Reklamın izlediği ve teknolojinin gelişimiyle beraber ortaya çıkan, asıl olarak bilginin depolanması ve bilgiye erişim için geliştirilmiş, internet sanal ortamında yapılan reklam mecraları, günümüzde son derece hızlı gelişim göstermeye başlamıştır. Buradaki reklam mecralarında faaliyet göstermek için, firmalar kurulmaya başlamış ve bu alanda faaliyet dizinlerini oluşturmaya başlamışlardır. İnternet reklam mecrasına yönelik, reklam veren firmaların, reklam tasarımlarının yapılmasını ve yayınlanmasını sağlayan, bu anlamda reklamın izlediği yolları, baştan sona kadar takip eden firmalar olmaktadırlar. Bu kapsamda birbirinden farklı ajanslar bulunmaktadır. Genel isimleri itibariyle; Dijital Reklam Ajansları yani interaktif ajanslar, Dijital Medya Planlama veya Pazarlama Firmaları, Arama Motoru Pazarlama firmalarıdır. Bunlar, internet üzerinde yapılan reklam türlerine göre, belirledikleri faaliyet alanlarında çalışmalarını yapmaktadırlar. Bilindiği gibi internet üzerinde çeşitli reklam türleri yapılabilmektedir. Bunlardan bazıları; banner reklamları, arama motoru pazarlama, sosyal medya pazarlama, akıllı linkler, e-posta ile pazarlama, online PR, satış ortaklıklarıdır.
Buna yönelik olarak faaliyet gösteren ve yukarıda aldıkları, genel isimlerini verdiğimiz, reklam ajanslarından biri Dijital Reklam Ajanslarıdır. Bu firmalar, reklam verenin internet üzerinde, yapmak istediği reklamın stratejisini belirleyerek, uygulamalarını ve analizlerini yapmaktadır. Bu noktada farklı firma veya bağlantılara ihtiyaç duymaları halinde, bağlantıları yapar ve oradaki süreci takip ederler. Yani diğer bağlantılardan aldıkları hizmetleri takip etmekte ve analizlerini yapmaktadırlar. Kısaca internet üzerinde yapılacak tüm reklam çalışmalarını, tam hizmet yaparak yerine getirmektedirler. Medya planlama veya pazarlama firmaları ise; birbirine bağlı veya bağımsız olarak, internet üzerinde yayın yapan firmalardan oluşan, reklam ağı kurarak, bunun üzerinden firmaların reklamlarını, tek bir yerden yayınlayan firmalardır. Bunlar yapılan reklamları takip etmekte ve istatistiksel ölçümlerini de yapmaktadırlar. Bu alanda çalışan reklam firmalarından biri de, Arama Motoru Pazarlama firmalarıdır. Bunlar da reklamların yayınlanmasından sorumludurlar. Kimileri reklam tasarımını da kendileri yapmaktadır. Fakat daha çok reklam veren firmalar veya grafik ajansları da reklam tasarımını yapıp verebilmektedir.
Arama Motoru Pazarlama, arama motorları üzerinde yapılan aramalarda, arama sonuçlarının gösterildiği sonuç sayfalarında, en üstte veya sağ tarafta görünen alanlarda reklam yayınlamaktadırlar. Burada yayınlanan reklamlar, tıklama başına ücretin uygulandığı mecralardır. Reklam verenin isteğine bağlı olarak, banner reklamları da, arama motorlarının anlaşmalı olduğu sitelerin, reklam alanlarında yayınlanabilmektedir. Bir diğer alan olan Arama Motoru Optimizasyonu ise; web sitelerinin kodlaması kapsamında yapılan bir yöntemdir. Arama motoru optimizasyonu, arama motorlarında belirlenmiş anahtar kelimeler ile arama yapıldığında, ortaya çıkan sonuç sayfalarının bir yerinde, ilgili web sitesinin linkinin çıkmasını sağlamaktadır. Bu durum ise ilgili web sitesine ücretsiz trafiğin olmasını sağlamaktadır.
Görüldüğü gibi teknolojinin gelişimi ile ortaya çıkan internet reklamcılığı alanında faaliyet gösteren firmalar da, yavaş yavaş kendini göstermeye başlamış ve gittikçe çoğalmaktadır. Bu durum, reklam sektörünü son zamanlarda en çok ilgi gösterilen alanlardan biri hainie getirmiştir. Yukarıdaki internet reklam ajansı türlerinden bir tanesi, yani Dijital Reklam Ajansları, reklam sektöründeki normal, tam hizmet reklam ajansları gibi faaliyet göstermektedirler. Reklam veren firmanın bütçesi dahilinde, internette kullanabileceği bütün alanları kullanmakta ve bunun takibini yapmaktadır. Bu mecrada yapılacak bütün reklam türlerinin tasarlanmasını, yayınlanmasını ve ölçümlerinin yapılmasını sağlarken, kendi uzmanlık alanının dışında olan ve yapılması istenen, reklam türü için, ilgili firmalarla bağlantı kurmakta ve bu bağlantıları takip etmektedir. Yani bağlantı kurduğu diğer firmanın, reklam hizmetlerini takip etmektedirler.
İnternet üzerinde yapılan reklam biçimlerini, reklam veren firmalar kendileri de yapabilmektedirler. Kendileri de pek çok reklam biçiminin yayınlanmasını sağlayabilmektedirler. Arama motorları, buna uygun zeminleri oluşturmuş durumdadır. Örneğin, bu anlamda sosyal siteler kullanılmaktadır. Sosyal sitelerin reklam alanlarını kullanarak, kendi reklamlarını banner veya metinsel yazı olarak yapabilmektedirler. Sosyal siteler, reklamların ücretlendirilme biçimini tıklama başına veya görüntülenme başına olarak yapmaktadırlar. Bunların dışında internet alanında çalışan, diğer reklam firmalarından bir tanesi de Online PR firmaları olmaktadırlar. Bunlar da hazırladıkları ve aslında piyasa analizi için kullandıkları, tüketici anketleri üzerinden reklam yapabilmektedirler. E-posta yolu ile yapılan reklamları da, hem reklam veren firmalar hem de dijital reklam ajansları yapabilmektedirler. Burada kullanılan yöntem, reklam tasarımlarının, e-posta yolu ile kullanıcıdan kullanıcıya gönderilmesidir. Burada, reklam veren firmalar, kullanıcılara görüntüledikleri her reklam için cüzi bir ücret ödemektedirler.
Görüldüğü gibi, internet reklam firmaları, bu alanda birbirinden farklı reklam mecralarında, faaliyet göstermeye başlamışlardır. Her geçen gün teknolojinin gelişmesi, yeni yeni yöntemlerin ve mecraların bulunması, yeni faaliyet türlerinde çalışan firmaları da beraberinde getirmektedir. Bu mecrada yapılan reklamların avantajları, oldukça yüksek olmaktadır. Reklam veren firmalar burada kullanıcılara doğrudan ulaşabilmekte ve kendileriyle aralarında diyalog kurabilmektedirler. Tüketicilerle ilgili verilerin toplanması işini de, buradan yapabilmekte ve promosyonel kampanyalarına katılımlarını sağlayabilmektedirler. Reklam veren firmalar, yenilik, değişim, farklılıklarını anında duyurabilmekte ve tüketicileriyle etkileşimi sağlayabilmektedirler. Her türlü ölçümü yapabilmektedirler. Ölçümlerle ilgili; performansa yönelik, sonuç odaklı, tam zamanlı analiz, raporlama, reklamları izleyen kişi sayısı, kaç kişinin ilgisini çektiği, ziyaret sayısı, reklamlarla ilgilenenlerin nüfus ile ilgili bilgileri, reklamın dönüşüm oranları gibi verileri, çok çabuk ve doğrudan alabilmekte ayrıca kendilerini ona göre yapılandırabilmektedirler.
İnternet reklam firmaları; internet reklam mecralarında, reklam veren firmalara şu avantajları genel olarak sunmaktadırlar. İnteraktif bir etkileşim, ölçülebilir reklam, ekonomik reklam, esnek reklam gibi, reklam veren firmaların, pazardaki durumunu direkt olarak etkileyen avantajları sunmaktadırlar.