Doğrudan pazarlamaya yönelik yapılan tanımlardan birisi; kitle iletişim araçları haricindeki pazarlama mecralarını kullanarak, tüketici ile marka arasında ilişki kurarak, bağlılık yaratabilen, tüketicinin satın alma davranışlarını olumlu yönde değiştirebilen, interaktif, somut, davetkar, katılımcı ve sonuçları ölçülebilen pazarlama iletişiminin faaliyetleri olmaktadır. Bir diğer tanıma göre, normal perakende satış noktaları ve ünitelerini kullanmadan, doğrudan son tüketiciye yöneltilen pazarlama faaliyetleri olmaktadır. Doğrudan pazarlamanın kullandığı kanallar, genel anlamda promosyona dayalı pazarlama, etkinlik pazarlaması, satış noktalarında pazarlama, interaktif pazarlama, veri tabanına dayalı pazarlama olmaktadırlar. Promosyona dayalı pazarlamada; kişilerin algılarına hitap edilerek yönlendirilmektedir. Burada marka imajına katkı sağlanır, aynı zamanda bu yolla, firmanın Pazar payının arttırılması, satış payının arttırılması hedeflenir. Buna yönelik strateji, taktik içeren planlar ve bunların uygulamaları yer alır. Burada satışa bağlı teşvikler yapılır, ödüller verilir, çekiliş kampanyaları düzenlenir. Numune dağıtımı, denettirmeler, test sürüşleri, yarışmalar, oyunlar, kupon uygulamaları, ortak promosyon çalışmaları da bunların arasındadır. Etkinlik pazarlaması kanalında yapılan çalışmalar; kültür, sanat, bilimsel konular, eğlence, spor veya benzeri ana fikirler ile ilişkilendirilerek, dikkat çeker ve tüketicinin ürün veya marka ile buluşmasını sağlar. Burada marka bilinirliği, haber verme, tanıtım, duygusal bağ oluşumunu sağlamaya yönelik çalışmalar yapılır. Bu tip etkinlikler de; saha, kapıdan kapıya, bayi toplantıları, ödül turları, açılışlar, lansmanlar, organizasyonlar, sponsorluklar, gerilla, yapım hizmetleri gibi etkinliklerle pazarlama yapılmaktadır. Satış noktalarında pazarlama kanalında da; markaların satış yerlerinde görünür olmasını, dikkat çekmesini, satışların hızlandırılmasını, raf payı kazanılmasını sağlayan uygulamalar bulunmaktadır. Bu iletişim faaliyetinde de; teşhir, mağaza içi faaliyetler, perakende mağazacılık dışında yapılan benzer uygulamalar ve gizli müşteri gibi uygulamalar yapılmaktadır. Doğrudan pazarlama alanında kullanılan, bir diğer kanal ise interaktif pazarlama kanalı olmaktadır. Burada da markalar, teknolojik alanları kullanarak internet veya mobil cihazlar vasıtasıyla, tüketici ile markanın birebir iletişime girmesiyle, talep ve teşviklerin yapılmasını kapsamaktadır. Buradaki faaliyetlerin ölçümlemesi yapılabilmektedir. Burada önemli olan konulardan biri de, bunların bireylerden alınan izinlerle yapılabilmesidir. Bu alanda yapılan uygulamalardan biri, mobil pazarlama olmaktadır. Kısa mesaj gönderimleri, çekilişli mobil kampanyaları, mobil reklamlar yer almaktadır. İnternet tabanlı pazarlama da bu kanalda kullanılmaktadır. Burada da e-posta yoluyla, arama motoru pazarlama, viral pazarlama, web site tasarımı, yönetimi ve ölçümleme yöntemleriyle pazarlama uygulamaları yapılmaktadır. Bu alanda kullanılan son kanal olan, veritabanına dayalı pazarlama kanalında; markaların, tüketicilerine ait demografik, sosyo-ekonomik ve işlem bilgilerinin bulunduğu ortamdan yararlanılarak yapılan pazarlama iletişimidir. Burada ki uygulamalar da, veritabanı yönetimi, bütünleşmiş kampanya yönetimi, segment yönetimi, sadakat yönetimi, izinli veritabanı kiralama, doğrudan postalama, çağrı merkezi, tele pazarlama gibi uygulamalar yapılmaktadır.

Arşiv

Etiketler