde bilgilere erişebilmektedir. Bunu dünya çapında büyük bir kütüphaneye veya bir deryaya benzetmek mümkündür.

Reklamcılık sektörünün temel özellikleri arasında; yaratıcılık, farklılık, yenilik ortaya çıkarmak olup, insanların başta görsel ve işitsel duyularına hitap edildiği mecraları reklam amaçlı kullanması ile beraber, internet gibi böylesi büyük bir alanı fark etmez mi? Temelde internet bilgiye erişebilmek ve iletişim kurmak amacı ile bulunmuş olsa bile, reklamcılık sektörü için eşsiz bir reklam mecrası halini almıştır. Bilgisayar sistemleri, her ortam için farklı türde üretilmiştir. Masa üstü bilgisayar sistemleri, dizüstü bilgisayar sistemleri, mobil telefonlar v.s. dolayısıyla insanlar, hem işyerlerinde hem evlerinde, dışarıdaki sosyal yaşamlarının her anında, bunlar vasıtasıyla internete erişebilmektedir. Gene teknolojinin gelişimiyle beraber, günümüzde cep telefonları da internete erişebilmektedir. Yani insanlar, yaşamlarının her alanında, her anında internete erişmektedir. İnternet ortamı, hemen her türde bu anlamda üretilmiş tasarımları barındırmaktadır. Hem yazılı, hem görsel, hem işitsel alanında olan ve normalde birbirinden farklı, kitle iletişim araçlarının sahip olduğu bütün özellikleri gösterebilmektedir. Filmler, klipler, müzikler, yazılar, sesler, animasyonlar, karikatürel çizimler. v.s. her türü yayınlayabilmekte ve aynı anda bu ürünleri binlerce, hatta milyonlarca kişi görebilme şansına sahip olabilmektedir.

Reklamcılık sektörü buralarda da kendine reklam mecraları üretmiştir. İnternet ortamında ki tüketicisine tanıtım yapabilmek, onun davranışlarını yönlendirebilmek için harekete geçmiş ve çeşitli reklam çeşitleriyle, karşısına çıkmaya başlamıştır. İnternet reklam çeşitleri; banner reklamları, arama motoru pazarlama, sosyal medya pazarlama, akıllı linkler, e-posta ile pazarlama, online PR, satış ortaklıkları gibi isimler altındaki reklam mecralarında, reklam tanıtımlarını yapabilmektedir. Bunlardan banner reklamları, aslında gazetelerde verilen gazete ilanı ve gazete reklamları ile büyük bir benzerlik göstermektedir.

Reklam amaçlı olarak kullanılan bannerlar, markaları, hizmetleri, ürünleri tanıtmak amaçlı, hareketli veya hareketsiz olabilmektedir. Aynı açık hava reklamcılığında kullanılan tabelalar gibidirler. Nasıl ki, firmanın ön girişinde, firmanın ismini ve faaliyet dizinini gösteren tabelası bulunmaktaysa, web sitelerinin de aynı özelliğe sahip websitesini tanıtıcı amaçlı bannerları bulunmaktadır.

Reklam için kullanılan bannerlar, kapladıkları alana uygun olarak formatlandırılmış ve isim verilmiştir. Sırasıyla; Leaderboard, Full Banner, Half Banner, Skyscraper, Wide Skyscraper, Medium Rectangle, Vertical Rectangle, Rectangle, Rollover Banner, Expandable Banner, Sticky Banner, Floating Ad, Ad Corner, Interstitial Banner, Page Skin vb. Animasyon ve medya içermeyen reklam bannerları dışında bir de zengin içerikli medya barındıran bannerlar kullanılmaktadır. Bunların özellikleri ise; animasyon, video, ses, veya etkileşimli öğeler içermeleridir. Bunlar kullanıcılarla etkileşim halindedirler. Websiteleri bu reklam bannerlarını anlaşmalı internet reklam ajanslarından veya bağımsız olarak reklamverenlerle anlaşarak yayınlamaktadırlar.

İnternet yapısı gereği kendi için de farklı reklam mecraları ve kategorileri barındırmaktadır. Bu reklam mecralarından bir kısmı arama motorları üzerine yoğunlaşmıştır. Burada ise; arama motoru üzerinden çıkan sonuçlara göre reklam yapılmaktadır. Google Adwords programı bu noktada ön plana çıkmıştır. Google AdWords ile yayınlanan reklam çeşitleri, tıklama başına ücretlendirilmektedir. Diğer yandan farkı bir internet reklam mecrası da akıllı linkler olmaktadır. Bunlarda ise, bir yazıdaki sözcükler parlatılarak, bağlantı verilmektedir. Buralara tıklayan bir kullanıcı karşısında reklam görmektedir. Kullanıcının karşısına çıkan reklam tanıtımı, zengin banner uygulamalarına benzer, animasyon, ses veya video şeklinde olabilmektedir.

İnternet reklamcılığının bir diğer mecrası sosyal medya ağları ve siteleri üzerinden yapılan pazarlamalar ve reklamlar olmaktadır. Burada çeşitli sosyal siteler üzerinden (örneğin Facebook, Twitter gibi ) marka, ürün ve hizmet tanıtımlarını yapılmaktadır. Bu yeni mecra, uzun süreli ve çok yönlü düşünülmektedir. Burada da yukarıda sözünü ettiğimiz, zengin medya bannerları dahil olmak üzere internet reklamcılığında kullanılan birçok araç ile internet reklamları yayınlanmaktadır. Yani, video, klip, ses, görüntü, düz yazı olabilmektedir. Online PR ise; web siteleri ve blog siteleri üzerinden, haber içeriklerinin yayınlanması ile uygulanan, bütünleşik bir tanıtım olmaktadır. Bunları genellikle site veya blog sahibi yayınlamaktadır. Bu faaliyetler firmanın, ürünün veya markanın kurumsal kimliğinin tanıtılması ile birlikte pazarlama ve reklam gibi amaçlarda içermektedir.

İnternetin reklamcılar tarafından, kullanımı e-posta ile pazarlama yöntemiyle devam etmektedir. Günümüzde en çok kullanılan tanıtım biçimlerinden bir tanesidir. Firmalar veya reklamcılar, kullanıcıların mail adreslerine reklam tasarımlarını gönderebilmekte ve bu şekilde onlara ulaşabilmektedir. Satış ortaklıkları noktasında, internet üzerinde, bir firmanın veya reklam ajansının reklam tanıtımını yapmak için bir yol oluşturulur, bulunan bu yol ile satış gerçekleştiğinde, komisyon alınmaktadır. Bir diğer internet reklamcılığı ise Advergame olmaktadır. Burada marka bilinirliği arttırılmaktadır. Bu amaç doğrultusunda mesajlar verilmekte olan bir oyun sunulmaktadır. Bu oyunlar tüketici ile marka arasında olumlu bir bağ oluşturmaktadır.

Kısaca reklamcılık sektörü, interneti etkin bir biçimde kullanmaktadır. Günümüzde her geçen gün, reklam sektörü için daha da cazip hale gelen internetin, sektör tarafından kullanımıyla ilgili, yeni yeni yöntemler de geliştirilmeye devam edilmektedir.

Arşiv

Etiketler