Reklam ajansı seçmeye çalışan bir firmaysanız, kendinizi samanlıkta iğne arıyormuş gibi hissedebilirsiniz. Birkaç reklam ajansıyla görüşmüşseniz ve hepsi çok güzel sunumlar yapmışlarsa, seçim işi daha da zorlaşır. Tahmin edebileceğiniz gibi, yanlış bir seçim size para kaybı olarak dönerken, iyi bir seçim de satışlarınızın artmasına sebep olacaktır. Her şeyden önce, neden bir reklam ajansına ihtiyaç duyduğunuzu net olarak belirleyin. Reklam ajansından ne amaçla kampanyalar veya reklamlar tasarlamasını isteyeceksiniz? Bir satış hedefi gerçekleştirmek için mi, yoksa piyasaya sunmayı düşündüğünüz yeni bir ürün mü var? Veya insanları bir sosyal sorumluluk benzeri projeyle mi etkilemek istiyorsunuz? Küçük bir firmayken, bir markaya dönüşmek ve markanıza uygun sloganlar ve değerler yaratılmasını mı istiyorsunuz? Ne istediğinizi bilir ve net olarak ifade edebilirseniz, reklam ajansı da size daha net geri dönüşler yapacaktır. Doğru reklam ajansını bulmak için, önce kapsamlı bir araştırma yapmanız gerekir. İnternet tabi ki günümüzün en çok kullanılan arama platformu, ancak yerel iş dünyası dergileri de size bu konuda yardımcı olabilir. Çevrenizde reklamlarını çok beğendiğiniz bir firma varsa, onların reklamlarını kime yaptırdıklarını da araştırabilirsiniz. Bu ön araştırmadan sonra yapmanız gereken şey, hangi reklam ajanslarının ürün veya sektörünüz hakkında bilgi ve deneyim sahibi olduğunu bulmak olmalıdır. Bu konuda bilgi sahibi olmak için, ajansın websitesini inceleyebilirsiniz. Ama şunu da aklınızda tutun: Daha önce sektörünüzde bir reklam kampanyası tasarlamamış olup, farklı sektörler için çok iyi işler çıkarmış, geniş kapsamlı çalışan birçok reklam ajansı da vardır. Reklam ajansının portföyündeki reklam kampanyalarını akıllıca bulmuşsanız ve bu kampanyalar hoşunuza gittiyse, o reklam ajansını da "Görüşülecekler" listenize eklemenizde bir sakınca yoktur. Gözünüze kestirdiğiniz reklam ajanslarına belirli bir formatta hazırladığınız soruları e-posta olarak gönderebilirsiniz (veya tercihinize göre bunları yüz yüze de görüşebilirsiniz). Reklam ajansına, sizin pazarlama hedeflerinizle ilgili ne gibi fırsatlar ve zorluklar gördüğünü sorun. Standart, her yerde rastlayabileceğiniz cevapları veren, size çok geç cevap veren veya sizin hayal ettiğiniz kapsam veya tarzla ilgisiz cevaplar veren reklam ajanslarını eleyin. Ajansa mutlaka daha önce yaptığı işleri görmek istediğinizi söyleyin ve daha önce reklam tasarladıkları firmalarla görüşmeyi de deneyin. Eğer bu son dediğimizi yapabiliyorsanız, reklam ajansının firmayla ilişkisini ve belirttikleri iş teslim tarihlerine ne derecede dikkat ettiklerini mutlaka sorun. Bir başka önemli mesele bütçe. Reklam ajansına bütçe yönetimini nasıl yaptığını sorun. Mümkünse reklam bütçenizi ajansla birlikte belirleyin. Bu konuyu atlarsanız, imkanınızın el verdiğinden daha dar kapsamlı veya daha az kaliteli bir reklam elde edebilir veya tam tersine, bütçenizi aşan bir fiyatla karşılaşabilirsiniz. Unutmayın ki, bütçeniz ve çalışmayı düşündüğünüz ajansın boyutu ve çalışma kapsamı arasında doğru orantı vardır. Bütün bunları yaptıktan sonra elinizde birkaç reklam ajansı ismi kalacaktır. Artık, bu reklam ajanslarıyla yüz yüze görüşme zamanı. Siz onlara gidebilir veya onları kendi ofisinize çağırabilirsiniz. İyi bir reklam ajansı, ilk görüşmenizde sizin amaçlarınızı olabildiğince detaylı anlatmanıza izin verir ve bu da sizi ve firma hedeflerinizi anlamaya çalıştığının bir göstergesidir. Yani, ilk görüşmede konuşmacı siz olacaksınız. Ondan sonra, konuşma sırası ajansa gelecektir. Mümkünse, reklam kampanyanız üzerinde çalışacak sorumlu personelle tanışın, çünkü birlikte çalışacağınız reklam ajansı artık sizin iş ortağınızdır. Reklam kampanyanız boyunca bu kişiden belirli bir konuda bilgi almak isteyebilir veya aklınıza gelen yeni fikirleri paylaşıp görüşmek isteyebilirsiniz. Yaklaşımını, ofis atmosferini (veya ajans kültürünü) , tavırlarını beğenmediğiniz ve kendinize uygun bulmadığınız ajansları elemeyi düşünebilirsiniz. Ancak, müşteri olarak siz de ulaşılabilir bulduğunuz bir reklam ajansıyla fazla içli dışlı ve kankavari davranışlar içine girmemelisiniz. Bu sefer de reklam ajansı sizi "münasebetsiz" bulup sizden soğuyabilir. En son aşamadaysa, mutlaka sezgilerinize de kulak verin. Bir reklam ajansıyla pek çok konuda anlaştınız ama içinizin ısınmadığı, kafanıza takılan, içinizin rahat olmadığı bir ayrıntı var. Alternatifleriniz varsa, o reklam ajansıyla çalışmamayı tercih edin.  

Arşiv

Etiketler