Google asıl işi olan ve gelirinin yüzde doksanına tekabül eden arama motoru reklamcılığında egemenliğini sürdürüyor. Lakin google büyürken ve arama sektöründeki rekabet artarken, araştırmacılar ve yatırımcılar şirketin geleceğini merak etmeye başlıyorlar.
Google'ın borsa değeri son üç ayda yüzde 17 oranında azaldı. Perşembe günü gelirinin, 30 Haziranda biten ikinci çeyrekte yüze 24 arttığını duyurmasından sonra, borsa sonrası işlemlerde değeri yüzde 4 düşerek 474 dolara indi. Firma net gelirinin 1.48 milyar dolardan 1.84 milyara - hisse bazında 4.66 dolardan 5.71 dolara- çıktığını söylemekte. Hisse seçenekleri masrafları ve ilgili vergi avantajları hariç, google'ın ikinci çeyrek karı hisse başında 6.45 dolara denk gelmeketedir.
Google'ın geliri geçen yılın aynı döneminde 5.52 milyar dolardan 6.82 dolara çıkmıştı. reklam ortaklarına ödenen komisyon çıkarıldıktan sonraki net geliri ise bir önceki 4.79 milyon dolardan, 5.09 milyara çıkmıştı. Google, ikinci çeyrekte, google siteleri ve google reklamlarını veren diğer sitelerdeki ödenmiş tıklamaların, geçen yılın aynı periyoduna göre yüzde 15 artığını ve ilk çeyreğe göre yüzde 3 azaldığını belirtmektedir.
Geliri analistlerin beklentilerini aşmasında rağmen, karı beklentilere ulaşamamıştır. “Stifel Nicolaus”da idari müdür ve İnternet ve dijital medya anlisti olan Jordan Rohan, “Bu (Google) inanılmaz yetenekli bir oyuncu, belki de gördüklarimizin en yeteneklisi, fakat biz onun bir sonraki numarasını bekliyoruz” diyor.
Google bir süredir, Android mobil işletim sistemi ve mobil reklam şirketi AdMob ile yeni uygulamalarını test ediyor. Google'da ürün yönetim başkan yardımcısı olan Jonathan Rosenberg, “piyasaya her gün 160 000 yeni Android cep teflonu çıkmaktadır ki bir önceki çeyrekte bu rakam 65 000'di” demektedir.
Rosenberg ‘ekran reklamı' işinin de büyümekte olduğunu eklemektedir. Google, youtube'da genişletilebilir reklam ve belirli –Basketbol seven genç kadınlar gibi- bir grubu hedefleyen reklam gibi yeni ekran reklam tiplerini denemektedir. Arama, banner ve cep telefonu reklamı içeren reklam kampanyaları yürüten firmalar artmaktadır. Google, ekran reklamları için ticaret masası oluşturmak için, reklam şirketi Omnicon Media Group ile de bir ortaklık oluşturduğunu duyurdu. Fakat bu yeni girişimlerin hiçbiri arama motoru reklamcılığı devi için henüz belirgin bir kar yaratmamaktadır.
Caris & Company'den uzman bir internet ve yazılım analisti olan Sandeep Aggarwal “arama işi yavaşladı ve google'ın daha fazla rakibi var, fakat google'ın arama dışı faaliyetleri değirmeni döndürmek için yeterli değil” demektedir. Mayıs ayında, google, Nexus One cep telefonu sattığı online mağazasını satışların azlığından dolayı kapattı. Ve google, bir ekran reklamı merkezi olan Youtube'un karlılığının sınırında olduğunu ima ederken, bazı analistlerin beklentilerinin aksine, Perşembe günü, video sitesinin karlı olduğunu ifade etmedi.
Google'ın baş mali yetkilisi Patrick Pichette, “Size söyleyebileceğim gidişatından oldukça memnun olduğumuzdur” dedi. YouTube videoları ve reklamları her hafta milyarlarca kez görüntülenmektedir diye de ekledi.
Google yeni iş alanlarına doğru genişlerken, değişik istikametlerden artan rekabetle karşılaşmaya devam etmektedir. Rohan, “Yatırımcılar, mobil dünyanın büyük bölümünü Apple'ın kontrol ettiği, Facebook'un sosyal dünyanın büyük bölümünü kontrol ettiği ve google ve Amazonun ticari dünyanın kontrolü için yarıştığı bir dünyada Google'ın ne yapacağını merak etmektedirler” demektedir.
Analistler, Google'ın hırslı kiralama ve devralma harcamalarını, her ne kadar uzun vadede geri dönecekse de kar marjlarını azalttığını söylemektedirler.
Yetkililerin artan baskıları karşısında Google'ın hukuki ve lobi giderleri de artmaktadır. Son olarak antitrust düzenleyicileri google'ın, uçuş bilgi yazılımı üreten ITA şirketini devralma planlarını incelediklerini söylemişlerdir.
Şirketin toplam gelirinin yarısından fazlasını sağladığı uluslar arası faaliyetleriyle ilgili de iyi bir haber var. Çin hükümeti, ülkedeki internet sansür kurallarının yarattığı soğukluğun ardından Google'ın web sitesi işletme lisansını yeniledi ve Brezilya, Hindistan ve Rusya'daki faaliyetler son çeyrekte büyüdü.