Araç reklamları, açık hava reklam araçlarından birine ait bir tanımlamadır. Araç giydirme olarak geçen uygulama, hareket halindeki araçların; otobüs, metro, taksi, tren, vapur, uçak gibi araçların dış yüzeylerinin reklam için uygun kısımlarına, iç yüzeylerine yerleştirilen reklam ilanlarını anlatmaktadır. Toplu taşıma araçları, firma araçları, tırlar, dağıtım kamyonları, uçaklarına giydirme yöntemleriyle reklam uygulanması, uçakların taşıdıkları pankartlar, balon yazıları, toplu taşıma araçlarının koltuk arkalarına, askılıklara, uçaklardaki baş üstü dolapların üzerine, servis masalarının iç ve dış kapaklarına, emniyet kemerine reklamların uygulanması araç reklamlarına girmektedir. İnsanların dışarı çıktıkları andan itibaren, yolculuk ederken, otobüste, yolda yürürken önden, yandan geçen araçlara reklam uygulanmakta, insanın her günkü evden çıkışını, reklam mecrası haline dönüştürmektedir. Yolların, yolculukların veya insanın dışarıdaki yaşamının reklam mecrası haline gelmesi, reklamcılar açısından iyi olabilirken, tüketiciler açısından da, bu yoğunluk, algı yorulmalarına neden olmaktadır. Araç reklamlarının da dezavantajları ve avantajları bulunmaktadır. Örneğin, toplu taşım araçlarında yolcuların çok olması, reklamların etkinliğini azaltmaktadır. Yolcular, kalabalıktan dolayı reklamların mesajlarını alamamaktadırlar. Buna şu da eklenebilir bir dezavantaj olarak, yolcuların çok az olduğu ortamlarda da reklam etkinliği azalmaktadır. Ayrıca araç reklamlarının dış koşullardan etkilenmesi de etkinliği azaltan durumlardan bir tanesidir. Firmaların, araç reklamlarını dış koşullardan koruyacak önlemleri alması, onlara ek bir maliyete neden olduğundan, bunu yapmamaktadırlar. Buna karşın, araç reklamları, birçok yönden tüketicilerin dikkatlerini çekmektedir. Yanınızdan hızla geçen bir aracın üzerindeki reklam bile, ister istemez bilince veya bilinçaltına yerleşmektedir. Özellikle metro gibi araçlarda beklerken, insanlar, reklamı dikkatle incelemekte ve reklam mesajlarını değerlendirmektedir. Uçakların büyük bir pankartı taşıması, dağıtım araçlarının üzerinde, firmaları tanımlayan reklamlar insanların ilgisini çekmektedir. Araç reklamlarında kullanılan tasarımların özellikle sade ve basit olanları insanların daha çok aklında kalmaktadır. Bilindiği gibi bazı araçların üzerine, öyle reklam tasarımları giydirilmektedir ki, araç karmakarışık renkler, yazılar, resimlerle donatılmaktadır. İşte bu tip reklamları tüketiciler izlerken, mesajlarını algılayamamaktadır. Canlı ve karmaşık renk geçişleriyle süslenen araç reklamları, insanların algılarını farklı yönlere kaydırmaktadır. Daha çok renklere algılar takılmakta, aralara serpiştirilen ürün resimleri, sloganlar, firmanın kurumsal ibareleri aralarda kaybolmaktadır. Özellikle bu tip kötü tasarımlar, toplu taşım araçları olan, belediye otobüslerinde, özel firma otobüslerinde görülmektedir. Önünüzden geçen aracın üzerindeki reklamı seçebilmek için, bilinçli bir dikkatle incelemeniz gerekmektedir. Hâlbuki yoldaki tüketici, hiçbir şekilde, bilinçli bir dikkatle reklamı incelemeyecektir. Gözüne gelen ilk görüntü bir karmaşa olacak ve dikkati başka yerlere takılacaktır.

Arşiv

Etiketler