Gazete reklam ve ,ilan Ajansları gazetelere tanıtım verilmesini sağlayan ajanslardır. Bunlar da diğerleri gibi yapılanmıştır. Fakat buradaki ajanslar, sınırlı ajanslar kapsamında olmaktadırlar. Tam hizmet ajansları gibi, bir kampanyayı baştan sona kadar değil de, gazetelerle ilgili çalışmalarda uzmanlaşmışlardır. Gazete reklam ve ilan ajansları veya daha genel isim kullanımlarıyla, gazete seri ilan büroları, olmaktadırlar. Her gazetenin veya gazete grubunun resmi ajansları olarak faaliyet göstermektedirler. Kimisi tek bir gazeteye verilecek çalışmayla ilgilenirken, kimisi aynı gruba ait gazetelerin hepsi için, tanıtım almaktadırlar. Bu tip ajansların bünyesinde, müşteri temsilcileri, grafik tasarımcılar, dizgi operatörleri, sayfa tasarımcıları, muhasebeci ve sekreter bulunmaktadır. Firmaların ilanlarını, tasarımlarını yapmakta ve ücretlendirerek yayınlanmasını sağlamaktadırlar. Gazetelerin belirlemiş oldukları, çalışmaların türlerine uygun olarak dizgisini yapmaktadırlar.
Gazete reklam ve ilan ajansları, müşteri çekebilmek için veya firmaların, bu tip işlerini alabilmek için kendi bünyelerinde çeşitli kampanyalar, indirimler, promosyonel çalışmalar yapabilmektedirler. Bu kuruluşların çalışma türü başına aldığı ücret ile kendi ücretlerini, aralarında anlaşarak belirlemekte yani belirli yüzdelikle çalışmaktadırlar. Gazeteler, kendi sayfalarında, kendine ait resmi ajanslarının isimlerini yayınlayarak, hem onları duyurmakta hem de firmaları aydınlatmaktadır. Gazete reklam ve ilan ajanslarının yanı sıra, bazen firmalar, normal grafik ajanslarına yaptırdıkları işleri, bu tip ajanslara yollayarak ta yayınlayabilmektedirler. Ama genel anlamda, bu ajanslara yaptırmaktadırlar. Gazeteler, firmaların, bu alana ayırdıkları bütçe dâhilinde, tam sayfa, yarım sayfa veya çeyrek sayfa ebatlarındaki çalışmalarını yayınlayabilmektedirler. Buraya verilen işler, renkli veya siyah-beyaz veya kaç renk ise, hem ebatlarına göre, hem de renk özelliğine göre, gazeteler tarafından ücretlendirilmektedir. Burada firmaların, çalışmalarını, ajansına hazır verip vermemesi de ücreti değiştirmektedir. Eğer normal bir grafik ajansına yaptırıp, sadece yayınlanması bağlamında, ajansa vermişse, sadece çalışmanın ücretini, eğer gazete çalışması da ona yaptırmışsa, bu işin ücretini de almaktadır.
Gazete reklam ve ilan ajansları, seri bölümüne de, firmaların bu tip çalışmalarını alabilmektedir. Bu noktada Seri ilan türleri; standart, alt-üst çizgili, punto başlıklı, gri kutulu, renkli punto başlıklı olmaktadır. Her birinin ücreti, renkleri belirlenmiş ve ayrı ayrı ücretlendirilmiştir. Bunların dışında bir de, sosyal duyurular bulunmaktadır. Bunlarda da; vefat, doğum günü, mevlit, anma, teşekkür, taziyeler olmaktadır. Gene aynı şekilde işletmelerin ticari duyuruları da bulunmaktadır. Ticari olanlar, hem yukarıda bahsettiğimiz tam, yarım, çeyrek sayfa çalışmalarını hem de seri kısmında, maktu kutu adı altında geçen, duyurularını vermektedirler. Maktu kutu, genelde, firmaların eleman aradıklarını belirten duyurulardır. Burada firmalar, logo ve iletişim adreslerini bazen de sloganlarını yayınlayabilmektedirler.
bu tip kuruluşlar, aynı zamanda gazetelerin dağıtım kanallarını, şirketlere kullandırmaktadır. Örneğin, firmanın, a4 ebadı baz alınarak yaptırdıkları, marka, ürün ve hizmet tanıtımının yer aldığı insertleri, gazete dağıtım kanallarını kullanarak tüketicilere dağılmasını sağlamaktadırlar. İnsertler gazete aralarına yerleştirilerek, her gazete okuruna ücretsiz olarak verilmektedir. Ajanslar bu noktada, hem insert çalışmasını yapabilmekte hem yayınlanmasını sağlamakta hem de takibini yapabilmektedirler. Bu ajansların, gazete dağıtım kanallarını kullandırarak, firmaların insert tasarımlarında, belirgin özellikleri uygulamaktadırlar. Bu özellikler genellikle, gazetelerin belirledikleri standartlar olmaktadır. Buna göre, insertler 90-120 gr ve kuşe kâğıda hazırlanmakta, kat yerleri ve çalışma biçimi, baskı yapılmadan önce gazetelerin onayına sunulmaktadır. Aynı şekilde gazetelerin dağıtım kanallarını kullandırarak, tüketicilere ulaştırdıkları broşür tasarımları da bulunmaktadır. Broşür tasarımlarında, birden fazla a4 sayfası bulunmakta ve bu sayfalar, arkalı önlü, işler için kullanılmaktadır. Burada da broşür kırımları, sayfa sayısı gazetelerin onayına sunulmaktadır. Bunların dışında, firmaların, kurumsal kimliğini yansıtan, ürettiği bütün ürün ve hizmetleri kapsayan kataloglar da aynı şekilde, bu kuruluşlar vasıtasıyla, gazetelerin dağıtım kanallarınca tüketicilere ulaştırılmaktadır.
Görüldüğü gibi, bu alanda gazeteler birbirinden farklı, etkili mecraların yayınlanmasını ve tüketicilere ulaşmasını sağlamaktadır. Aslında gazetelerin tanıtımı, doğrudan tüketiciye ulaştığı için oldukça etkili olmaktadır. Tüketiciyle iletişimi daha yakından kurmaktadır. Gazetelerin ajansları için, seri ilanlar, ticari ve sosyal ilanlar bir gelir getirmektedir. Fakat buralardan elde ettikleri gelir, oldukça az olmaktadır. Onlar, firmaların, dergilerini, kataloglarını, insertleri, broşürlerini almaya çalışmaktadırlar. Bu yüzden kendi bünyelerinde, grafik tasarımcıları ve müşteri temsilcilerini istihdam etmektedirler. Müşteri temsilcileri, firmalarla görüşerek, bu tip işlerini almaya çalışmakta ve kendi ajansında, bunun tasarlanmasını sağlamaya çalışmaktadır. Yukarıda da bahsettiğimiz gibi, firmalar bazen, normal ajanslara da işlerini yaptırmaktadırlar. İşlerini tasarlanmış, baskısı yapılmış halde de, aracı ajanslarına verebilmektedirler. yayın kuruluşların bu tip aracıları, diğer ajanslar kadar uzmanlaşmıştır. Fakat burada ki uzmanlıkları, bir kampanyayı baştan sonra kadar yürütüp, uygulanmasını sağlayacak kadar gelişmiş değildir. Onlar, sektör içerisinde ki faaliyet alanlarını sınırlandırmışlardır.
Bu yüzden sınırlı hizmet ajansları kapsamına girmektedirler. Bu tip ajansların bünyesinde, metin yazarı, bir sanat yönetmeni, 3D modelleme yapan bir tasarımcılar bulunmamaktadır. Onların bünyesinde çalışan ve tanıtım sektörüne mensup çalışanlar, grafik tasarımcılar ve müşteri temsilcileridir. Burada sözünü ettiğimiz müşteri temsilcileri, pazarlama anlamında uzmanlaşmışlardır. Gazetelerin bu tip ajansları, gazetelerle ilişkili tasarımların yapılmasından ve yayınlanmasından sorumlu firmalardır. Diğer mecralarda faaliyet göstermemekle birlikte, bunların istisnaları da bulunmaktadır.