Pazarlama ve tanıtım faaliyetleri içinde reklam afişleri iş gören en iyi malzemelerden birisidir, ancak bunun mümkün olması için insanların dikkatini çekebilecek şekilde konumlandırılması gerekir. Genellikle etkileri tanıtımını yaptıkları mal ve hizmetler ve bunların sunumu ile ilgiliymiş gibi düşünülse de, hazırlanma süreçleri kadar konumlandırılmaları da önemlidir. İyi bir reklam afişi ilk görüşte insanların kafasında ilgi uyandırarak onları etkiler. Bu ilgi çekme neticesinde de satın alma davranışı oluşabilir, marka bilinirliğine katkı sağlanır ya da ürün algısı kuvvetlendirilmiş olur. Bir reklam afişinin her şeyden önce basit olması gerekir. Uygulama örneklerine baktığımızda göreceğimiz başarılı örnekler her zaman olabilecek en sade şekilde tasarlanmış olanlardır. Gereksiz şekilde kullanılacak olan her bir yazı ya da görsele yapılan her bir ek sadece insanların kafasını karıştıracaktır. Bir reklam afişinin ortalama görüntülenme saniyesi beş ile on saniye arasında değişir. Bu kimsenin yazılan uzun cümleleri okuyacağı bir süre değildir. Bu sürede görselin etkisine ve mümkün olan en çarpıcı mesaja odaklanmak da en doğru çalışma biçimidir. Bazı kampanyalarda sloganlar uzun olabilir ve dunların bazıları gerçekten de işe yarayabilir. Ancak genellikle reklam afişlerinde uzun sloganlar etki yaratmaz. Ne ise onun söylenmesi, hatta bazen hiçbir şeyin söylenmemesi en etkili yoldur. Örneğin Benetton genellikle slogan kullanmaz. Çünkü o kadar etkili görselleri vardır ki, bakan kişi o an mesajı alır. Ten rengi ne olursa olsun, insanların organları örneğin kalpleri aynı görünür… Üzerlerinde beyaz, sarı ve siyah yazan üç kalp resminin yer aldığı bir afişte insanlara daha fazla ne anlatabilirsiniz ki? Hiçbir şey… Reklam afişlerinde söyleyeceğiniz en iyi şeyi söylemeniz gerekir. Söyleyecek çok şeyiniz varsa da en iyisi susmak ve bunların özetini çıkartabilecek bir resim yapmaktır. Etkili bir reklam afişi insanları şoka uğratacak kadar gerçekçi hatta olabilir. Bazen gerçekçilik rahatsız edici boyutlara dahi ulaşabilir - ki bu özellikle sosyal sorumluluk kampanyalarında algıyı güçlendirmek için çokça kullanılır.- Reklamın yapılış amacı ürüne göre değişebilir. Satışı arttırmak amaçlanabilir, sadece tanıtıma yönelik olabilir, bazı ürünler zaman zaman kendini tüketicilerine hatırlatmak isteyebilir, rekabette avantaj elde etmek için pazarlama faaliyetlerine dahil edilebilir… Kısacası bir mal – hizmetin reklamını yapmak için onlarca sebep sayılabilir. Bu sebeplerden birisi ya da birkaçı için reklam yapmaya karar veren bir firma için çalışmalarında kullanacağı afişler çok önemlidir. İnsanlar, reklamın etkilerinden kendilerini koruduklarını düşünerek yaşarlar. Çoğu kişiye sorduğunuzda aldığınız cevap reklamların kendilerini hiç ama hiç etkilemediğidir. Oysa gerçekte durum hepimizin bir davranış biçimi olarak tercih edebileceğinden çok daha farklı işliyor. Markaların insanların algılarında yer edebilmeleri için onlara kendilerini fark ettirmeleri şart. Fark edilebilir olmanın da birinci yolu ne ister bir reklam afişiyle, isterse de farklı pazarlama biçimleriyle hedef kitlenin karşısına çıkmak. Bir yere saklanıp kaldığınızda birilerinin sizi fark etmesi ancak tesadüfe bağlıdır. Çünkü dünya artık sadece insan sayısı bakımından değil, üretim açısından da oldukça kalabalık bir nüfusa sahip.

Arşiv

Etiketler