Bütün tanıtım mecraları aslında etkilidir. Özellikle televizyon, bunların içinde en etkili olanıdır. Daha sonra sinema, radyo, pek çok açık hava mecralarının farklı farklı özellikleri ve etkinlikleri etkilidir. Her biri, kendi çevresi ve ulaşabildiği potansiyel tüketici kitlesiyle, farklı bir etkileşim kurmakta ve görevini yerine getirmektedir. Fakat bunlardan, açık hava mecralarında kullanılan billboard ayrı bir öneme sahiptir. Bütün mecralarda yapılan tasarımlar, içerdikleri temanın işleyişine ve yaratıcılığına bağlı olarak dikkat çekmekte ve konuşulmaktadır. Fakat billboard reklamında bu durum, çok daha çabuk fark edilmekte ve çarpıcı hale gelmektedir. Ülkemizde bu mecranın etkin olarak düşünüldüğü ve önem verildiği söylenemeyeceği gibi, onun diğer açık hava araçları standartlarında ve onlar gibi tasarlanmakta olduğunu söyleyebiliriz. Hâlbuki bu, bütün insanların gözü önünde olmakta ve bütün insanların dikkatle izledikleri, oldukça önemsenen alan olmaktadır. Fakat ülkemizde billboard tasarımlarının çok azı, bu mecranın etkinliğine yaraşır, yaratıcılıkta yapılmaktadır. Genellikle vasat, dikkat çekmeyen, insanların alışageldikleri tanıtımlar tasarlanmaktadır. Bu durum, billboard reklamının, aslında sahip olduğu etki gücünü kullanamamalarına neden olmaktadır.

Sektör, bin bir türlü alanı kullanarak, farklı yerlerde bulunan tüketicilere ulaşmaya çabalamaktadır. Bunun için türlü yollar denemektedir. Bilindiği gibi reklamcılık, insanı evinde, işinde, açık havada yakalamaya çalışmakta ve mesajları iletmeye çalışmaktadır. Billboard'un özelliği ise, açık havada, şehrin kalabalık yerlerinde, hatta şehirlere girerken veya çıkarken ki yollar üzerinde, AVM önlerinde v.s. yerlerde bulunuyor olmasıdır. Ebatları, bir insanın belirli mesafelerden görebileceği, yazı ve sloganları da aynı mesafelerden okunabilecek şekilde olmaktadır. İnsanlar, sürekli evlerinde ve işlerinde olmamaktadırlar. Bunların arasında mekik dokumaktadır. Bunun dışında, şehirlerarası yolda olanlar, sosyal faaliyetlerde bulunanlar olmaktadır. Kısaca insanların yaşamı bir şekilde, büyük bir bölümü dışarıda geçmektedir. Billboard reklamı ise, onların dikkatini çeken özelliklere sahip olarak, karşılarına dikilmektedir. İnsanlar bu büyük ebatlı, çarpıcı mecrayı ister istemez görmekte ve hatta incelemektedir. İnsanlar, en azından birkaç saniyelerini bu mecraya bakarak geçirmektedir.

Firmalar, mesajların okunabilmesi için, günümüzde, tüketicilere cüzi miktarda para bile ödemektedirler. Hâlbuki bu sorunu, yaratıcı tasarımlarla halledebilirler. Yaratıcı bir billboard tasarımı, gereken ilgiyi ve etkiyi yapabilecek özellikleri içinde barındırmaktadır. Bir billboard tasarımı, doğru ve yaratıcı bir şekilde tasarlanırsa, sadece insanların dikkatlerini çekmekle kalmaz, diğer medya organlarına haber konusu bile olabilmektedir. Eğer, sektörün bugüne kadar yaptığı tasarımlar incelenecek olursa, haber konusu olabilecek kadar etkili tasarımlar, televizyona yönelik çalışmalar ve billboard reklamı olmaktadır. Diğer alanlardakilerin hiçbirisi haber konusu olabilecek kadar dikkat çekmemektedir. Nitekim bazı billboard tasarımlarının etkisi, dünyanın öteki ucundan bize kadar ulaşabilmektedir. Çatal batırılmış biftek tanıtımını taşıyan billboard haberinde olduğu gibi. Çeşitli kullanım kolaylıklarına da sahip olmaktadır. Diğer açık hava tanıtım araçlarının birçoğuna uyarlanabilme özelliğine sahiptir.

Billboard araçları, tüketicilerle arasında doğrudan bağ kurabilmektedir. Mesajlarını net olarak iletmekte ve kendini yakından göstermektedir. Yakından göstermek derken; billboard'ların ebatları büyük kullanılmaktadır. Bu özellik, insanların bakmadan gidemeyecekleri türdendir. Ayrıca, bu mecradaki çalışmanın her ayrıntısı, büyük ebadından ötürü, göze çarpmaktadır. Dolayısıyla billboard'u tasarlayan, tasarımcının, konsepti de gözler önünde olmaktadır. Normalde, tasarımcılar her alan için çalışma yaparken, konsept hazırlar ve bütünlük oluşturabilecekleri şekilde düzenler. Diğer mecralarda hazırlanan bu konseptler, dikkat çekmemektedir. Yani insanlar bütünlüğün farkında olmadan, mesajları veya çalışmada en çok dikkat çeken noktaları görebilmektedirler. Bu durum televizyon filmleri için bile geçerlidir. Filmler izlenirken, en çok vurgulanan nokta dikkat çeker. Yani, fiziksel güzelliği olan bir kadın veya erkek, çarpıcı slogan veya dikkat çekici görüntü kullanılmışsa, daha çok onlar görülmektedir. Çok az insan, bir tanıtım filminde veya diğer alanlarda tasarlanan ve işin bütünlüğünü sağlayan ayrıntıları fark eder, ama bu durum billboard reklamI için geçerli değildir.

Billboard'larda kullanılan font bile çok önemli olmaktadır. Bilindiği gibi tipografi, yazıyı belli bir forma sokma tekniğidir. Tasarımcılar çalışırken, kullanacakları yazı stilini de belirlemektedirler. Bunu ya hazırlanmış, piyasa da olan font stilleriyle yapmakta veya kendileri yeni bir stil oluşturmaktadır. Yazı hem içerik olarak, hem de görsel olarak bir etkiye sahiptir. Bugün piyasada bulunan yazı stillerinin hepsi, çeşitli hislerin uyandırılmasını sağlayacak niteliklere sahiptir. Tasarımcılar bunu oldukça iyi bilmektedirler. Kimi yazı stili, gözü rahatsız edecek ayrıntıları içerir, sivridir ve gerginlik yaratır. Kimi yazı stili yumuşak ve sakinleştirici etkiye sahiptir. Kimi yazı stili ise etkileyici ve çarpıcı olacak kadar güzeldir. Tasarımcılar, bütün bu özellikleri, çalışmanın iletmek istediği mesaja göre ayarlamaktadır.

Gene aynı şekilde, görüntü ve resim kullanımları üzerinde çalışılırken, en ince ayrıntısı hesaplanmakta ve onlara, ilgili mesajları vermelerini sağlayacak özellikler eklenmektedir. Tasarımın son aşamasında bütün bunları, bir bütünlük oluşturabilecekleri şekilde dizayn etmektedirler. İşte tüketiciler, billboard tasarımlarında, bütün bu ayrıntıları fark etmektedirler. Hele ki, billboard aracının da, farklı özelliklere sahip olması durumda, anında fark edilmekte ve insanlar arasında konuşulmaktadır. Örneğin, hareketli ve büyük bir taşıtın üzerine monte edilen billboardların, kendi içerisindeki hareketleri iyi bir örnek olabilmektedir. Diğer bir örnek ise; billboard'un yaklaşınca aynaya dönüşebilen mekanizması, birden fazla tasarımı arka arkaya gösterebilmesi, insanların daha çok dikkatini çekmektedir.

Ajansların veya firmaların, billboard'ların etki gücünü ve insanlarla kurduğu bağları bilerek, ona göre yaratıcı tasarımları yapmaları halinde, hedef tüketicilerinin dikkatlerini çekebilmekte ve istenilen mesajları iletmektedirler. Billboard reklamı, hem kullanım kolaylığı hem de etkinliği açısından, açık havada uygulanan pek çok tanıtım biçiminden daha ön plana çıkmaktadır. Tüketicilerin ilgisini çekmekte ve hakkında fikir yürütmelerini sağlayarak, marka, ürün veya hizmetin akıllarında kalmasını sağlamaktadır. Üstelik bu durum, ne kadar az sürede bakarlarsa baksınlar, aynı etki ve ilgiyle bakmaktadırlar.  

Arşiv

Etiketler