Facebook'un, yaptığı anketler ve kullanıcılardan gelen şikayetler üzerine, kullanıcı profillerinin ana sayfasında görünen ve oldukça rahatsız edici olan Haber Kaynağı' reklamlarında yeni bir düzenlemeye gittiği bildirildi. Yapılan anketler sonucunda, kullanıcılarının haber kaynağı reklamlarından rahtsız olduğu ortaya çıkınca Facebook yetkilileri bu reklamları azaltmak için harekete geçti ve haber kaynağı reklamlarının Ocak 2015 tarihinden itibaren daha az gösterileceğini açıkladı. Facebook bu kararı ile reklam gelirlerinin düşmesi riskini göze alıp, kullanıcılardan gelen tepkileri azaltmayı hedefliyor.
Türkiye açısından bir analiz yaparsak, Facebook reklam almaya başlayınca Reklam politikalarının yetersizliğinden ve reklamlarda gerekli incelemeleri yapmamasından dolayı kısa zamanda sahte ürünlerin ve internet dolandırıcılarının çok rağbet gösterdiği bir reklam mecrası oldu. Yüzbinlerce insan Facebook'ta görünen reklamlardan ürün aldı ve dolandırıldı. Sahte, taklit ürünler satanlar işi öyle ileri seviyelere götürdülerki 2000 TL lik marka cep telefonlarını 200 TL'ye verdiklerini iddaa ettiler ve “”Bugüne özel fırsat” slogonları ile tüketiciyi dolandırdılar. Telefon yerine kargoyla salatalık alan müşteriler oldu ve bunlar medyaya yansıdı. Tabi ki büyük markaların yaptığı kampanyalar istisnai durum yaratabilir, ama sahte ürünlerle orijinal ürünler arasındaki farkı tüketiciler farkedemediler ve kandırıldılar.
Google ve Facebook en büyük iki internet reklam mecrası. Google bu tür sahte ve taklit ürün reklamlarını asla yayınlamadı ve yayınlamıyor, Google tarafından reklamlar çok dikkatli inceleniyor ve tüketicilerin mağdur olması engelleniyor. Ama maalesef bu yazıyı yazdığımız bugün bile Facebook'ta hala 59 TL'ye Adidas ayakkabı reklamlarını görebiliyoruz…
Facebook aldığı son kararla doğru bir adım atmış gibi görünüyor. Uygulama gerçek olursa sahte ve taklit ürün reklamlarının azalacağını düşünüyoruz, ama asıl sorun Facebook'un reklam politikalarıdır. Sadece reklam gelirlerini arttırmayı düşünmeyip reklamları ciddi bir şekilde incelemelidir.
Son söz; Facebook'tan ürün alırken 100 defa düşünün...