İletişim ve promosyon pazarlama alanındaki en önemli becerilerden ikisidir. Daha geniş kapsamlı bir terim olan iletişim planlı ya da plansız olarak gerçekleşebilir. Genel anlamda alıcı olarak tanımlayabileceğimiz taraf üzerinde, pazarlanan ürün ya da hizmetin üretiminden alıcıya sunulduğu ana kadar olan süreçteki her unsur çeşitli izlenimler yaratır. Bütün bu izlenimler bütünsel pazarlama iletişimi olarak tanımlanır. Bütünsel pazarlama iletişiminde asıl amaç tutarlılık olmalıdır. Tutarlılığı biraz açmak gerekirse eğer, her marka anlamlar taşır ve bu anlamların alıcılara ulaşma sürecinde markayı üretenlerden, onu satanlara kadar, üretilen tesisler ve yapılan pazarlama faaliyetlerine kadar bütün süreçlerin birbirleriyle uyumlu olması gerekir. Basitçe tutarlılık şudur: Hiç kimse üstü başı kir içinde bir doktora kolay kolay muayene olmaya yanaşmaz. Promosyonlar ise daha çok markalara ve ürünlere olan ilgi ve satın almayı teşvik etmek üzere tasarlanmışlardır. Promosyonun başarısı dikkat çekmesine bağlıdır ve doğal olarak dikkat çekmeyen bir promosyonun etkili olması mümkün değildir. Günümüzde kişiler iletişim araçlarının çeşitliliği nedeniyle aşırı bir bilgi akışı ile karşı karşıyalar. Yoğun uyaranlar karşısında aşırı bilgi yüklemesinin önlenmesi için hemen her kişi çeşitli yöntemler geliştirmiş durumda. Her gün pek çok elektronik posta hiç okunmadan siliniyor, pek çok tanıtım broşürü çöpe atılıyor ya da en basiti reklam kuşağı başladığında izleyiciler bu birkaç dakikalık arayı herhangi bir ihtiyaçlarını gidermek için kullanıyorlar. Böylesi bir ortamda onların dikkatini çekmek giderek zorlaşıyor. Bu zorluğu aşmak doğrultusunda da çeşitli araçlar kullanılıyor. Günümüzde hemen her markanın hatta zaman zaman ülkelerin ve şehirlerin dahi ünlü bir yüzü var. Örneğin geçtiğimiz günlerde yayınlanan haberlerde Türkiye’nin tanıtılacağı bir reklam filmi için hazırlıklara başlayan Kültür Bakanlığı’nın, bu filmde ünlü oyuncu Kenan İmirzalıoğlu ile çalışmak istediği bilgisi yer aldı. Dikkat çekmek için sadece ünlü kişiler değil, zaman zaman patlayan skandallar, hedef kitleye yakın olan aracı kişi ya da kurumlar, farklı öyküler de kullanılabiliyor. Markalara ilgiyi arttırmakta en çok kullanılan yöntem olan promosyonun en fazla karşımıza çıkan şekli armağanlar ya da yapılan çeşitli indirimler. Ancak yine başta söylediğimiz gibi promosyonların kafa karıştırıcı olmamaları gerekir. Örneğin numara taşıma devri ile birlikte GSM şirketleri arasındaki rekabet daha da arttı. Her şirket kendisini tercih edecek olan kullanıcılara başta konuşma süreleri olmak üzere pek çok avantaj vaat ediyor. Kimisi verdiği kesintisiz hizmet ile övünürken, bir diğeri daha ucuza daha fazla konuşturduğunu vurguluyor. Ancak hemen her kampanyanın çok çeşitli detayları var ve bu detayları öğrenmeden bir tercih yapıldığında genellikle sıkıntılı durumlar ortaya çıkıyor. Yine bir dönem bir çok ulusal gazete arasında promosyon savaşları yaşandı. Bu dönemde tam anlamıyla gazete yerine promosyon ürünleri pazarlandı. Okuyucuların dikkati evet gazetelere çekildi, ama promosyon bitince bu ilgi de bitti. Oysa ki promosyonun amacı markaların sadece kısa vadede satışlarını arttırmak değil, tüketicilerin markayı tanımasına, hatırlamasına da yardımcı olmaktır.

Arşiv

Etiketler