Coca -Cola geçtiğimiz günlerde açıkladığı formülünün ardından, 1 litrelik cam şişesini de tüketicilerine sundu. Aile boyu Coca-Cola olarak hatırlanan bu şişe, ünlü markanın Türkiye’de kullandığı en eski ambalajlardan biri. Sadece Migros mağazalarında satılacak olan 1 litrelik şişe koleksiyonerler için önemli bir parça. Çeşitli forum sitelerinde sürekli konuşulan bu ambalajın tekrar satışa sunulması için sosyal paylaşım sitelerinde de çeşitli gruplar kurulmuştu. İlk kez 1966 yılında piyasaya sürülen şişe 1987’den bu yana üretilmiyordu. Coca-Cola ambalajıyla özdeşleşmiş bir marka. Herhangi bir yerde görüldüğünde akla başka bir ürün ya da firmanın gelmeyeceği kadar markayı yansıtan bu şişenin içindeki ürün ise artık sadece bir içecek değil… 1886’da başlayan yolculukta bu şişenin içinde hala yaşam tarzı başta olmak üzere stil, dinamizm, felsefe en önemlisi de marka satılmaya devam ediyor. Bir noktadan sonra da artık içeriğin ne olduğu, faydası ya da zararı geri planda kalıyor. Coca-Cola dünyanın 200’den fazla ülkesinde bir efsane, moda deyimiyle 125 yıllık bir moda ikonu. Coca-Cola gibi şişesiyle efsaneleşmiş bir ürün daha var. Absolut Vodka. İsveçli Absolut’un kökeni 1879’a kadar uzanıyor ve dünya üzerindeki her yerde Güney İsveç’teki Ahus yakınlarında kurulmuş olan fabrikalarda üretilen içkiler tüketiliyor. Absolut şişesi Absolut Art akımına ilham kaynağı olmuş bir şişe. Şirket 1985 yılında Pop Art akımın idollerinden Andy Warhol’dan Absolut Şişesi’nin bir tablosunu yapmasını talep etti ve reklam olarak insanların karşısına çıkan bu eser medyada da büyük ilgi uyandırdı. Warhol’un ardından pek çok sanatçı Absolut’un şişesi ile çalıştı. Keith Haring, Kenny Scharf, Stephen Sprouse, Edward Ruscha, Arman, Britto gibi sanatçılar bunlardan birkaçı. 350’den fazla sanatçının devamında ise bekleme listesinde yer alanlar da mevcut. Absolut reklam ve pazarlama stratejisini neredeyse hiç değiştirmemiş bir şirket. Bu tutarlılık markaya 350’den fazla ödül kazandırdı. Reklamların kahramanının her zaman ürünün kendisi olduğu Absolut Reklamları bir efsane değil, bir fenomen haline geldi. Bugüne kadar yapılan 1000’in üzerinde reklamın ana fikri her zaman tek: Absolut Perspektifi. Dünya genelinde 10 binlerce Absolut reklam koleksiyoneri mevcut. Her birinde de farklı reklamlar var. Reklamlarda Absolut şişesi sürekli olarak farklı biçimlerde sunuluyor. Ancak bu sunuşta her zaman hikayeler gizlenmiş oluyor. Ya da şişe bir yerlere gizleniyor. Şişenin gölgesini dahi gördüğünüzde bunun bir Absolut reklamı olduğunu anlayabiliyorsunuz. Şirketin kendi deyimiyle bu reklam, satış promosyonu ve halkla ilişkilerden oluşmuş bir pazarlama stratejisi. İki örnekten de çıkarılacak olan sonuç şu ki, bir ürünün ambalaj tasarımı kadar, sunumu da önemli. Marka olmanın en önemli özelliklerinden birisi tutarlılık ya da mantıklı bir değişim süreci izlemek. Markalar zaman zaman gerekli görüp reklam ve pazarlama stratejilerinde, logo ve ambalajlarında değişikliğe gidebilirler ancak bunu yaparken gerçekten gerekli olup olmadığının değerlendirilmesi gerekir. Mantıklı, etkili ve iyi bir fikir bulunduğunda, bunun kısa vadede tüketilmesi değil, uzun vadede dönüştürülerek kullanılması da pazarlama çalışmalarında daha faydalı bir yöntem. Geleneksellik bazen sıkıcı gibi görünse de gelenek haline gelen markanın ambalajı ise bunu kökten değiştirmek o markaya avantaj değil dezavantaj getirebiliyor. Coca-Cola ve Absolut’un yaptığı geleneksel bir anlayışı hiç ya da mümkün olan en az değiştirmek, tüketicilerinin seslerine kulak vermek ve pazarlama stratejileri içinde ürünü ön planda tutmak. Her iki markanın da birer pazarlama stratejisi uzmanı olduğunu eklemeye gerek var mı?

Arşiv

Etiketler