"Açık hava reklam ve reklamcılık malzemeleri" yerine "Açık hava reklam araçları veya alanları" da diyebiliriz. Çünkü reklam sektöründe reklamcılık malzemeleri dendiğinde öncelikle açık hava reklam mecrası anlaşılır ve bu mecrada kullanılan her şey bir reklam malzemesidir aslında. Açık hava reklamcılığında, reklam alanı olarak sokaklar, caddeler, meydanlar, alış veriş merkezleri duvarları, cepheleri, sütunları vs. reklam malzemesi olarak kullanılabileceği gibi buralara yerleştirilecek "kent mobilyaları" olarak adlandırılan reklam araçları da kullanılabilir.

Açık hava reklam araçlarını sınıflandırarak incelemek istersek; durağan reklam araçları ve gezici reklam araçları olarak sınıflandırabiliriz. Durağan reklam araçlarına, hareket etmeyen, tanıtım için kullanılmaya elverişli billboardlar, raketler, bina cepheleri gibi pek çok örnek verebiliriz. Gezici reklam araçlarını ise, otobüs, taksi, metro vs şeklinde örneklendirebiliriz.

BEZ / PVC AFİŞ; En eski reklamcılık mecrasıdır. İç veya dış mekanda geniş kitlelere hitaben kullanılan, kağıt, bez, pvc veya daha farklı malzemeden üretilen gün geçtikçe teknolojinin de desteğiyle görsel ve dayanıklılık kaliteleri yükselen, hafif ve geçici kullanıma uygun açık hava reklam aracıdır. Tek başlarına kullanılabilecekleri gibi hava şartlarından etkilendikleri için korumalı vitrin, tabela, billboard gibi malzemenin içine de yerleştirilerek yol kenarlarında, araç üzerinde, özel afiş sergilenecek alanlarda kullanılabilirler.

RAKET / CLP (City Light Posterler); Billboardlardan daha küçük, çoğunlukla kaldırım vb. yerler üzerinde yer alan içten aydınlatmalı, ön yüzü güvenlik camı kaplı, kısa ayaklı reklam ve tanıtım üniteleridir.

BILLBOARD / MEGALIGHT / MEGABOARD / HOMEBOARD; Demir ve genellikle alüminyumdan yapılırlar araç ve yaya trafiğinin en yoğun olduğu noktalara yerleştirilirler. Billboardlar reklam alanı 4,5 m2'den büyük olan, klasik ve ışıklı çeşitleri olan reklam mecralarıdır. Megaboardlar, reklam alanı çok büyük olan billboardlardır. Hem ebatları hem de maliyetleri nedeniyle daha çok şehir dışına veya şehirlerarası yollara ya da AVM'lerin dışına yerleştirilirler. Megalightlar, içten aydınlatmalı, ön yüzü güvenlik camı kaplı, vinil malzemeden yapılmış sabit ve afiş değiştiricili olmak üzere iki şekilde bulunabilen reklam alanıdır. Homeboardlar ise hem iç hem de dış mekan reklam ortamı olarak kullanılan daha spesifik bir gruba hitap eden bina içi, garaj içi / dışı, lobi gibi ortamlarda sadece burada yaşayanlara ulaşmak için değerlendirilen billboardlardan daha küçük açık hava reklam ortamlarıdır.

DURAK REKLAMLARI; Şehir içi toplu taşımacılıkta kullanılan otobüs, metro durakları, vapur iskelesi gibi yerlerde özel olarak hazırlanan ışıklı, ışıksız miniboardlar veya billboardlar içine yerleştirilen afişlerdir.

BİNALAR; Her türlü amaç için inşa edilmiş binalar açık hava reklamcılık alanında çok yönlü olarak değerlendirilebilirler. Binaların cephelerine ve çatılarına yerleştirilen afişlerin yanı sıra duvarları ve çatısı boyanarak ya da camları kaplanarak reklam alanı olarak kullanılabilir. Bunlar "DUVAR REKLAMLARI" ve "ÇATI REKLAMLARI" olarak isimlendirilir.

KULELER; Özellikle büyük şehirlerde ana yollarda kavşak ve dönüş noktalarında köşeli ya da silindir şeklinde, 3 boyutlu, içten aydınlatmalı, dış yüzeyi güvenlik camı ile kaplı, dört bir taraftan izlenebilen reklam alanlarıdır.

ESKAVİZYON; Şehirlerin halkın yoğun olarak yaşadığı bölgelerinde, dijital ortamda yapılan hareketli reklamlardır. Uzun süreli kullanım imkanına sahip olmakla beraber yüksek maliyetleri sebebiyle kullanımları çok yaygın değildir.

YER GRAFİKLERİ (INDOOR UYGULAMALARI); Her türlü zemine yerleştirilen, raf, kasa, metro, hava alanları, deniz işletmeleri, araç trafiğinin yoğun olmadığı yada araç trafiğine kapalı, düzgün zeminli yollarda ve kaldırımlarda; ışıklı, ışıksız ve / veya sesli olarak uygulanan açık hava reklam araçlarıdır.

CAM GRAFİKLERİ; Binaların, metro, otobüs, taksi vs. araçların cam yüzeylerinin, mağazaların vitrin camlarının cam grafiği folyosu ile giydirilmesiyle açık hava reklam mecrası yeni bir reklam aracı kazanmıştır.

DİREKLER; Beton, ahşap, çelik ve ya demirden yapılmış şehrin estetiğini bozmayan, üzerine değişik boyutlarda afişler ve /veya farklı reklam malzemeleri monte edilebilen açık hava reklam alanlarıdır.

BANKLAR; Kent mobilyaları arasında işlevsellik ve estetik olarak ayrı bir yeri olan bankların açık hava reklam mecrasın açısından da farklı bir önemi vardır. Genellikle ahşap malzemeden olan banklar son zamanlarda beton ve demir kullanılarak da yapılmaktadır. Çoğunlukla sırt kısımları reklam alanı olarak kullanılan banklar, parklara, AVM'lere, duraklara vs. yerleştirilir.

ÜÇ BOYUTLU REKLAMLAR; Gerçekte var olan bir cismin büyütülmüş, küçültülmüş veya aynı boyutta üç boyutlu bir röproduksiyonunun bir binaya monte edilmiş ya da binanın bir parçası şeklinde ya da kendi başına durabilen açık hava reklam malzemeleridir.

PİLON / TOTEM / HIGHRISE; Bir veya daha fazla ayak ya da direkle reklamı yapılan binadan bağımsız (genelde yakınında) yere sabitlenmiş, yüksek reklam / tanıtım panolarıdır.

Bunların yanı sıra Metropolis, Millennium, Giugiaro Waweanklar, Çöp kutuları, Kent tuvaletleri, Büfeler, Bilgilendirme kutuları gibi adını sayamayacağımız ve her geçen gün şehrin ve şehirli yaşamın dokusuna uygun olarak ortaya çıkan kent mobilyalarını da açık hava reklam malzemeleri arasına ekleyebiliriz.

Açık hava reklam mecrasında mobil reklam araçları arasında, reklam balonları, paramotorlar, uçaklar, zeplinler, taksi, otobüs, dolmuş, kamyonet, taka, reklamyon adı verilen; aracın gezerken 10 adete kadar mobil billboardın istenen aralıklarla değiştirilerek reklamın yapıldığı kamyonlar, jantlar, bisiklet sepetleri, kanopi türleri, taksi selectler, tır, metro, simit arabaları, Mega Vizyon Medya (MVM) ekranları sayabiliriz. İsmini burada saydığımız ve saymadığımız tüm açık hava reklam araçlarında çeşitliliğe paralel olarak çok sayıda ve farklılıkta malzeme kullanılmaktadır.

Köpük reklamlarda, değişik biçimler verilen strafor malzeme; tente ve gölgelik reklamlarında, kanvas, kumaş vb. malzeme; bayrak, flama, banner gibi reklam araçlarında ortam şartlarına uygun bez, branda ya da vinil malzeme kullanılmaktadır. Billboard, kule, pilon, totem vb. açık hava reklam araçlarının ayaklarının yapımında dayanıklılıklarından dolayı demir, çelik malzeme kullanılmaktadır. Yine afiş, billboard, megaboard, V pano, A pano gibi reklam araçlarının özellikle çerçevelerinin imalında alüminyum kullanılmaktadır.

Demir, çelik, alüminyum, ahşap, beton, branda, şartlara uygun her tür kumaş, PCV en çok kullanılan malzemelerdir. Işıklı açık hava reklam araçlarında projektör, flüoresan, neon, LED gibi aydınlatma malzemeleri kullanılmaktadır.

İster durağan ister mobil olsun tüm açık hava reklam araçlarında özellikle cephe ve yüzeylerin kaplanmasında ışık geçirgen folyolar, opak folyolar, özel efekt folyoları ve viniller ile kumlu-buzlu cam efekti veren folyolar, ahşap, metal, mermer ve deri görünümü ve dokusundaki folyolar gibi renklerini yıllarca koruyan, en zor açık hava koşullarına bile dayanıklı malzemeler kullanılmaktadır. Dış ve iç alan yer grafikleri için kullanılan malzemelerin üzerinde bulunan özel koruyucu tabaka sayesinde, reklam süresi ne kadar uzun olursa olsun her türlü hava şartlarında reklam yüzeyi korunmaktadır.

Cam grafiklerinde kullanılan özel bir malzeme olan perfore folyo ile reklam alanı olan camın dışından bakıldığında baskı görülürken içten dışarı bakıldığında görüntü kaybı meydana gelmez. Ayrıca bu malzemenin sökülebilir olması ile reklam yenileme esnasında cam yüzeyde yapışkan kalıntısı kalmaz.

Çerçeveler, swinger, banner, vitrinler, poster tutucular, ışıklı ürünler, broşürlük, panset, menü panoları, showboard, leaflet stant, panset masa, panolar, noticeboard, pop up, tanıtım standı, örümcek stantlar, roll up banner'lar, X-banner'lar, tanıtım stantları, alüminyum çerçeveler, fuar stantları, alüminyum profiller, alüminyum kompozit paneller, alüminyum levha ve gofraj, dekota levhalar, akrilik levhalar ve pleksi bantlar, display ürünler, elektrik malzemeleri, polikarbonat levhalar, polistren levhalar, dijital baskı boyaları, mıknatıs folyolar gibi pek çok ürün açık hava reklam malzemesi olarak değerlendirilebilir.

Açık hava reklam mecrasında kullanılan tüm bu malzemeler diğer reklam mecralarında da olduğu gibi teknolojinin gelişmesiyle kendini yenilemektedir. Malzemelerin seçiminde ortam şartlarına uygunluk, reklam alanının zamana dayanma gücü gibi fiziksel özelliklerin yanı sıra ilgi çekmesi, kullanımı kolay olması gibi özelliklerde göz önünde bulundurulur.

Reklam sektöründe bu reklam malzemelerini genellikle reklamı yapan firmalar kendileri üretmekle birlikte sadece üretici firmalardan satın alabilecekleri gibi yurt dışından ithal getirtedebilirler.

Arşiv

Etiketler