Kısaca verilerin elektronik ortamda bir ekran üzerinde gösterilmesi olarak tanımlayabileceğimiz ‘dijital' sistemler hayatımıza gireli epey bir zaman oldu. En azından çoğumuzun kullanma pratiklerine bakınca, sanki dünya onlarla kurulmuştu ve biz dijital mecraları her zaman kullanıyorduk gibi bir durum da yok değil. Dijital mecraya bir sözlük tanımı yapmaya çalışmak nafile bir çaba, çünkü dijital mecra nedir sorusunun karşılığı hiçbir zaman tek bir cümleyle ifade edilemeyecek bir özelliğe sahip. Bunun en önemli nedeni dijital mecraların sürekli bir değişim ve dönüşüm içerisinde olması. Burası son noktadır diyebileceğimiz bir sınıra da henüz ulaştık gibi görünmüyor.
90'lı yıllarla birlikte kişisel kullanıcılara da açılan internet geçmişin pasajları gibi her işinizi görebileceğiniz bir alan. Orada eski ya da yeni dostlarınızla konuşabilir, satın almayı düşündüğünüz herhangi bir şey hakkında sizden önce bu tecrübeyi yaşamış kişilerin fikirlerini alabilir, ürününüzü dijital reklamlar kullanarak ya da doğrudan kendiniz pazarlayabilir, faturanızı yatırabilir, tatil planı yapabilir, iş planı çıkarabilir, uçak bileti rezerve edebilir, televizyon izleyebilir, radyo dinleyebilir… Vb. her şeyi yapabilir aynı zamanda hiçbir şey de yapmayabilirsiniz.
Dijital mecralar, sosyal medyanın da işin içine girmesiyle beraber insanları esir almış durumda. Geleneksel ticaret ve pazarın uzun vadede pabucunu dama atmaya da aday. Oturduğunuz yerden dünyanın diğer ucuyla sesli ve görüntülü iletişi kurabileceğiniz bu dünya, henüz her şeye kadir olmasa da, çoğu kişi için en azından alışveriş anlamında vazgeçilmez bir alan haline geldi. Bu durumda da bu kullanıcılara ulaşmak için dijital mecraların pazarlama çalışmalarında kullanılması da ciddi oranda önem kazandı. Hele ki hedef kitle dijital mecraları etkin şekilde kullanıyorsa, dijital mecrada olmamak bir firmanın kendi geleceğine vuracağı keskin bir balta darbesinden öte bir davranış değil.
Dijital mecralar henüz her şeyin belirleyicisi değil. Ama geleneksel mecralara da entegre edilebilme özelliklerinden dolayı şimdiden bu mecraları kısmen içine almış durumda. Dijital mecralar özellikel reklam ve pazarlama çalışmaları açısından potansiyel tüketicilerin bulunduğu alanlar olarak önemini giderek arttırıyor. Gerek pazarlama, gerekse de reklam açısından birçok farklı uygulamaya izin vermeleri yanında özellikle maliyetler açısından kullanılabilirlik özellikleri yüksek. Dijital mecralarda var olmak görece düşük bütçeler kullanarak mümkün. Reklam açısından bakıldığında ise geleneksel reklam modelleri yanında, mecranın kendine has reklam uygulamalarını da kullanmak mümkün.
Dijital mecralar insanların sanal olarak bir arada bulundukları platformlar ve bu platformlar doğal olarak tüketicilerine ulaşmak isteyen firmaların da bulunmaları gereken bir alan. Üstelik bu alanın sağladığı en önemli avantaj, ölçülebilir sonuçlara da ulaşmanın mümkün olması. Bu da özellikle pazar araştırmaları ve bu alanda yürütülen faaliyetlerin etkileri konusunda daha doğru sonuçlar alınmasına olanak sağlıyor.