2006’da Charlie isminde Amerikalı bir genç, kendi blog’unu açtı. Daha sonra çocuk yaşta olan kuzeni Jeremy’nin ailesinin, Jeremy’e yılbaşında Sony PSP almaları gerektiğini, video’ya kayıt etmiş ve blog’unda yayınlamış. Kuzeninin sadece PSP istediğini, ailesinin ise bunu istemediğini duygu sömürüsüyle aktarmış. Bunların üzerine PSP’nin yılbaşı için çok uygun bir hediye olabileceğini, bunun normal olduğunu ifade etmiş. Siteye kendisinin çizdiği belli olan grafikler koyan Charlie, blog’ta bunun bir reklam olmadığını yazmış. Charlie’nin kendisi için tasarladığı web sayfası, tam bir blog havasında ve tasarımında yapılmıştı. İfadeler ve cümleler sanki gerçekten Chalie tarafından yazılmış gibiydi. Durum böyle olunca, kullanıcılara hızla dağılan bu video, herkesi etki altına almıştı. Duygu sömürüsü ile dolu olan video’nun etkisinde kalan pek çok Amerikalı aile, Jeremy’nin yeni yılda PSP istemesinin normal bir durum olduğunu ifade ederek, buna yönelik yorumlar ve cevaplar yazmışlardır. Bu tip yorumlar siteye o kadar fazla gelmiş ki, bu durum medyanın da dikkatini çekmiş ve bu olayı haber yapmaya karar vermişler. Bunun medya tarafından haber edilmesi, bunu duymayan Amerikalı ailelerin de haberdar olmalarını sağlamış, videoyu izlemelerine neden olmuştu. Medya haberleri, blog’ta ki duygu sömürüsüyle birleşince, Amerikalı ailelerin yüksek bir çoğunluğu, çocuklara verilecek en uygun yılbaşı hediyesinin PSP olduğunu düşünmeye başlamalarına neden olmuştu. Konu yoğun bir şekilde medya’yı ve halkı meşgul ederken, bilinçli bir internet kullanıcısı, sitenin domain adresini öğrenmek istemiş ve web adresinin, ismi geçen iki çocuğa da ait olmadığını fark etmişti. Domain, merkezi Washington’da olan Zipatoni reklam ajansına aitti. Kullanıcının bu fark etmesiyle yayınlaması bir olmuş tabi. Konunun bu kadar çok popüler olması sebebiyle, aynı şekilde Youtube`un da destek vermesiyle, haber aynı hızla yayılmış. Halk bunun bir reklam olduğunu anlamıştı. Sonuçta SONY markası, yılbaşı için bir reklam kampanyası düzenlemişti. Ama bunun bir reklam olduğunu sezdirmemeye çalışmış, gerçek bir olaymış gibi yansıtmıştı. Halkın tepkisini çekmemek için, 11 Aralık 2006 tarihinde marka, Amerikan halkından özür dilemişti. SONY markası, viral reklam yapmıştı. Bilindiği gibi viral reklam, reklam olduğu belli olmayan video kayıtlarının da virüs mantığıyla kullanıcıdan kullanıcıya yayılmasını kapsamaktadır. O zamanlar viral reklam tam olarak bilmeyen bir konuydu. Belki de SONY markası, böyle bir reklam yaparak, yeni bir mecranın yolunu açmış oldu. Fakat yeni bir reklam mecrası olsa bile, reklam olduğunun belli olmaması, reklamın duygu sömürüsü yaparak, markanın herhangi bir ürününü öne çıkarması, reklamın uygulanma esaslarına uymamaktadır. Etik olarak ta çok doğru bir reklam kampanyası değildir. Bu tip bir reklam, markanın aslında kaliteli olan ürününe gölge düşürmektedir. Ayrıca, firma hakkında da tüketicilerin olumsuz duygu ve düşüncelerde olmasına neden olmaktadır. Hâlbuki SONY markası, dünyaca bilinen, saygınlığı olan, ürün kalitesiyle ünlenen bir markadır.

Arşiv

Etiketler