Dijital çağ olarak adlandırılan günümüzde internet kullanımının hızla büyümesi sonucunda oluşan dijital reklamlar artık yeni kurallara kavuşacak. Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki yasada büyük değişiklikler yapacağını bildirdi.
Bakanlık, 4 akademisyenden oluşan, Özel İhtisas Komisyon'unu kurarak, sosyal medya reklamlarından, dergi promosyonlarına ve internet sitelerine kadar birçok konuda çalışmalarını derinleştireceklerini açıkladı.
Değişen çağda, tüketicilerin de ihtiyaç ve beklentilerinin değiştiğini söyleyen Reklam Kurul Başkanı Ramazan Ersoy, bu beklentileri ve AB uyum yasalarını hedef alarak yeni bir yasa hazırlayacaklarını açıkladı. Reklamlarla ilgili yasalarda, bazı açıklar olduğunu ve netleşmemiş ifadelerin bulunduğunu söyleyen Ersoy, tüm ifadeleri netleştireceklerini artık kafalarda soru işareti kalmayacağını söyledi.
Dünyayla birlikte hareket edeceklerini söyleyen Ersoy, “Dünyada yasak olan kurallar neyse Türkiye'de de bu yasaklara uyacağız” dedi. Her kültürün beklenti ve taleplerinin farklı olduğunu vurgulayan Ersoy, “Avrupa ülkelerinde normal kabul edilen bazı durumlar, Türkiye için aykırı olabiliyor, bu yüzden kültürel değerleri dikkate alarak çalışmalarımızı sürdüreceğiz” dedi. Reklamlarda kadın ve çocukların çok ön planda tutulmasını onaylamayan Ersoy, küçük çocukların manken gibi gösterilmesi, kadının dikkat çekici etmen olarak kullanılması gibi abartılı durumları da denetleyen yasa metinleri olacağını bildirdi.
Sosyal medyada da yapılan reklamlarla ilgili de yeni kurallar getireceklerini söyleyen Bakan, “yeni kurallar bazı kesimlerin hoşuna gitmeyebilir ama büyük bir kitlenin zarar görmesini bu şekilde engelleyebiliriz” diye konuştu.
Konuyla ilgili Gümrük ve Ticaret Bakanı Hayati Yazıcı da aynı açıklamalarda bulunmuş, dijital reklamların, ilerleyen günlerde tüm reklam modellerinin önüne geçeceğini, bu yüzden daha detaylı olarak denetlenmesi gerektiğini vurgulamıştı. Türkiye'de internet kullanıcılarının %19'unun internetten mal veya hizmet aldığına değinen Yazıcı, Tüketici haklarının bu alanda da yeniden gözden geçirilmesi gerektiğini vurgulamıştı.